Gå til innhold

Jeg har drukket cola light nesten daglig i perioder av svangerskapet.. Har aldri hørt at det er farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge man passer på at summen av koffein ikke blir for høy, selvfølgelig.

ER det virkelig farlig? Har ikke drukket 3 liter akkurat, kanskje 1 liter om dagen på det aller verste, og noen dager ingenting.

Og hva er det farlig for?

Fortsetter under...

Skrevet

Kunstig sukker er ikke bra og man bør holde seg unna det i svangerskapet

Skrevet

Men hva er det ikke bra for?

Skrevet

Neppe farlig, har selv kommet meg igjennom et svangerskap med knapt mat og svært begrenset siden jeg var kvalm og det meste kom opp, men har fått friske fine barn på tross av det, de har blitt noen år også, så jeg ser de er friske og utvikler seg normalt.

Men, man bør nok velge sunnere enn brus generelt, en liter om dagen er mye synes jeg da. Jeg drikker ikke brus annet enn en skjelden gang selv.

Skrevet

Koffein i store mengder øker faren for spontanabort. Ellers går det fint å drikke bort mot en liter om dagen.

Noen mener det er skummelt med kunstig søtning, men det er ikke norske helsemyndigheters påstand (ennå).

Jeg har drukket cola light nesten hver dag jeg også, og det virker som om det går greit med babyen.

Skrevet

Ingen kan dokumentere at kunstig søtningsmiddel er farlig for fosteret. Men det er ikke så veldig mye forsket på enda, så derfor er det mange som mener at en ikke bør innta det i store mengder. Bedre føre var på en måte :-)

Annonse

Skrevet

Da jeg var gravid, fikk jeg råd fra hs om å holde meg mest mulig unna kaffe, og bare drikke te.

Herregud, jeg har aldri vist at cola light inneholder koffein. Trodde det bare var i vanlig cola.

Skrevet

Jeg drakk 1,5 liter tab extra før jeg ble gravid og legen sa jeg kunne drikke max 0,5 liter om dagen når jeg var gravid.

Skrevet

Det er vel helst aspartamen som er problemet. Det er jo ikke bra for voksne, så da er det vel heller ikke bra for et foster.

Skrevet

MEN FOR TREDJE GANG: HVA er det som er farlig med?

Skrevet

Du kan jo prøve google, så kan du jo se hva du får opp...

Skrevet

Det er uheldig for hjernen, men skal sikkert stooore mengder til. Det brytes jo ned i tarmen, så det er jo ikke som å injisere det rett i nøtta.

Kan sikkert ta det helt med ro alle som har drukket light-brus, men ha til ettertanke at det er et kunstig framstilt søtningsmiddel. Og har vel fortsatt til gode å høre om at kjemikalier er godt for kroppen

i store mengder.

Jeg har i hvertfall sluttet å proppe i meg av det. Prøver heller å

drikke farris eller vann. Og skal jeg først ha brus, kjøper jeg vanlig heavy brus. Drikker heller mindre av det. Tips jeg fikk av Grete Støa Birketvedt.

Skrevet

Kreft, skader på nervesystemet, angst/depresjon, migrene, Alzheimer mm.

Det er forsket lite på de langvarige skadevirkningene, derfor vet man lite om hvor alvorlig stort inntak er.

Anbefalingene går på at barn under 3 år skal ikke ha kunstige søtningsstoffer, nettopp fordi man vet for lite om skadevirkningene og av samme grunn burde gravide og ammende også holde seg unna.

Annonse

Skrevet

Dette er en diskusjon som kommer om og om igjen her. Noen er veldig opptatt av å få frem at light-brus er så farlig og forferdelig, mest sannsynlig fordi de ikke drikker det selv.

Jeg drakk en god del light-brus i svangerskapet, selv om jeg prøvde å begrense det litt. Lillemor er helt fin og frisk i alle fall. Ta det helt med ro! Det går helt fint.

Det er lite dokumentasjon på at det er farlig. Man skal helst redusere koffeininntaket, men jeg har lest at det i alle fall er trygt å drikke 1 l koffeinholdig brus om dagen. Og da er det helt sikkert mye mer å gå på for at det skal være farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...