kirvill Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Rett og slett usikker her, det gjelder selvfølgelig antall uker på vei.. Siste mens 16. desember, lege mener jeg da er 8 uker på vei (i morgen onsdag), mens jordmor mener jeg er 7 uker. Hun kjente på livmoren min utenpå magen og konstanterte lett at den ikke var større enn 7 uker. Hun mener dette stemmer i fht sykluslengde på ca 34 dager (har hatt varierende lengde). Legen igjen mente at jordmor umulig kan kjenne noe slikt så tidlig, og at jeg ergo er 8 uker frem til ordinær UL viser noe annet. Jeg vil så klart være lengst mulig på vei - uhorvelig kjedelig med å telle dagene - men noen innspill her på hvem som har "rett"??? På forhånd takk! )
MillaCamilla Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Hei Jeg er ingen ekspert, men har aldri hørt før at en kan kjenne livmoren utenpå før en er ca 12 uker på vei (muligens noe tidligere på flergangsfødende). Jeg ville stolt på legen. Hva sier terminkalkulatoren på babyverden? Den stemte iallefall på meg sammen med lege, jordmor og UL-termin:) Lykke til videre:)
K ♥ tærten Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Jeg vet at hos meg så sa legen at de uansett fulgte menstermin til ordinær UL i uke 17-20. Jeg har vært på tidlig ul pga blødninger og da målte hun fosteret til å være ca. 2 dager mindre enn jeg er etter menstermin, men jeg skulle ikke tenke på det og fortsatt regne etter menstermin.
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Det som har skjedd her tenker jeg, er at Jordmor har faktisk regnet med at du har en sykluslengde på 34 dager, og legen har regner med d "vanlige" på 28 dager.. derfor kommer jordmor frem til 7 uker, noe som stemmer, og lege frem til 8 uker se her fra utregninga på babyverden (beste terminkalkulator) hvor jeg la inn hvor lang syklus du har :-) Du er nå 7 uker på vei. Unnfangelsen finner sted omkring: 5. januar 2010 Hjertet begynner å slå: 30. januar 2010 Embryoet beveger seg: 23. februar 2010 Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 2. mars 2010 Alle indre organer er ferdig formet: 2. mars 2010 Risikoen for spontanabort avtar: 16. mars 2010 Kvalmen avtar for de fleste: 23. mars 2010 Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 30. mars 2010 Fosteret svelger og tisser: 13. april 2010 Tid for ultralyd: 20. april 2010 Du kan kjenne fosterets bevegelser: 27. april 2010 Fosteret begynner å få et søvnmønster: 11. mai 2010 Fosteret begynner å høre: 1. juni 2010 Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 29. juni 2010 Mange fostre legger seg med hodet ned: 3. august 2010 Svangerskapspermisjonen begynner: 9. september 2010 Antatt termindato: 30. september 2010
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Her har du utregninga med en sykluslenge på 28 dager.. den viser at du er 8 fullgåtte uker i morgen, og begynner på din 9 uke.. men den stemmer jo ikke, siden din sykluslengde er 34 dager :-) derfor ville jeg fulgt JM, og heller blitt "positivt overrasket" på UL, og ikke bli deppa for å bli satt en uke tilbake Du er nå 7 uker og 6 dager på vei. Unnfangelsen finner sted omkring: 30. desember 2009 Hjertet begynner å slå: 24. januar 2010 Embryoet beveger seg: 17. februar 2010 Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 24. februar 2010 Alle indre organer er ferdig formet: 24. februar 2010 Risikoen for spontanabort avtar: 10. mars 2010 Kvalmen avtar for de fleste: 17. mars 2010 Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 24. mars 2010 Fosteret svelger og tisser: 7. april 2010 Tid for ultralyd: 14. april 2010 Du kan kjenne fosterets bevegelser: 21. april 2010 Fosteret begynner å få et søvnmønster: 5. mai 2010 Fosteret begynner å høre: 26. mai 2010 Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 23. juni 2010 Mange fostre legger seg med hodet ned: 28. juli 2010 Svangerskapspermisjonen begynner: 3. september 2010 Antatt termindato: 24. september 2010
kirvill Skrevet 9. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2010 Takk for svar I følge babyverdens terminkalkulator er jeg nå 6 + 6, dvs 1 uke mindre enn leges beregning, og riktig ifht jordmors.. Så har vel ikke helt bestemt meg enda, høre på lege eller babyverden og jordmor? 1 uke fra eller til betyr litt i disse dager. Jaja, får vel være uvitende i 10-12 uker til
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 jeg ville hørt på jordmor.. absolutt!! legen min f.eks mener konsekvent enda at jeg er 21 uker ut i fra livmorens størrelse, (var der i går) men UL viser faktisk at jeg er 24 uker hehe, leger har ikke såå peiling som jordmor!! hehe står t.o.m. på helsekortet mitt, termin 4 juni.. og det har litt å si i mitt tilfelle og, siden jenta mi tas med keisersnitt 14 dager før termin pga morkaken..
kirvill Skrevet 9. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. februar 2010 Oisann, det var en standhaftig lege Får håpe du får det siste ordet (snart) da! Lykke til!
bringebærsnipp Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 fikk også annen termindato av legen enn på nettet (ikke vært hos jordmor enda). Legen forklarte at de går utifra en 28 dagers syklus. så hvis syklusen din er lengre eller kortere må du legge til eller trekke fra antall dager. I tillegg kommer når man har hatt eggløsning. man kan også bli befruktet dager før og dager etter eggløsning så er mange faktorer å ta hensyn til. Derfor brukte de kun en standard hos legen også blir det korrigert ved UL. men henger meg på den at det er kjipt å bli satt til bake. tiden snegler seg jo avgårde sent nok som det er. men ikke noe å få gjort med det..;P
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 åh jeg skjønner at det er viktig med hver eneste dag som er unnagjort, men med en 34-dagers syklus er du 7 uker på vei og JM har rett.....
Carasnella Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Jeg vil si at legen har rett. Men regner utifra siste mens første dag, og man kan uansett aldri helt vite når eggløsning fant sted og hvor lang lutealfase du har eller hvor lang til egget brukte på å feste seg. Dette tar de ikke hensyn til på sykehuset i hvertfall, der regner de kun utifra "standard" syklus (er i hvertfall det jeg har opplevd da, når jeg har prøvd å forklare at jeg har hatt kortere sykluser, så har det bare blitt viftet bort). Så jeg vil si meg enig med legen, bruke standard utregning på menslengden utifra kalkulatoren og siste mens første dag, og da heller justere termin når du skal på den ordinære ultralyden. (Men jm tar uansett "feil" da, for om du regner utifra hennes beregninger, med 34 dager så er du i dag 7+1 og da er du jo 8 uker på vei. Altså 7 fullgåtte uker og i din 8. svangerskapsuke.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå