Makko med to små gutter Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Legen min ville ikke lytte før uke 20 han! I følge jm skal de ikke prøve på det fordi sjansen er liten for at de finner den, og det skaper mer bekymring enn ev. glede. Var på en kontroll i uke 30 eller no, da legen faktisk ikke fant hjertelyden. Legen ble mer og mer stressa, men ungen hadde jo sparka rett før, så til slutt fortalte jeg legen at "vi avslutter nå og så ringer jeg heller på føden om jeg ikke kjenner noe liv i løpet av et par timer, ok?" Håper det går bra med dere!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 eeh hvilken lege lytter etter hjertet når barnet er 7 uker? Det har vel knapt begynt å slå da en gang...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Ja de fleste jordmødre og leger ønsker ikke å prøve seg på noen hjertelyd før i uke 15-20. Den er da vanskelig å finne, og man kan skape unødvendig frykt. Nei ta det med ro du. Og så krysser vi fingrene for det beste... LYKKE TIL! Lakris
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 En hvilkensomhelst seriøs gynekolog sjekker dette ved tidlig ul. Hjertet begynner å slå og kan derved oppdages ved innvendig ul en gang mellom uke 5 og 6.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Står jo ingenting om dette var ved UL eller ikke.
Mortilbarn Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Visste ikke at ultralyd gav fra seg lyder man kunne høre..? En hvilken som helst seriøs lege/helsesøster/gynekolog hører ikke etter hjertelyden når barnet er bare 7 uker,og hvis det i såfall skjer, blir man forsikret om at det er HELT normalt å ikke finne den så tidlig. Ultralyd blir noe annet, da SER man det faktisk, og kan ikke sammenlignes med det å lete etter hjertelyd..
meaculpa Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Var syk og fikk en blødning rundt 5-6 uker. Gynekologen så ikke hjerteaktivitet og mente fosteret var altfor lite. Han konstanterte SA og henviste meg til sykehus for en utskrapning. Selv om jeg opplyste at jeg nok ikke var så langt på vei som mensberegning av svangerskapslengde skulle tilsi. På sykehuset hørte de heldigvis etter når jeg fortalte at jeg faktisk visste når jeg var blitt gravid, og bestemte at det var for tidlig å konstantere SA. Datteren min blir 14 år til høsten. Happy ending:-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Før uke 20 høres jo ekstremt ut. Skal man gå rundt halve svangerskapet uten å vite at barnet lever da? Lege og jordmor fant hjertelyd på meg i henholdsvis uke ni og elleve. Men begge presiserte at jeg bare måtte slappe av om de ikke fant noe, fordi det ennå er tidlig...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Glemte å nevne at det var ved tidlig UL at legen så ingen aktivitet og at fosteret var for liten ...har hatt siste mens 20dec...Jeg skal på ny Ul på fredag men jeg bare venter på at jeg begynner å blø...huff Hi
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 uke 7 er nok litt tidlig. Ved begge mine har de ikke villet sjekket før ved 12 uker,men da har de funnet det også.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 øhm fjaps. Det kalles ultraLYD og hjerteLYD selv om det sees ved UL, det burde være unødig å nevne. HI presiserer også at det var en UL undersøkelse. Er enig i at det er for tidlig å konstantere abort allerede i uke 7 dersom hjerteLYD ikke sees, hun burde da kalles inn til ny undersøkelse etter si 7.10 dager. MEN, å påstå at det ikke kan oppdages hjerteLYD før uke 20, det er useriøst. Da hadde jeg skaffet meg en ny lege.
Gjest ->>- Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 Innvendig ultralyd hos gynekolog eller ordinær ultralyd hos fastlege?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 På tidlig UL (uke 6-7) var størrelsen på fosteret ca 1 uke mindre enn beregnet, men vi så heldigvis hjerte slå. Men er du kun 7 uker teoretisk så kan du bare være litt mindre og at hjertet ikke har begynt å slå. Det er vist ikke unormalt at man er kortere på vei enn man tror og det er vel rundt uke 6 at hjertet begynner å slå. Regner med at du fikk ny time om ca 1 uke så vi krysser fingre og tær for at du ser noe da.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Tussen hjertelig takk for mange svar... Noen spurte om det var ul hos fast lege eller gyn og det var hos gyn den Aage Huseby fra Smestad gynecologene... Det som er veldig merkelig at jeg fortsatt har ømme bryster og at igår var jeg veldig kvalm (jeg spiste jo majones...kansje derfor?) Så tirsdag da han så meg var jeg 7+2 og jeg skal til kontroll på fredag da blir jeg 7+5. Jeg hadde brun utflod men bare igår ...og jeg venter på blødninger nå...men det kommer ingenting... Legen sa at det er 5% sjanser at befruktningen har skjedd veldig veldig sent siden jeg hadde siste mens den 20 desember. Hvis jeg mister nå som legen sier at jeg gjør så blir dette mitt andre sa.Ingen barn fra før...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 hmm... var det Huseby som sa du var i ferd med å miste? Han pleier å vite hva han gjør, men han er vel også redd for å gi en falsk positiv. Du er tidlig i svangerskapet og mye kan endre seg i løpet av kort tid, han mente i min uke 5 at jeg ville miste den ene tvillingen, men uken etter hadde situasjonen bedret seg betraktelig. Tror du uansett utfall er i trygge hender hos han. Lykke til på fredag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå