Gå til innhold

Hvordan vet du at du har nok melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har vært litt "vanskelig" å amme hele tiden. Dvs - hun har kun villet bli ammet på det ene brystet, Jeg har forsøkt å gi henne det andre brystet hver dag i 8 uker, men har vel nå kapitulert og innfunnet meg med å amme på ett bryst. Men nå begynner jeg å få følelsen av at jeg ikke har nok melk i dette brystet, selv om det skal være fullt mulig å amme på kun en side. Når hun har spist (iallefall litt ut på dagen samt ettermiddag og kveld...natten og morgenen er ok) virker hun rett og slett ikke fornøyd. Hun gråter og er urolig. Jeg prøver å legge henne til igjen, gjerne etter litt pause, men hun suger da bare febrilsk, sliter og river i brystet og er sint. Som dette har det vært iallefall i en uke nå. I dag da hun hadde fått mat etter formiddagsluren sin var hun på samme måte. Etter å ha gitt henne mat gjentok det samme seg. Jeg tilbød henne da en flaske med mme. Først 50 ml som hun slukte og deretter 50 ml til før hun virket fornøyd. Jeg blir så usikker... Jeg tolker jo dette som om jeg rett og slett ikke har nok melk... Er så vanskelig å øke siden hun blir så sint når jeg prøver å amme henne når hun allerede har blitt urolig. Hva tror dere???? Noen med lignende opplevelser feks? (Jeg skal på helsestasjonen å veie henne i morgen. Det vil vel også muligens gi en pekepinn.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den sikreste måten å finne ut det på er jo å veie henne.

Min sønn er nå 3.5 mnd. Jeg har fullammet hele tiden men har nok ikke hatt veldig mye melk, men har hatt nok. Det vet jeg fordi han legger på seg det han skal og sover godt om natten. Men jeg merker jo også at det er mindre melk om kvelden. Det blir relativt fort tomt, og han blir irritert slik som du beskriver. Derfor ammer jeg 2-3 ganger med korte intervaller om kvelden. Og dessuten en gang når jeg legger meg.

Men det som er helt sikkert er at om jeg begynner å gi han mme om kvelden, vil det gå ut over produksjonen. Det vil være begynnelsen på slutten. Alle mine venninner som har begynt å gi mme, har sakte men sikkert fått mindre mm og derfor måtte øke mengden mme.

Skrevet

Hva med å pumpe det andre brystet å gi på flaske? Kan jo tenkes at hun vil ta det andre brystet etterhvert, og da er det jo greit å holde produksjonen ved like.

Det kan hende at grunnen til at hun bare vil ha det ene brystet er at hun har en låsning eller stivehet i nakken som gjør at det er ubehagelig/vondt for henne å die ved det andre brystet. Du kan jo få en kiropraktor el til å sjekke?

Det er vanlig at det er litt mindre melk i brystene om kvelden og at babyene derfor kan bli litt grettene. Jeg pumper litt på formiddgen, når jeg har veldig mye melk, så kan jeg gi litt i flaske på kvelden om hun blir veldig frustrert, og pappaen kan også være litt med på matingen :)

Skrevet

Takk for svar. :-) Jeg vet at det er vanlig med lite melk om kvelden, så det er egentlig det at jeg få følelsen av at det er lite på dagen også som gjør at jeg stusser. Får se hva vekten sier, så vil vel det gi meg en del svar. Er den fin har jeg jo nok, så da må jeg finne andre forklaringer.

Har vært hos manuellterapeut med henne, men han fant ikke låsninger verken i nakke eller rygg som kan forklare ammeproblemet med favorittbryst. Når det gjelder pumping har jeg forsøkt meg en del på det, men jeg klarer dessverre ikke å opprettholde spes mye produksjon på den måten. Får ut bare mindre og mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...