Gå til innhold

Er det noen som var/er overvektige ved svangerskapstart..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..som har klart på fornuftig og sunt vis å ikke gå opp i vekt hele svangerskapet?

Altså at man i teorien har gått ned i vekt.

Jeg er 175 og veier nå 100 kg. Har ei jente på 15 måneder. Vi har veldig lyst til å gå igang med prøving på en til, og det endeste som hindrer meg er vekta. Redd for komplisjoner, ikke nødvendigvis det at jeg ikke kan klare åg å ned etter fødsel og amming.

Så altså, går det an å begynne å trene og legge om kostholdet med vektredusering som mål i svangerskapet? Vet jo at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men om han har en bmi på 30+ i utgangspunktet da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjelder ikke meg personlig, men min mormor. Hun veide over 20 kg mindre rett etter fødselen enn hun gjorde da hun ble gravid. Dette er over 40 år siden, så om hun hadde fått samme anbefalingene nå, er en annen sak (legen sa hun måtte slanke seg for å unngå svangerskapsdiabetes).

Skrevet

Kjenner fler som har greid det.

Men selv hadde jeg ikke sjans! Hadde en bmi på 30 når jeg ble gravid. Jeg hadde en ulvehunger uten like, men var flink og spiste normalt og ikke en eneste liten sjokoladebit! og trente hele svangerskapet (var på trening 2 dager før fødsel). Likevel gikk jeg opp over 20kg! Men hadde mye vann i kroppen. 2 uker etter fødsel gikk jeg inn i mine pregravid bukser.

Skrevet

Jeg er. Veier nå 105 kg. 1.80 cm. 4 mnd gravid.

Gått opp 2-3 kg.

Skrevet

Jeg var veldig overvektig. Hadde to greie/ enkle svangerskap. Gikk kun opp 5-6 kg. Men, sleit med å få jordmora til å forstå at jeg faktisk ikke fikk sv.diabetes......... Hun sjekket, sjekket, sendte til sykehus for å få sjekket diabetes...men jeg hadde det ikke...

Skrevet

va selv 100 kg før svangerskapet, hadde ingen problemer.. gikk opp 6 kg tilsammen, å spiste det jeg ville.

nå veier jeg 95 kg, så det går da neover..

Skrevet

HI her.

Forrige svangerskap gikk jeg opp 10 kilo, fra 89 itl 99. Gikk ned nesten alt, men så ble jeg syk, og gikk opp til 100. Hadde også en jordmor sist som maste og maste om hvilke farer det var for meg, hva jeg måtte spise og ikke, testet og lette etter tegn på sv.sk.diabetes. Sist spiste jeg som jeg ville, og var egentlig fornøyd med 10 kg.

Men nå som startvekta er på 100, det er slikt et rundt tall, føler jeg meg mer utsatt. Og mer uansvarlig om jeg går inn for å bli gravid nå. Forrige var uplanlagt, og selv om jordmor mente at store meg mkomt il å få en gedigen unge var hun bare akkurat 3 kg..

Skrevet

Ikke jeg, men venninna mi. Hun gikk opp en halv kg under sv.skapet og fikk faktisk kjeft av jordmor for at hun hadde gått opp den halve kg. Stakkars jenta var jo helt ødelagt når hun skulle til jordmor, så hun måtte ha med seg samboeren sin for støtte.

Skrevet

Uff så slemme jm dere har hatt da!

Hadde bmi på 30 og gikk opp MASSE (men trente og spiste fornuftig), både lege og jm sa ingenting på det. JM sa bare at jeg måtte ha en glykosebelastningstest, men siden jeg alt hadde hatt det med et forsøk jeg var med i, var det helt greit. Legen smilte og kommenterte vekta med at "de kommer til å skli av deg etter fødsel, når du kommer igang med amminga!" og jaggu fikk han ikke rett. 7mnd etter fødsel var bmi nesten nede på 25 :-)

Skrevet

Gjekk opp i vekt ja, men 12,5 kg mindre enn eg gjekk opp med første... Var tyngre før nr 2 enn nr 1, var like tung som høggravid med begge to.

Hadde hyperemesis med andre, og gjekk ned 6 kg til å begynne med. Var tilbake til startvekt i veke 30 og la på meg 9,5 kg deretter.

Vi vil og ha eitt barn til, men eg vil og ned i vekt før det skjer. Får ikkje lov av meg sjølv å bli gravid før eg er kome ned rundt same plass som eg var før nr 2, altså 96 (helst 95) kg.

Skrevet

Jeg var 93 kg og 167 cm, så da er nok BMI min i øvre del - la på meg kun 7 kg i svangerskapet - har aldri hatt en så bra forbrenning som da jeg gikk gravid. Hadde kick på cola og sjokolade også, så et under at jeg ikke la på meg mer:)

Skrevet

Jeg gikk ned 25kg i svangerskapet... men det var "ufrivillig" siden jeg spøy hver eneste dag i 8 mnd.

Skrevet

Jeg gikk ikke opp noe de første 4 månedene, men så fikk jeg sv.skapsdiabetes og måtte begynne på insulinsprøyter. Insulin er virkelig veksthormon, for vekta økte nærmest ukontrollert, mer og mer etter som jeg måtte øke dosene også. Fikk i tillegg sv.skapsforgiftning og enorme mengder vann i kroppen da. Kunne ikke være noe særlig aktiv osv. Gikk opp totalt over 40 kg. 20 av den rant av meg ved fødselen, de resterende jobber jeg enda med. Men resultatet er en fantastisk baby som er verd alt :)

Veide forresten litt mer enn deg i utgangspunktet. Gikk da på en diett (lavkarbo), men fikk streng beskjed fra jordmor + ernæringsfysiolog om at jeg måtte slutte med dette, da det ikke var bra for fosteret.

Jeg vil anbefale deg å diskutere diett med lege, evt ernæringsfysiolog. Det er ingenting i veien for å finne en sunn livsstil, men jeg fikk beskjed om at kroppen skiller ut avfallsstoffer når du går ned i vekt, og at man ikke vet hvordan dette kan/vil påvirke barnet. (det er ikke bevist skadelig, men poenget er at man ikke vet, og det er ikke noe vits i å ta sjanser.) Det er forresten heller ikke anbefalt å ha gått mye ned i vekt de siste 6 månedene før du blir gravid.

Lykke til.

Skrevet

Hadde ambisjoner om å holde vekta det jeg kunne, da jeg veide nok fra før, og ba legen om hjelp til dette. Men nå (7 mnd på vei) ser jeg at det var urealistisk for min del i hvert fall. Svangerskapet har vært ganske tungt (kanskje fordi jeg hadde noen ekstra kilo fra før?) og trening har vært vanskelig. I tillegg ble jeg sykemeldt 50% allerede etter tre mnd.

Om jeg skulle gjøre dette en gang til, tror jeg jeg ville vært på match-vekt i utgangspunktet. Det går nok an å holde vekta med trening og perfekt kosthold, men får man bekkenløsning, for eksempel, kan det like gjerne gå andre veien, dessverre.

Ellers får vi bare trøste oss med at mannen min sier at frodige damer er de beste elskerinnene. Aldri så galt. ;)

Skrevet

Man skal ikke som utrent begyne å trene når man bli gravid.

Hvorfor kan du ikke begyne NÅ?

Jeg hadde en bmi på 35 både da jeg ble gravid med første og andre. Har en kronisk sykdom og ble verre under graviditetene og jeg fikk ekstrem svangerskapsdiabetes og mye vann i kroppen. Med nr.2 fikk jeg i tilegg litt bekkenløsning på slutten.

Jeg var 100% sykemeldt fra uke 20 begge ganger.

Ende på + 12 og +16 kg.

Første gangen forsvant alt med en gang, men andre gangen har det vært tyngere.

Ville ikke vært foruten barna, men er glad jeg er ferdig og aldri skal gjøre dette igjen.

Skrevet

Jeg gikk på Grete Roede-kurs hele 1. trimester, og med velsignelse fra min lege.

Og heldigvis for det!! Fant etterhvert ut at jeg var gravid med tvillinger. Gikk ned masse først, og veide 4 kg mer da jeg fødte enn da jeg ble gravid....

Tør ikke tenke på hvordan det skulle ha gått dersom jeg ikke hadde mistet endel kg i starten av svangerskapet.

Snakk med legen din først, og finn et opplegg som både er medisinsk forsvarlig og som passer deg.

Lykke til!

Skrevet

Veide 107,5 når jeg ble gravid i juli. Veier nå 106 og er 36+3. Var kvalm konstant frem til uke 14 så raste ned i vekt i disse ukene (til 98,5) og fikk i meg minimalt av næring. Har etter dette hatt normal appetitt og aktivitetsnivå.

Lege og jordmor har ikke kommentert dette mye, symfysemålene er normale og på begge UL har babyen blitt målt til normal vekst.

Men uansett hvordan du snur og vender på det skal man jo ikke ha vektredusering som mål under graviditet. Et sunt og aktivt liv er jo aldri å forakte, men å jobbe for å gå ned tror jeg kan bli vanskelig. Etter at kvalmen ga seg hos meg og jeg begynte å spise normalt igjen har jeg gått opp. Og siden jeg var stor før jeg ble gravid har jeg ikke gått opp noe mindre enn det de anbefaler for personer med BMI på 30+

Det beste er nok å begynne før du blir gravid og jobbe med omlegging av kosthold og aktivitet for hele familien, da blir det nok lettere å holde seg til det i en periode hvor hormonene herjer med kroppen.

Lykke til!

Skrevet

Veide 98,5 kg før jeg ble gravid. Er nå 21 uker på vei og veier 6,5 kg mindre. Jeg har ikke slanket meg med sliter med å få i meg mat, kvalm hele tiden og blir enda kvalmere av å spise.

Forrige svangerskap gikk jeg ned 8 kg, la de 8 på meg igjen, så la jeg på meg 6 kg til på slutten før jeg fødte. Dagen etter fødsel var jeg 2 kg lettere en før jeg ble gravid, gikk så ned 10 kg første mnd. delammet bare i ca 20 dager før det var slutt på ammingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...