Gå til innhold

Vag.fødsel etter to KS?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har to barn fra før, begge tatt med hasteKS, og er nå gravid med nr 3. Har hørt at man må ta KS hvis man har hatt to fra før. Noen med erfaring? Da dette med stor sannsynlighet er mitt siste sv.skap har jeg lyst til å oppleve en natrulig fødsel og slippe en stor operasjon igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141409680-vagf%C3%B8dsel-etter-to-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare legge til at gynekologen min sa at man anbefaler KS etter to fra før, men at det ikke var noe "must".

Mye forskjellig info både her og på nett.... ikke lett å vite hva man skal tro på.

Får tilbud om time på sykehuset senere i sv.skapet for å vurdere, men vil jo gjerne være litt forberedt når jeg kommer dit.

Hyggelig hvis noen har erfaringer å dele.

hei. jeg sitter inne med samme følelser ang fødsler, men min første ble haste og nr to var planlagt ks.

Men jeg er også helt klar for vag.fødsel nå.

Da jeg fikk nr 2 i 2007 sa legene at evt neste fødsel måtte bli med KS. etter to ks er det ikke valg på neste.

MEN... i sommer ble jeg gravid igjen, men mistet desverre. på to av sykehusbesøkene der spurte jeg om akkurat dette. En Spesiallist på gynokologi sa at dette er i en endringsfase, og det er ved flere sykehus blitt kvinnens valg om fødsel nr 3. dette sa også en jordmor da jeg spurte henne. men dette forutsatte at jeg var i bra form, og kroppen tilsa å kunne klare det.

vet ikke hva de gjør for sånne undersøkelser, men kanskje de ser på arret etter ks...for at det ikke skal revne. ikke vet jeg.. men lykke til. håper vi føder "vanlig" denne gangen;)

Jeg har også hørt det andre her har skrevet. Flere sykehus åpner opp for at man forsøke vaginal fødsel også etter to ks.

Men det er også viktig å tenke på grunnen til at det ble keisersnitt de to første gangene! Er det noe som med stor sannsynlighet vil skje igjen? For eksempel anatomiske forhold med din kropp, veldig stort barn etc?

Mitt første KS kom av at fødselen ikke startet etter vannavgang og den andre fordi sønnen min ble veldig stresset av harde rier mest sannsynlig pga overtid. Det er ingen spes grunn til at jeg ikke skal kunne føde normalt nå. I hvertfall ikke som jeg vet nå før jeg har vært til undersøkelse på sykehuset.

Takk for svaret.

Annonse

Jeg har hatt et ks etter eget ønske (fødselsangst) og skal ha et til i mai. På keisersnittsamtalen fikk jeg beskjed om at en av ulempene med å ha ks nr 2 blir at jeg da aldri vil få mulighet til å oppleve en fødsel. Legen jeg snakket med understreket at det gjaldt akkurat det sykehuset, så jeg vil tro at du kanskje risikerer å måtte "sykehusshoppe" litt for å få lov til å føde naturlig.

Jeg har to akutte KS bak meg, er gravid med nr. 3, og på sykehuset her er ikke vaginal fødsel nå noe alternativ engang. Jeg får ikke lov å prøve, enkelt og greit. Mulig det også skyldes at jeg føder relativt store barn og at begge to satte seg fast i bekkenet på tur ut. Klart det er sårt og synd å aldri få oppleve å føde vaginalt, men jeg anser KS som et bedre alternativ enn de to helvetesfødslene jeg hadde med de to første.

Jeg skal ta KS ved UNN Harstad. Jeg understreker at de sa det gjelder meg, og jeg føder som sagt store barn som satt fast til tross for vakuumforsøk hos begge. Kan hende ting hadde vært annerledes om det hadde vært andre årsaker til de akutte KS'ene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...