Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Gikk dere til legen eller holder det å ta større doser av det man kjøper på apoteket? Har kjøpt vanlig folinsyre-glass på apoteket (0,4 mg) og tar nå tre stk om dagen. Noen erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Hvorfor skal du ta høyere doser? Du er ikke sikrere på virkningen av det.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Fordi jeg mistet et barn pga ryggmargsbrokk.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Jeg gjør.Pga jeg går på en medisin som tar mye av folaten i kroppen min.Jeg er gravid.Men over de 3 første mnd.Men jeg velger å ta høy dose likevel,just in case.Får mine 1 mg på resept(Tar pr dags dato 3 mg pr dag.Tok mer før).Slipper å ta mange 0,4 mg. Har man lite folat i kroppen vil jeg tro at det hjelper å ta høyere doser ja anonym 09:18 ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Innbiller meg at de sa noe om 1 mg på sykehuset, og det kan jeg jo fikse selv. Men leser på nett at 4 mg er det korrekte og da bør jeg kanskje pelle meg til legen.. "Kvinner som bruker medisiner mot epilepsi, som tidligere har født barn med ryggmargsbrokk, eller der hvor det er tilfelle av ryggmargsbrokk i hennes eller barnefarens familie, har økt risiko for å få barn med ryggmargsbrokk. Disse kvinnene bør følges ekstra nøye opp og få ekstra høye doser folat, (4 mg i steden for 0,4 mg) under oppfølging av lege." http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Jeg tok 5 mg inntil forige uke.Nå tar jeg bare 3 mg.For jeg er i siste trimester nå :-) (Jeg går på epilepsi medisin).
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Det sies at de med epilepsimedisin skal ta 4 doser istede for èn med folat de tre første mnd i svangerskapet.Jeg tror det betyr 4 x 0,4.Jeg selv som ba om resept på 1mg til legen.Så jeg regner med at en slipper resepten sånn egentlig.Men jeg ville være helt sikker
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Tusen takk for svar damer. Jeg ønsker også å være helt sikker, så blir litt usikker på hvor høy dose jeg egentlig skal ta. Det står jo og sies litt forskjellig..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 (Jeg med høy dose som svarer igjen).Legen min sa vi tisser ut det som er overflødig av folat :-) Er ikke farlig å ta "for mye". Går du på medisiner ?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Nei, ingen medisiner, "kun" pga denne ryggmargsbrokken som var så ekstrem at vi måtte ta bort barnet. Har også en tante som døde av ryggmargsbrokk under fødsel, så bør vel passe meg.. Vil nødig oppleve dette en gang til.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Uff,stakkars.Grusomt :-( Vil råde deg til å ta et serumspeil før du begynner med folaten.For å se hvor mye du har nå.Og så går du på folat i noen uker og måler igjen.(Serumspeil=se hvor mye du har av en medisin i blodet.Hvor mye du tar opp).Jeg får oppfølging jeg da.Så jeg tar serumspeil 1 gang i mnd :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå