Gå til innhold

Virker Afipran bedre enn Postafen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Bruker Postafen nå, men synes den ikke virker så bra som i forrige svangerskap.

Skrevet

Generellt sett ja, Afipran er mer spesifikt mot kvalme, og virker oftest bedre enn postafen. MEN, det er ikke et preparat man gjerne gir til gravide. Mye bivirkninger for barnet, og man blir ganske sløv og trøtt av medisinen selv også. Tror det bare gis i helt ekstreme tilfeller, og da med veldig streng oppfølging av lege underveis.

Skrevet

Jeg lå i 2 mnd med ekstrem kvalme og ingenting hjalp. Endte tilslutt på sykehus for intravenøst (gikk ned 10 kg). Hadde da prøvd Afipran full dose i ukesvis. INGEN hjelp for meg, bare vanvittig med bivirkninger! Ble så ufattelig urolig i alle musklene, måtte "slenge" med armer og bein konstant for at det skulle være til å leve med (Omtrent som intenst "urolige bein", bare i hele kroppen.) VELDIG ubehagelig, særlig fordi jeg samtidig ble ekstremt trett OG kvalm!! Kastet opp døgnet rundt.

Disse bivirkningene fortsatte faktisk i flere måneder etter at jeg kuttet Afipranen (etter sykehusets anbefaling). Det er heldigvis gradvis blitt bedre, men kan fremdeles etter 6 mnd kjenne antydninger om kvelden. Har jo lest at barnet kan få langvarige nevroligiske bivirkninger hvis A. taes tidlig i svangerskapet. Tror jeg fikk noe lignende, at det er derfor bivirkningene først gradvis forsvant etter flere måneder. (Nå får jeg veldig lett bivirkninger av medisiner generelt, men likevel...)

Til slutt tok jeg bare litt Postafen. Ikke særlig virkning mot kvalmen, men ble søvnig så den hjalp meg å få sove litt innimellom.

Skrevet

Jeg tok Postafen. Den tok toppene av kvalmen, slik at jeg ikke ikke brakk meg hele tiden. Legen min sa at Afipran ikke burde tas av gravide. Han anbefalte akupunktur om ikke Postafen hjalp. Sa han ikke hdde hatt noen pasienter som ikke hadde hatt effekt(i mer eller mindre grad) av akupunktur mot svangerskapskvalme. Jeg også syntes det var herlig å bli søvnig, når jeg sov fikk jeg i alle fall litt pause fra kvalmen.

Skrevet

postafen funket ikke i det hele tatt på meg, og jeg fikk afipran og det hadde maks effekt, fjernet kvalmen helt, eneste minuset var at jeg ble litt trøtt av den.

den finnes ingen tilfeller hvor de har grunn til å tro at afipran har hatt fosterskadelige effekter, da hadde de ikke skrevet det ut til gravide, men det skal ikke tas i siste trimester fordi barnet kan også bli litt sløv av dem.

De gir jo ofte afipran også etter fødsel for å få igang melka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...