Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Vi er foreløpig kun samboere. Ingen avtaler. Jeg har lyst til å skrive avtale eller gifte meg, for å sikre min rett ifh til HVIS det skulle skje en ulykke. Jeg eier ingenting. Eller, bilen som er 23år da.. Også har jeg jo en del ting (sofa, seng, barneting...) Samboeren eier huset. Jeg tenker ikke "hva om vi går fra hverandre" - heller hva som skulle skje om han skulle bli utsatt for en ulykke og jeg står der med to barn uten å ha noe eierskap i huset. Jeg fikk beskjed: "Hva om vi går fra hverandre da"? Ja, hva så? Noen med innspill, som har vært/står i samme situasjon? Søstra mi valgte å gifte seg. Hun hadde null, samboeren hadde alt. Nå eier de likt. Rettigheter - fordeler/ulemper ifh til barn og foreldreansvar ++ ved dødsfall og samlivsbrudd. Lyst til å ta en ordentlig vurdering ifh til alt....
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Vi er gift og det kan jeg ikke se noen ulemper med, i hvertfall ikke før vi blir pensjonister. Her hadde vi i grunn ikke så mye noen av oss når vi ble sammen:-) Men jeg er utstyrt med en svigermor som ikke hadde lagt to pinner i kors for å ta fra meg hus og hjem om det skulle (bank i bordet) skjedd noe med mannen min, og vi ikke hadde sikret hverandre ang. arv. Det er enklere å gifte seg enn å skrive gjensidig testamente osv:-) Lykke til med frieriet.
Trollemor75 Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Ekteskap gir best beskyttelse. Det blir mye papir om du skal sikre like god fordeling som samboer, og etter min mening er det enklere å ta et enkelt borgerlig bryllup.
NormaJean Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 å kun være samboer er veldig ulurt, spesiellt med tanke på at samboeren din eier huset. Du betaler kanskje andre regninger som ikke puttes i noe som kan måles i verdi, feks dagligvarer. hva du gjør er faktisk å hjelpe han med å øke sin formue sammtidig som du ikke lager noen verdier for deg selv (hvis du skjønner hva jeg mener?) Huset øker jo i verdi, med din hjelp (kanskje også i ikkemålbar arbeidsinnsats) men du får jo ikke nyte godt av det. du taper økonomiskt. Ved ett evt dødsfall, la oss si samboeren din faller fra. da har du ingen bra rettigheter med tanke på arv, barna arver alt. hvis det er særkullsbarn involvert blir det ekstra komplisert. søsteren min døde, heldigvis var hun gift, ellers så hadde jo ting blitt ekstra vanskelig for mannen hennes. De hadde felles bolig, men med forskjellig innskudd av verdier. Alt gikk veldig greit og ukomplisert for seg med tanke på arveoppgjør, mannen og barnet deler arven og erstatningsbeløp fra forsikringselskapet. Han kunne velge om han ville sitte i skiftet eller uskiftet bo, det tror jeg ikke man kan når man kun er samboere. Uansett, alt blir mye mer ryddig ved ekteskap! enten gift deg ellers fort deg å skrive gjensidige samboerkontrakter. Jeg og mannen har gjensidige forsikringer ved ufør/død. Dette for å sikre hverandre og for å sikre at man kan beholde hus (betjene lån) hvis ulykken er ute. Hva som skjedde søsteren min lærte oss å sikre oss hvis ting skulle skje.
Gjest irismor Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Vi er ikke gift og har ingen planer om det på lenge. Men papirene er i orden. Samboerkontrakt Særeie ( han eide leilighet og hytte når vi ble sammen og jeg har ikke kjøpt meg inn). Ser ikke helt greia at jeg skal ha halvparten av noe jeg ikke har jobbet for. Gjensidig testamente Og satt opp papirer om hva vi ønsker skal skje med søta hvis vi begge skulle falle fra. Vi har begge vært gift før så "papirmølla" var ikke noe vanskelig valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå