Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Var nokre andre spørsmål om mensbeger på denne sida, så tenkte at her var det kanskje noken som kunne hjelpe meg og. Har lest masse positive omtaler, og har lyst å prøve, for å sjå om antal dagar menstrasjon og/eller smerta blir redusert. Og fordi eg er nyskjerrig. Eg har forstått kva størrelse eg treng, men skjønnar ikkje korleis ein brukar mensbeger i praksis... Følger det bruksanvisning med begeret (ala teikningane som følger med tampongar)? Må ein ha mange beger, eller er det nok med eit? Korleis er det med reingjering i mensperioden? Fårstår jo at det skal vaskast/kokast mellom periodane, men kva gjer ein mellom kvar tømming? Er det andre ting eg bør vite om mensbeger før eg går til innkjøp?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 hei! jeg har aldri hatt store menssmerter, men etter at jeg fikk spiral, så kjente jeg at jeg fikk det. da hjalp det faktisk veldig bra med mensbeger! instruksjon m tegning følger med. du trenger bare ett,som du vasker med en mild såpe når du tømmer det. hvis du feks er på jobb eller ute og må tømme det, så bare heller du innholdet i do og tørker med dopapir eller skyller det med vann. min erfaring er at det er vanskelig å få det helt tett, og litt øvelse må til i starten for å få det på plass og for å få det ut. men jeg pleier å blø mye og må skifte tampong hele tiden de første dagene, med mensbeger måtte jeg ikke det. siden jeg synes det er vanskelig å få det helt tett, så bruker jeg et bind eller et lite truseinnlegg i tillegg, og da er det ikke noe problem. jeg vil si at det er klart flest fordeler med det og anbefaler det gjerne!
Yo&La+spire Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Følger det bruksanvisning med begeret (ala teikningane som følger med tampongar)? Følger med bruksanvisning ja. Og du kan søke det opp på nettet også, så finner du masse. Må ein ha mange beger, eller er det nok med eit? Holder med ett! Det varer vel i ca 5 til 10 år eller noe, om eg ikke husker feil... Korleis er det med reingjering i mensperioden? Fårstår jo at det skal vaskast/kokast mellom periodane, men kva gjer ein mellom kvar tømming? Eg vasker bare med vann mellom hver gang. Om eg ikke har vann tilgjengelig, type på offentlig toalett, så har eg med noen spesielle våtservietter man kan bruke (kjøpte hos Bleieboden sammen med Lunetten min). Er det andre ting eg bør vite om mensbeger før eg går til innkjøp? Det krever litt øvelse kansje, så ikke gi opp om det ikke går på første forsøk. Eg brukte den første mnd med mensen med Lunette til å bli skikkelig komfortabel med den, og finne en grei teknikk for å få den inn og ut (hendte et par ganger at den var ubehagelig og eg måtte på do og justere den, hehe...) Men nå kjenner eg den ikke engang. Eg måtte klippe av den "tappen" for den gnagde. (går greit å få den ut likevel).
Ingefær Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Du har jo fått noen svar, men jeg svarer likevel. Jeg pleier bare å skylle det mellom bruk, og å vaske det med mild såpe innimellom i perioden. Etter mensperioden kan det være lurt å koke det. Mellom hver tømming, holder det stort sett med en god skylling i varmt vann spør du meg. Men litt mild såpe innimellom. En kopp er nok! Det følger med bruksanvisning, men det finnes også tutorials på youtube f.eks. Det kan hende du må prøve litt forskjellige "brettemåter" før du finner den du liker best. Meld deg gjerne inn i Facebookgruppa http://www.facebook.com/group.php?gid=265817526126&ref=ts og spre ordet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå