Gå til innhold

Hvordan fordeler dere arbeidsoppgavene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 80 % og mannen min 180 %... :-) Han tjener pengene, for å si det sånn! Men da blir det en del på meg også. Jeg har ansvaret for:

- henting og levering i bhg

- rydde og vaske huset (har vaskehjelp annenhver uke)

- vaske klær til hele familien

- kjøpe inn all mat

- lage all mat

- alt det praktiske ift barna (klær, ting til bhg etc.)

Han har ansvar for bilen, snømåking, gressklipping etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har igrunn ikke noe "fast"..

Flyter det med tøy så kan like gjerne han sette på en maskin som jeg kan gjøre det.. Han er veldig flink til å hjelpe til hjemme..

Han bruker som regel å ta seg av matlaging, da han er bedre på det enn meg..

Han har ansvaret for snømåking, mens jeg har ansvar for gressklipping.. (Han ønsket gårdsplass, jeg ønsket gressplen.. Så da ble det sånn)

Henting og levering i barnehagen gjør jeg. Handler mat gjør stort sett jeg, da jeg ofte har fri på dagen.. Synes det er bedre å handle da, enn når "alle" andre skal handle..

Ellers er jo alt av snekkerting hans oppgave =)

Skrevet

ca samme som deg HI...

Men hva gjør dere i helgene da? Står han opp eller du feks?

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Det synes jeg er en sjeiv fordeling.

Min samboer lager som regel middag hver dag, henter og leverer annenhver dag i barnehagen, vasker halve huset 1 gang i uken, har alltid ansvaret for oppvaskmaskinen.

Dessuten har han ansvaret for alt ute og alt annent teknisk.

Ellers så hjelper han til med bretting av klær om jeg spør da..klær er min oppgave, jeg liker å ha system:))

Jeg vasker nesten alle klærne, vasker halve huset 1 gang i uken, legger frem klær til ungene og alt sånne praktiske ting, støvsuger og smårydder hele tiden...

Skrevet

Grovt fordelt så tar jeg innsiden av huset, matlaging, vasking, rydding o.a. mens sambo tar bilene og båten, vedhogst, klipping av plener og annet forefallende på utsiden... Vi har en del å gjøre utendørs, så det er forsåvidt en fin fordeling:)

Handling gjør vi ofte sammen, eller like mye mannen som meg. Det samme gjelder henting og levering av barn i barnehagen, stell, bading legging m.m.

Begge jobber 100%. Jeg i turnus, han i vanlig 8-4 jobb.

Skrevet

Jeg gjør som regel vanlige "inne ting" dvs rydde,vaske, lage mat, vaske tøy, handle og ting til sønnen vår. Han gjør "ute ting" dvs måking, vedinnhenting osv. Dette er vinterstid. Siden det er mindre "ute ting" på vinteren hjelper han mer inne. Nå som jeg har bekkenløsning så støvsuger han. Setter gjerne på en vask og tar oppvaskmaskinen.

På vår/sommer/høst tid er han veldig opptatt ute, han gjør vel alt utenom blomster :)

Så da holder jeg alt i stand inne..

Synes dette funker veldig bra, selv om det kanskje er litt gammeldags..

Vi kommuniserer selvfølgelig om ting hvis det er noe, hjelper hverandre.. :)

Når det gjelder sønnen vår så bytter vi på legging på kveldstid, samt det å stå opp med han i helgene..

Nå som jeg går hjemme (31uker på vei og 100% sykemeldt) så leverer og henter jeg i barnehage, ellers deler vi på det etter arbeidstider...

Skrevet

Vi har ca samme arbeidsforholdet som dere der han jobber mye med også tjener mye. Han er mye borte og da har jeg selvsagt ansvar for alt, men når han er hjemme leverer han i bhg og vi deler på alt av husarbeid. Trur ikke at ting hadde fungert så bra som vi har det hadde han ikke vært så flink å se hva som trenges å gjøre og ta tak hjemme når han er hjemme.

Skrevet

Vi har nok en altfor skjev fordeling, men vi har ikke satt oss ned og bestemt dette. Det blir bare sånt..

Men så jobber jeg bare 60% også, og han har to jobber,,

Jeg leverer og henter i barnehagen stort sett hver dag,

Vi bytter på å handle inn mat

Vi bytter på å lage middag

Jeg vasker stort sett klær

Jeg vasker stort sett bilene

Vi bytter på å stå opp i helgene

Han støvsuger og tar det meste av oppvasken

Jeg gjør resten av husarbeidet.

Han måker snø og andre litt mer fysiske ting..

Jeg kan bli frustrert noen ganger og skulle ønske han hjalp meg litt mer av eget initiativ,men heldigvis går det an å snakke til ham. Han hjelper om jeg ber ham om det..

Skrevet

Vi har egentlig veldig skjeiv fordeling, men jeg jobber 60% natt (har permisjon nå) han driver eget firma og jobber alt for mye derfor faller det meste på meg.

Jeg gjør alt av husarbeid, handler, lager middag, henter i bhg, følger opp skolearbeid til eldstemann, har ansvar for det meste ang de tre guttene våre.

Han leverer mellomste i bhg, har ansvar for plenklipping/snømåking og sånne utenomdørs ting og gå tur med hunden.

Han hjelper selvfølgelig til med andre ting dersom jeg spør han om det, men det blir bare til at jeg gjør alt siden jeg er mer hjemme enn han.

Skrevet

Jeg handler mat, lager mat, alt med barnehage og det meste med barna, vasker klær. Vi samarbeider om huset, dvs begge rydder, han tar gulvene, jeg tørker støv og shiner. Samarbeider om snekring og oppussing. Han tar snø og gress.

Skrevet

Vi bytter en del på.. Jeg tar matlagingen mest, fordi jeg kommer hjem først. Henting og bringing i barnehage diskuteres etter dagen på jobben. Jeg skifter på sengene han er bossansvarlig. Ellers henter vi ved når det trengs, setter på klær etter behov og rydder og vasker gjerne sammen. Snømåking har vi traktor til..

Vi gjør det vi ser er nødvendig. Det kan like gjerne være jeg som vasker bilen og skifter dekk..

Barna er vi også sammen om, vi nesten slåss om å legge trulte, fordi det er så koselig. Trulteliten blir fremdeles ammet og er ikke helt rutinert ennå, så hun er min foreløpig.. Den ene vasker opp etter middag mens den andre leker med trulte. Det avhenger litt av hvem som har sett henne minst i det siste. Vi trives veldig godt med å gjøre det på denne måten..

Skrevet

Jeg er hjemme og mannen min jobber masse - så sånn sett blir det mest på meg. Har ikke noen spesielle oppgaver som vi fordeler, men vi tar det som trengs. Selv om han jobber mye er han flink til å ta i et tak hjemme og står også ofte opp med ungene(han må ikke være på jobb før 08-0830). Han forventer hverken at det er strøkent eller mat på bordet når han kommer hjem(forøvrig lenge etter vi andre har spist) - jeg har stort sett mer enn nok med å løpe etter de 3 guttene våre =P Ellers så er vi omtrent like rotetet og sløve begge to =)

Og det minnet meg på at jeg må få ræva opp fra sofaen og komme i gang her...og få på meg noe ordentlig tøy i tilfelle vi må avgårde til legen!

Skrevet

han legger gutten vår. jeg gjør alt det andre...

Skrevet

Veldig enkelt og greit, jeg gjør alt ;o) Lillefrøkna på 3 har blitt flink til å rydde opp lekene sine da (hvis hun er i humør til det, vel og merke!)

Men du mente kanskje de som har en partner?

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon, så det blir til at jeg tar mesteparten.

Men han lager toretters middag hver dag og handler inn mat. Betaler stort sett all mat og ordner med bilen. Han kan også finne på å tørke støv.

Jeg tar meg mest av ungen, men han tar henne om jeg skal på feks trening eller ut med venner. Vi tar henne annahver natt i helgene.

Grei skurring her!

Regner med det blir litt annerledes når jeg begynner på jobb igjen.

Skrevet

Vi har prøvd å ta utgangspuntk i hva vi syns er minst ille å ta...

Så egentlig er det sånn her:

vasking og bretting av klær: meg

oppvask og oppvaskmaskin: han

laging av mat: meg

ut med ulikt type søppel: han

støvsuging: han og meg

tørke støv: han og meg

vaske bad: han og meg

Ok, en del blir tatt i fellesskap.

Og siden jeg ikke tør gå ned i den nye vaskekjelleren her vi bor (flaut) så har mannen tatt klærne nå. Og dermed tar jeg mer av oppvaskgreiene.

Skrevet

Hos oss er det jeg som:

- Henter i barnehagen

- Kjøper inn mat

- Vasker klær (altså sorterer og setter på maskinen - vi bytter på å henge opp og legge sammen)

- Ordner opp huset på morgenen (rydder bort frokost, rer opp senger osv)

- Baker brød

- Handler inn alt lillefrøkna trenger (og ikke trenger... hehe...)

Han:

- Leverer i barnehagen

Alt det andre deler vi på. Jeg synes vi deler veldig likt på det meste, selv om lista ser noe skjev ut;)

Nå er vi i en "spesiell" situasjon, vi bor midlertidig (pga mannens jobb) i leid leilighet, så vi har ingen vedlikeholdsoppgaver i huset, snømåking, eller utearbeid i det hele tatt. Når vi flytter til sommeren blir det nok litt anderledes...

Skrevet

vi har det nesten sånn som dere Merethe ,men jeg må si at

visst jeg ikke er hjemme en kveld,så tar han ut/setter inni oppvaskmaskina,legger sammen tørre klær osv.

så han hjelper litt til,selv om jeg har hovedansvaret for alt det huslige.(han kan godt finne på å støvsuge en lørdag også).I helgene bytter vi på å sove lenge.

Svigers har gård,så han hjelper til mye der også, på kveldene etter jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...