Gå til innhold

Dere som har 3-4 åringer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger barnet seg om kvelden? Og sover barnet lenge?

Har selv en gutt på 3 1/2 år som har lagt seg kl 20 siden han var nesten 2 år. Han sovner senest kl 2030 og står opp kl 7 om morgenen. Jeg synes egentlig han får være lenge oppe om kvelden, i forhold til andre på hans alder.. Men legger jeg han 1/2 time tidligere en kveld så står han opp 1 time tidligere.. Noen med samme erfaring er noen som har noen gode råd?

Kan også nevne at han sov lite som baby også. Født 5 uker for tidlig og fikk beskjed på sykehuset om at vi måtte regne med han kom til å sove mer enn gjenomsmittet den første tiden. Men etter et par dagen la barnepleierne merke til at han slett ikke sov så mye som de hadde trodd.

Fortsetter under...

Skrevet

3 åringene her legger seg 19 - 19-30 tiden... står stort sett opp mellom halv7 og halv8. Her er det sånn at legger de seg senere så står de opp før 6 på morran.... ;) men bare de har sånn ca 12 timers søvn så er formen fin hele dagen å det er det viktige =)

Skrevet

Vi går på badet og starter kl 19, og er ferdig lest og stelt til 19:30:) Han sover til 6-7. Legger jeg ham senere står han opp tidligere(?):) Det er jo forskjell på barn også. Når din nå er vant til å legge seg kl 20 får du han nok ikke til å sovne tidligere. Det er jo ikke så stor forskjell, så om gutten min hadde vært vant til og trides med den leggetiden ville jeg ikke gjort noe mer med det. :)

Skrevet

Mi blir snart 4, og hun legger seg rundt kl 19.

Hun spiser kvelds når hun ser barnetv, så steller vi etterpå, og leser/synger litt. Varierer om hun sovner med en gang, men sovner til max kl 20. Da sover hun til ca 8.30

Skrevet

Jeg har en 3 1/2 åring , han legger seg kl 20 og sover til han våkner (når vi har fri) Men må som regel alltid vekke han i ukedagene. Så han har godt sovehjerte:O)

Men han får jeg ikke i seng før kl 20...

Skrevet

Tror det kan variere veldig på hvor stort søvnbehov de har. Min sønn på 3 år legger seg klokka 20 og våkner rundt 06.30 hver dag. Han sov ikke mye som baby, det virker som han rett og slett ikke har behov for så mye søvn.

Annonse

Skrevet

Litt forskjelll på dagene.. men lillegutt blir fire i morra og legger seg rundt 9 og våkner rundt 9 om han ikke blir vekt tidligere..;)

Skrevet

Gutten min legger seg som regel mellom 19.00 og 20.00 på hverdager. Det varierer når han står opp om morgen. Men som regel mellom 08.00-21.00.

I helgene får han ofte være oppe litt lenger, og legger seg mellom 20.00-21.00. Da sover han ofte til 09.00-10.00.

Nå har jeg vært sykemeldt en stund, og han kan derfor sove lenger på hverdagene, siden vi ikke MÅ opp klokken 7.00 for å dra til jobb/bhg. Og dette har derfor blitt en vane.

Han er foresten 4 år.

Skrevet

Her blir ungene lagt 19.00, før om de er super trøtte. sover til mellom 09-10. Eldste på 3år begynte i b.hagen igår å må nå stå opp mellom halv 7 å 7.

Begge mine har veldig godt sovehjerte. Sluttet med hvil på dagen til eldste for ca 3uker siden. sov da 2timer på dagen i tillegg.

Skrevet

Snart fireåringen min starter kveldsstellet kl syv. Da pusser vi tenner, tar på pysj, leser og synger,

Sover stort sett i åtte tiden, men det hender klokka blir halv ni også før hun sover skikkelig..

Står opp kl åtte.. Jeg begynner sent så vi leverer ikke så tidlig i barnehagen,..

Skrevet

Datteren min legger seg mellom 19 og 19.30, og står opp 6.30. Det ser jo ut som om gutten din ikke får så mye mindre søvn enn henne. Hvis han er opplagt på dagtid er det nok ok.

Skrevet

Det høres ut som de fleste 3-4 åringene legger seg mellom 19 og 20 om kvelden :) Som det sto skrevet lenger opp her så er jo det viktigste at barna får den søvnen de har behov for. Og at de har forskjellige søvnbehov.. :)

Skrevet

Min datter på snart 4 år legger seg kl 19 i ukedagene og kl 1930- 2000 i helgene. Må vekke dem kl 0730 når de skal i barnehagen.

Legge rutinene har vi hatt siden de var ganske små så leggingen går som en drøm, de får lov å sitte i sengen og leke litt etter at de legger seg så lenge de holder seg i sengen.

Gutten år på 2 legger seg ca 30 minutter før henne.

Alle barn trenger forskjellig med søvn. Hver familie finner selv hva som fungerer for dem:)

Annonse

Skrevet

Min 3 1/2-åring sover fra ca 19.30-06.30....

Skrevet

datteren min blir 3 om 2uker,hun har fått skeiet ut i det siste pga at jeg har vært sykemeldt. men vanligvis legger hun seg kl 20.00

Skrevet

legger seg mellom 19.00 og 19.30 hverdag som helgedag. På hverdagene sover hun stort sett til mellom 06.00.-06.30. Det varierer en del hvor lenge hun sover i helgen når hun får sove så lenge hun vil. Varierer stort sett fra mellom 06.00 og 07.30. Hører med til sjeldenhetene at hun sover til nærmere 07.30. Hun har alltid vært glad i å stå opp tidlig. HUn er rett som det er oppe før kl 06.00 også...gjeeesp!

Skrevet

mi snuppe på fire prøver vi å legge til 19 på hverdager.. må opp 7..men er som regel våken da... helgene sklir ut.. vi koser oss da :-)

Skrevet

min sover fra 1900-0700 (+-)

Han blir fire i april. Ganske likt i helgene..

Skrevet

Gutten min legger seg rundt 19.30 på hverdagene når vi må opp tidlig og hvis vi ikke vekker han så våkner han mellom 07.00-07.30 som regel.

I helgene legger han seg kl 20.00 og våkner rundt halv 8. Om han legger seg enda senere våkner han mye tidligere.

Han har generellt vært flink til å sove da og sov i 14 timer om natta fram til han var 16 mnd og måtte begynne å vekkes.

Han er 4 år :)

Skrevet

Vår 4-åring har gått fra 10-11-timersnetter til plutselig 13-timersnetter! Blir lagt ca 19.30. Hun sovner noenganger momentant, andre ganger sitter hun å leser/synger i senga en stund først.

Har ikke funket å endre leggetiden for å påvirke når hun våkner før nylig. Har mest virket motsatt, men ikke nå mer.

Skrevet

Har en på 4 år og en på 2 år.. begge har ALLTID lagt seg kl 20.00 og står opp ca 07.30.. jeg syns ikke det er sent, for jeg er INGEN morgenfugl ; ) hehe : )

For legger de seg før står de opp før.. hehe : )

Skrevet

Gud, så heldig du er som har ungar som legg seg tidleg! Eg har ein gut på 3 1/2 og ein gut på 4 1/2, og her i huset har vi hatt leggeproblem sidan eldstegut kom heim frå fødestogo. Etter mi meining har han lakenskrekk, dynefobi og puteangst, og han har aldri sove. Han har tydelegvis ikkje behov for søvn, og då han var baby sov han tre timar på dagtid og ni timar på natta. Han slutta å sove på dagen då han var eit år, mens nummer to slutta å sove på dagen då han var to år. Dei første tre åra sleit eg hardt med å legge ungane klokka sju, men det var hyling og skriking i to timar kvar kveld fordi dei ikkje var trøytte. Til slutt ga eg opp, og dei begynte å gå frivillig og legge seg klokka ni om kvelden. Gutane søv ti timar om natta, og det har dei gjort i mange år. Dei siste månadane har dei lagt seg mellom ni og ti på kvelden, og søv til klokka åtte om morgonen. Eg må seie at eg misunner folk som har ungar som legg seg tidleg, men må berre leve med at ungane mine treng mindre søvn enn meg sjølv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...