Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #1 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei! Jeg har vært sykemeldt i 11 måneder og sykemeldingen min går ut 11 mars. Termin er i slutten av Septeber 2010. Etter endt 52 uker med sykemelding har legen søkt meg over på Rehabiliteringspenger. Dette kalles nå for Avklaringspenger fra 1.mars 2010. Etter mye frem og tilbake har NAV nå bekreftet at Avklaringspenger gir rett til foreldrepenger. Så, til saken.. Jeg har hatt godkjent inntekt (sykemeldt) i 5 av de siste 10 månedene, men mangler 1 måned. Bør jeg da kommer meg ut i jobb, registrere meg som arbeidsledig og gå på dagpenger- eller skal jeg holde meg til avklaringspengene? Hvordan regner de da grunlag for foreldrepenger hvis jeg går på dagpenger? Har som sagt 5 måneder med god inntekt og 5 måneder med dagpenge inntekt dersom jeg ikke kommer meg ut i jobb. Muligheten for å benytte arbeidsavklaringspenger som grunnlag for opptjening av foreldrepenger blir tidligst aktuelt fra september 2010, det vil si etter 6 måneder fra 1 mars. Kommer jeg innenfor denne regelen? Helt surrete av dette regelverket. Kan noen være så snill å hjelpe meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141410259-arbeidsavklaringspenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ilce Skrevet 17. februar 2010 #2 Del Skrevet 17. februar 2010 Ja, det vil tidligst være september-10 dersom arbeidsavklaringspenger (AAP) er *eneste* grunnlaget du har - men det er det jo ikke! Du har jo 5 mndr først med arbeidsinntekt (sykemeldingen) som også vil telle inn i beregningsgrunnlaget. Om du skal gå for å søke jobb eller AAP kommer vel helt an på helsen din, og hva du er i stand til! Dersom du ender opp med dagpenger (søker jobb, men får ingen) vil det være de 6 beste av de 10 siste mnd som avgjør hvordan foreldrepengeutbetalingen blir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141410259-arbeidsavklaringspenger/#findComment-141454827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå