Gå til innhold

Hvordan vet du at du har nok/for lite melk? Noen med erfaring som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har vært litt "vanskelig" å amme hele tiden. Dvs - hun har kun villet bli ammet på det ene brystet, Jeg har forsøkt å gi henne det andre brystet hver dag i 8 uker, men har vel nå kapitulert og innfunnet meg med å amme på ett bryst. Men nå begynner jeg å få følelsen av at jeg ikke har nok melk i dette brystet, selv om det skal være fullt mulig å amme på kun en side. Når hun har spist (iallefall litt ut på dagen samt ettermiddag og kveld...natten og morgenen er ok) virker hun rett og slett ikke fornøyd. Hun gråter og er urolig. Jeg prøver å legge henne til igjen, gjerne etter litt pause, men hun suger da bare febrilsk, sliter og river i brystet og er sint. Som dette har det vært iallefall i en uke nå. I dag da hun hadde fått mat etter formiddagsluren sin var hun på samme måte. Etter å ha gitt henne mat gjentok det samme seg. Jeg tilbød henne da en flaske med mme. Først 50 ml som hun slukte og deretter 50 ml til før hun virket fornøyd. Jeg blir så usikker... Jeg tolker jo dette som om jeg rett og slett ikke har nok melk... Er så vanskelig å øke siden hun blir så sint når jeg prøver å amme henne når hun allerede har blitt urolig. Hva tror dere???? Noen med lignende opplevelser feks? (Jeg skal på helsestasjonen å veie henne i morgen. Det vil vel også muligens gi en pekepinn.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du kommer til helsestasjonen ber du om å få veie snuppa di både før og etter amming (med klær og samme bleie). Da vil et lite regnestykke fortelle deg akkurat hvor mye mat hun har fått. Du må også ta hensyn til hvor lenge det er siden hun fikk mat forrige gang. Så kan du diskutere med helsesøster om dette er nok eller ikke.

Synes det høres ut som hun fortsatt er sulten ja. 100 ml etter amming kan tyde på det...

Du kan jo evt prøve med økedøgn og pumpe dersom du trenger å øke produksjonen.

Skrevet

Kan ikke hjelpe deg så mye her, men jeg opplever akkurat det samme som deg. Jenta vår var 8 uker i går, de første 3 ukene gikk det bra å amme henne fra begge brystene, men så begynte problemene. Når jeg la henne på høyre, ble hun sint og fikk ikke nok melk bare på venstre, ble sint på den siden også etterhvert. Leste på nettet og fant ut at vi skulle ta en tur til kiropraktor, og det viste seg at hun hadde en låsning i nakken, som kunne skape disse problemene. Samtidig fikk hun kolikk..... Nå, etter 4 uker med behandling, har vi en ny baby, og vi har begynt å trene på amming igjen, hun har fått flaske de siste 5 ukene og jeg har pumpet meg, men melkeproduksjonen har gått veldig ned, så håper vi klarer å øke og at hun tar puppen igjen. Dette var jo noe helt annet enn du spurte om, men kanskje et svar på hvorfor ting er som de er :)

Skrevet

Vi har vært hos manuell terapeut, for jeg var temmelig sikker på at det måtte være en slik forklaring, men dengang ei. Merkelige greier. Hun begynner faktisk å bli litt "sinna" på det andre brystet også nå. Virker som om dette skjer når hun er veldig trøtt (altså ikke nettopp våknet, men med overtrøtt...) og at hun da ikke "gidder" å die av brystet. Ja,ja...får bare ta en dag av gangen og satse på at det går seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...