Gå til innhold

Må man til legen for å finne ut om barnet har feks atopisk eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det da også lurt å ta noen allergitester?

Jeg har en gutt på 16 mnd som er veldig tørr i huden, tørre flekker over hele kroppen. rød, tørr og litt sår på kinnene og haka.

blir noen ganger helt mørkerød i ansiktet, helt hvit akkurat rundt munnen og mørkerød utafor der igjen.

jeg smører hver dag, men det blir ikke borte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen å få en henvisning til hudlege.

Skrevet

Vil anbefale henvisning fra lege til hudlege som hun ovenfor her. Kan være at det er noe annet enn atopisk. Nå har guttungen min lett atopisk eksem så vet ikke noe om den hvite flekken rundt munnen på guttungen din.

Hva smører du med? Vi bruker locobase repair og en veldig mild hydrokortisonsalve.

Skrevet

Hvor ofte bader barnet? Hos oss har vi stor fremgang mot eksemen når hun bader så lite som forsvarlig. En eller to ganger i uka. Fra å bade hver kveld til så lite gikk vi fra masse kremer og greier til kun behandling på stedene hun blir våt daglig (håndledd).

For babyen har vi lært av dette, vi bader henne månendtlig... Håret er jo kort, hode og stuss blir vasket daglig/hver bæsjebleie. Null krem, bare olje etter det månedtlige badet. Perfekt hud!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kan få henvisning til hudlege fra fastlegen, ja.

Utover det må jeg si meg enig med Expat. Jeg har aldri badet mine barn hver dag (som jeg ser mange her gjør, når det stilles spørsmål om det). De bader når de må vaske håret, og det er strengt tatt ikke ofte. Nå er jentungen blitt 5 og trenger følgelig mer vask enn som så, så hun dusjer kanskje 2-3 ganger i uken, eller når håret blir svett (evnt 3-5 ganger om dagen nå som hun spyr...høhø)

Ingen av de har noe plager med huden....

Skrevet

Jenta mi fikk atopisk eksem ved 18 mndr.

Da gikk jeg over til neutral tøyvask, kun hygieneprodukter uten parfyme, smurte om hverandre med hydrokortison og a-kreme.

Uansett hvor mange ganger hun ble dusjet, så ble kroppen vasket maks 1 gang i uka..

Resultatet har vært fin hud i 4 år. Merker hun fort kan få det igjen hvis hun vaskes med såpe for ofte..

Skrevet

Babyen er bare 4mnd. Det er ikke mye møkkete hun blir utenom hode og stump. Når jeg sier "bade" mener jeg altså at hun sitter i tummytuben en stund, med vann til oppunder armene. Utenom så bare bruker vi vaskeklut med vann der det trengs, våtservietter til tider på stumpen. Og hun er IKKE skitten! Men babyer trenger minimalt med "full tildekking med vann"-bading!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...