Gå til innhold

Jeg har tredve tomatplanter :-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to dager siden måtte vi gå gjennom en risikabel transplantasjon, og det ser ut til å a gått bra.

Sjokket kom derimot i dag da jeg oppdaga at originalplanten nå ikke lengre er "bare" 13, men godt over 20!

Flaks for meg at jeg har ørten tomme 8-liters vannflasker som kan fylles med jord og brukes som tomatplantehus.

Dette går over all foventning.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Gratulerer, er de ikke skjønne, sånne smågull, vet du kjønn ennå?

Her skjer absolutt ingenting, men det er jo ikke annet å vente. Minner meg om at jeg må ned og fyre, forresten, det er findus-tilstander i stua.

Skrevet

Ned og fyre, faktisk, jeg og frøken har nettop vært ute i sola og transplantert tomatspirer over i fire nye flasker.

Men takk :) Nei jeg vet ikke kjønn enda, men noen av dem er veldig hårete på stilken, om det betyr noe?

At jeg har 30 spirer fordelt på seks flasker betyr fremdeles at de bor trangt, men bedre enn før.

Jeg håper de overlever selv om operasjonen ble utført litt raskt, da lille frøken "veldig to år gammel" ble forbanna fordi hun ikke fikk lov til å kaste jord over alt.

Gjest sug lut
Skrevet

Man skulle vært to år alltid.

I de store krukkene mine har jeg vanligvis tre tomatplanter, og det går supert selv når de er utvokste. (Forresten så bruker jeg de krukkene som er av plast men er laget til å se ut litt som terrakotta - de veier ikke noe i seg selv, og er fortsatt såvidt flyttbare når de er fulle av jord og vann og planter. Solforholdene endrer seg nemlig i løpet av sommeren her.) Så om dine står tett nå så er ikke det så problematisk, de har jo mulighet til å sette røtter nedover.

Jada, det fyres og nå har det jaggu begynt å snø også, og jeg kom akkurat på at frøene mine står under vinduet der lufteslusa står åpen så de er vel ikke akkurat i gang ennå.

Skrevet

Hvor høye blir dine, vanligvis?

Den jeg produserte sommern 08 ble knehøy og hadde en del tomater på.

Noe sier meg at jeg må ut på tur en dag, og kjøpe ekte potter og sånn rundt plastsak med tre etasjer som man setter i jorda før tomatplanten blir ordentlig stor, så den holdes oppe. Jeg improviserte et stativ sist gang, av selvplukket bambus (skarre værra så skarre værra) men det gikk ikke helt etter planen.

Det irriterer meg no inn i helvete at jeg ikke finner bilde av den, for jeg veit at jeg hadde!! Jeg har masse bilder av kaktusene jeg planta og noen andre trær og busker. *grynt*

Skrevet

JEG FANT! -et fra august 2007!

*legger ut*

Skrevet

Schånn. Litt grønne, men det var alt jeg fant.

Gjest sug lut
Skrevet

Ble de ordentlig røde etterhvert? Antar mine er sånn type lårhøye. Men jeg kjøper da også busktomatfrø - gidder ikke sånt som må bindes opp. Buskene står rimelig bra uten støtte, får de for tunge sideskudd så har jeg sånne lange pinner med en halvåpen ring øverst, pinnen i jorda og ringen rundt "stammen".

Gjest sug lut
Skrevet

Forresten, jeg testa grønne tomater et år også (altså sånne som bare skulle bli grønne), det er litt kult å lage salsa av.

Skrevet

Åja, de ble røde og søte, jeg hadde bilde av det - et sted.

Noe sier meg at du er en mye mer dreven tomatmester enn meg.

Avokadonøtta begynner å sprekke da! Lovende.

Gjest sug lut
Skrevet

Lat men erfaren i form av ti år med tomater...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...