Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Fikk siste barnet for 4 år siden, jeg gikk opp ca 50 kg under svangerskapene og 10 kg etter. Nå er jeg 165 cm og 110kg. Vil ned til 60kg, slik som før graviditeten, men hvordan begynner jeg? Er veldig glad i mat, har ikke all verden av tid til i trene (jobber fullltid på et kontor), men vil virkelig prøve ! Hva kan jeg spise? Hvor mye må jeg trene for å gå ned? Har ikke så god greie på dette da jeg alltid har spist det jeg føler for. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Jeg vil anbefale et Grethe Roede-kurs til å begynne med, så du får skikkelig veiledning i kosthold og trening. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Når du skal ned såpass mye må du ikke gå direkte på en tøff slankekur, det blir veldig vanskelig for deg både fysisk og psykisk. Mener de anbefaler ca 2500 kalorier i døgnet første månedene, og så ned til 1800 for å gå ned resten. Jeg ville meldt meg på kurs om jeg var deg, der får du all hjelpen du trenger. Anbefaler Libra på det varmeste, normal sunn mat som hele familien kan spise, men du lærer masse om riktig sammensatt mat, riktige posjoner og antall måltider i døgnet. Best av alt er at du slipper telle kalorier, hvis du følger Libra spiser du riktig mat i riktige mengder helt automatisk og vil garantert gå ned i vekt. Tror de har nettbaserte kurs, sjekk nettsiden deres. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Jeg vil anbefale ketolyse, da dette er en kur hvor man går raksere ned enn Grete Roede, og hvor man ikke er sulten ett sekund. Man kan også spise mye godt (som f.eks atkinsbar, bacongull, Heistad gele, litt peanøtter, rødvin) Selv gikk jeg ned 12 kilo på 2 mnd (hadde ikke behvov for å gå ned mer)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Det første du gjør, er å fjerne 60kg som mål. Start med 5kg, og når du har klart det vil du få et skikkelig kick, så da kan du prøve på 5kg til. Så fortsetter du slik til du har nådd hovedmålet! Hvordan du skal spise? Masse frukt, grønnsaker, renskåret kjøtt, kyllingfilet, fisk! Kutt ut snop og brus, det legger man raskt på seg av. Unngå fint brød/loff, spis heller grovbrød/kornbrød og knekkebrød- det får i gang forbrenninga! Og når det gjelder trening, så er den raskeste måten å gå nd i vekt på- å gå turer, jogge/løpe og sykle. Altså trening som går på kondisjonen. Du får for eksempel ikke bort magefettet ved å ta sit-ups, det er for å stramme opp magen! Jogging og sykling er yppelig da. Også viktig å spise før og etter trening, og drikk masse vann gjennom hele dagen. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Jeg anbefaler deg å kjøpe bøker om ketolyse, atkins eller lignende (velg en av forfatterne) og lese og sette deg ordentlig inn i hva som skjer med kroppen og hvordan den fungerer under vektnedgang. Dette fordi det er viktig å forstå hva du gjør for at kroppen skal gå ned i vekt, kjenne prosessene, og finne en god kost-balanse for deg. I korte trekk spiser du alt du har lyst på av kjøtt, fisk, egg og ost, en del grønnsaker, og kutter helt ut sukker, brød, poteter, ris og pasta. Jeg har "bare" gått ned 25 kg på denne måten, men har nå holdt vekta i snart tre år. Det er en veldig effektiv slankekur, samtidig som du ikke er avhengig av trening ved siden av, og slipper den evige kalori-tellinga. Jeg anbefaler deg å kun sykle eller gå tur de første par mnd, gradvis gå raskere og lengre for å få bedre kondisjon. Eks begynne med 20min hver morgen eller kveld, og øke med 10 min hver mnd... Når du begynner å gå ned i vekt og få bedre kondis kan du jo samtidig prøve ut ulike treningsformer og finne noe du liker, så det blir motiverende og lettere å tvinge seg i gang... Ønsker deg lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 For all del IKKE begynn med atkins. Det ødelegger kroppen, og er overhode ikke sunt for deg. Kjenner flere som prøvde denne dietten, og de klarte ikke å stoppe. De ble bare tynnere og tynnere, helt til det var skikkelig stygt. Og da de endelig greide å slutte, ble de "feite" igjen.
vårmamma08 Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 bestill deg en time hos fastlegen, få time hos ernæringsfysiolog og gå den veien. Får du oppfølging også. Alle "raske" løsninger er bare tull... Her er det snakk om livsendringer i kosthold og trening. Du skal ikke bare leve på en diett noen mnd...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Jeg begynte på kurs for livstilending på treningssenteret.Der gikk jeg ned 10 kg.Etter kurset var ferdig fortsatte jeg med treningen og riktig mat.Jeg gikk ned 40 kg.Trodde aldri dette skulle være mulig for min del.Når jeg greide det,må mange andre greie det :-) Det er å spise riktig og trene som er tingen.Har du et treningssenter der du bor.Snakk med dem,og få et opplegg.Kanskje de også har personlig trener der.Og kom i kontakt med en ernæringsfysiolog. Det sies at de som er størst går ned mest i begynnelsen.Stemte for meg iværtfall.Var på kurs med de som var kanskje 5 kg "overvektige".Jeg gikk ned mest. Lykke til!
lindynatt Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Jeg gikk ned 30 kilo på litt over et år ved å forandre det ejg spiste. Etter å ha lest litt om lav karbo, begynte jeg å følge det prinsippet, om enn ikke slavisk. ikke noe spesiell trening bortsett fra tur gåing. Dette er ikke noe man kun gjør for å gå ned i vekt, men noe man må holde seg tilr esten av livet. Det er cluet, ingenting annet fungerer... det er en livsstils endring. men få sjekket blodsukker/insulin og skjoldbrkskjertelen hos legen. Bare for å vite om det er noen problemer der.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Først og fremst må jeg gratulere deg med å ha tatt av ti kilo her og nå, da 110-60 er 50 kg.. Så da har du jo bare 50 kilo igjen! Ta kontakt med fastlegen din, sånn at han kan hjelpe deg å finne en metode som passer for deg, og be ham ta prøver for å finne ut om du har bra nivå av forskjellige vitaminer, jern og andre mineraler kroppen trenger.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 vil også anbefale grethe-roede kurs. Det handler mer om livsstil-endring uten noe hokus pokus med masse rare dietter og karbo-kutt. Har selv gått ned 23kg siden august, og skal ned 20 kg til... Må tilføye at jeg ALDRI har gått sulten. Ikke har jeg brukt en eneste time på treningssenter heller.. men er flink ut og gå tur:)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 For en så stor vektnedgang som du planlegger ville jeg tatt en ketolysekur. Google ketolyse så finner du masse info. På ketolyse spiser du grønnsaker og proteiner, ingen karbohydrater. Trening ville jeg ventet med, men ta en spasertur hver dag, eller minimum 3 ganger i uka. Etterhvert som vekten reduseres og styrken kommer kan du øke dette og evnt melde deg inn på trengingsopplegg.(sats el). Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 Det er kun varig livsstilsendring som fungerer i det lange løp. Ketolyse og andre kurer som baserer seg på at man ikke kan spise karbohydrater kommer aldri til å fungere dersom du i utgangspunktet er glad i ting som inneholder karbo! Grete Roede er den beste kuren som jeg kan anbefale. Den baserer seg på normal mat og det er ikke mye nei-mat! Jeg selv skal ned 45kg og har søkt hjelp via legen min. Jeg var da inne på et opplegg hvor jeg var dagpasient i en gruppe hvor vi lærte om kosthold og trening. Dette var 3 ganger i uka over 3 måneder! Jeg får oppfølging de 4 neste årene. Jeg kan ikke få fullrost dette opplegget og det er virkelig verdt en prat med legen din om dette! Jeg selv var på kysthospitalet i Stavern, men de har sikkert samme tilbud andre steder i landet!! Sett deg delmål underveis. Ikke tenk på de 60kg, da mister du helt motet! Sett deg heller mål på 5 og 5 kg f.eks og bestem deg på forhånd for en "premie" du skal unne deg selv hver gang du har klart det!! Daglig kcal inntak bør ikke være mindre enn 1600. For en som ikke skal ned i vekt er anbefalt daglig kcal 2000. Det er da lurt at du begynner med 1800kcal, og heller går ned til 1600kcal etter hvert dersom du føler du kan det ikke begynn for brått. Det kan også hende du er en av dem som går i sparebluss dersom du går ned til 1600kcal og da går du ikke ned!! Jeg er en av dem og 1800kcal fungerer supert!! Lykke til med vektreduksjonen :-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #15 Skrevet 9. februar 2010 Først og fremst...Beregn og bruke tid på det....Ikke begynn en slankekur, men legg om til en livsstil du vet du kan leve med resten av llivet..Selv om det betyr at vekta stopper på 65, eller 75 kilo..Det er snakk om resten av ditt liv og å sette igang med noe så du NÅR vekta du ønsker, men ikke greier og holde den..Hva er vitsen da, liksom? Start i det små......Ditt nåværende matinntak, tilsier ei stabil (???)vekt på 110 kilo..La oss si at du kutter ut alt av brus snacks, og godterier fra og med søndag til og med fredag kveld (gullrelkka kan man kose seg til)....Og at kun med denne endringen så har du kansekj et kcal-inntak som tilsier ei matchvekt på 100 kilo...Det er 10 kilo ned, uten egentlig og slanke seg, er det vel? Det er noe du kan leve med resten av livet,- så det er varig 10 kilo minus..Uten og svette for det en gang ) Men det vil ta tid...2-3 mndr kanskje..Men igjen, det er varig.... Så kan du begynne og ha tre "må-trene-dager" i uka..La oss si tirsdag, torsdag og lørdag eller søndag...Disse dagene lager du deg faste treningsprogram som du følger..Og de MÅ gjennomføres, uanset..Om du så må opp klokka halv fem om morgenen en dag, eller du må trene ved midnatt før du legger deg..de SKAL gjennomføres..Du KAN trene oftere, men samme hvor støl du trener deg en dag, samme hvor "tømt" du er av en treningsøkt utenom "må-trene-dagene",- de tre dagene skal gjennomføres okke som....Det er viktig for å få de inn i hverdagen....Evt andre økter er "bonusøkter"..) Tre økter i uka vil kanskje tilsvare ti nye kilo ned som matchvekt...Litt avhengig av intensitet og varighet...Det vil si du er kommet ned på 90 kilo, UTEN å slanke deg egentlig ) Det er varig, men det samme gjelder..Du må beregne en 2-3 ny emåneder.... Slik innfører du "nye tiltak" smått om senn..Du vil ikke se kiloene renne av, men av vil de gå, og du vil SAMTIDIG som du går ned være inn epå en livsstil osm tilsier at vekta skal holde....En slankekur mislykkes ofte fordi man ikke greier og finne riktig livsstil den dag slankinga er over.... Og du vet nok innerst inne hva du bør spise og hva du ikke bør spise..I starten kan det være lurt og ikke ha mye "ulovlig" tilgjengelig, men eg er av den tro at litt ette rlitt ås MÅ man lære seg at ikke alt osm er tilgjengelig er "Lov" ..Men det tar du senere ) Så tålmod, små endring steg for steg, fokuser på VELVÆRE u føler når kroppen blir sterkere, friskere og mer utholdende, istedet for å fokusere på vekt o cm hele tiden..Vil ikke anbefale veieing mer enn 1 gang i måneden, kanskej hver 5. eller 6.uke...Maks..Det er ikke vekta osm betyr noe i bunn og grunn. Det er helsa..Ingen som trener og lever sundt for å SE bra ut, greier og hilde ut "resten av livet",- sånn stort sett..De som trener og spiser sundt for å holde seg frisk, synes det er moro og som setter PRIS på å være i stand til å trene, de kommer mest sannsynlig til å trene og være sunn, RESTEN av livet...Og DET bør være målet ditt, fremfor ei vekt på 60 kilo ) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #16 Skrevet 9. februar 2010 Har en venninne som har gått ned over 80 kilo. Hun brukte eple eddik tebletter. ( for å ikke få søt suget) Spiste 1 brødskive til frokost. Mellom måltid 1 banan. Lunchen var 2 brød skiver og mellom måltid 1 banan. Vanlig middag ikke saus visst det var det til middagen. Kvelds måltidet besto av 1 brødskive og 1 banan. Drakk haugevis av vann. Drakk også Pepsi Max (i glass hver dag) Gikk fort 4 ganger i uka. 1-2 timer. Tok sitsup på stuegulvet og hadde Kari sin trim video. Brukte hermetikk som vekter :-D Holde seg unna alt som her kaker, alkohol og snacks. den dag i dag spiser hun ennå ikke søtsaker eller kaker. Spiser en is i ny og ned. Hun så seg ferdig med slankekuren i fjor. Nå har hun fått operert vekk overflødig hud på beina og magen. Å fikk fiksa puppa sine. Hun har blitt kjempe flott. Å gutta snur seg på gata når hun går forbi :-))))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå