Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Selvsagt må de ha lekser.. Ta det fra en som ikke TRENGTE å gjøre lekser de første 9 årene på skolen.....OG som hadde "lett for det".... Jeg gikk ut ungdomsskolen med halve S-er og halve M-er, dette uten og gjøre andre lekser enn det vi fikk som innelveringsoppgaver på ungdomsskole og leste kvelden før prøver.... Da jeg begynte på videregående, så KUNNE JEG IKKE å studere på egenhånd...Store deler av pensum i noen av fagene gikk ut på å forberede seg til en time, altså, var det nødvendig og lese de kapitler og gjøre de oppgaver til timen for å "henge med" når lærer gikk videre med stoffet. Men jeg hadde aldri tid, greide ikke på pur F... og "skape tid" til lekser......Karakterene falt gradvis de tre år på videregåene, fra 3 seksere og resten femmere i første klasse, til 3 femmere og resten 4-rere siste året.....Og da jeg studerte var jeg helt "gjennomsnittlig:"..For jeg hadde og har fortsatt ikke evnen til å disponere egen tid og planlegge HVRODAN jeg skal gå frem for å komme meg gjennom og prioritere stoffet riktig når jeg skal lære meg nytt fag... Heldigvis har jeg "Lett for det" og tar ting lett, hvis ikke hadde jeg ikke kommet meg gjennom videregående en gang..Ikke med den store mangelen det var og ikke ha lært, fra barneskolen av, at lekser må det SETTES av tid til og de må PRIORITERES fremfor andre, morsommere ting.... Derfor er jeg ganske så sikker på at et leksefritt skoelsystem vil skape ENDA større froskjeller på flinke og mindre flinke..på videregående, og videre opp i utdannignssystemet, så vil de dårligste slite ENDA mer....Da de i tillegg til å trenge mer tid på å lære samme stoff, da ikke vil kunne å sette av den tid som trengs for å lære det.... Og bruke SFO som lekseplass vil selvsagt ikke hjelpe på dette problemet...Da det mest sannsynli vil bli satt av en time/begrenset med tid til lekser, og det vil bli en integrert tid av barnas skoeldag, og barna vil ikke få behov for å legge til side lek, TV; aktiviteter, bursdager ol fo å PRIORITERE lekser... La barna "slappe av" og koble av fra skolen mens de er på SFO..Der har de vennen sine, der har de tilgang til SUNNE aktiviteter uten TV og data, så la de få utfolde seg i fri lek med venner der, og ta leksene hjemme med mamma og pappa..DER blir det ihvertfall ikke "fri lek" med venner..:Lekser hjemme, lek på SFO..ALternativet vil være LENGRE skoeldager da SFO vil bli en forlengelse av skole/jobb, og hjemme vil det bli TV og DATA fremfor lek og aktiviteter med venner, gjerne utendørs..ER det DET vi vil???????For sanne mine ord..DET er alternativet for 99% av barna på SFO som dette gjelder....Omleksene skal flyttes fra et FORELDRE ansvar til skolens ansvar.. Har du ikke TID til å gjøre lekser med ungene dine, så burde du tenkt på det FØR du fikk unger, da vet du.......Min hverdag er ikke letter enn andres, men vi får da for GUds skyld tid til å gjøre lekser....Prioritering, prioritering, prioritering......Og det må LÆRES, og jeg er livredd MINE barn skal bli osm meg..Uten evne til å gjennomføre fornuftige studier/utdanning, fordi de lærer bare å prioritere lek og moro....
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Tror ikke ressurssvake mennesker ofrer lekser en tanke under vurderingen om de skal sette barn til verden. Ønsket med å få barn i alle samfunnslag er mer graverende enn tanken på jobben som medfølger. Man skal da heller ikke kimse av at unger fra ressurssvake hjem gjør det bedre på skole uten lekser enn med. De blir ikke fulgt opp hjemme, og ansvaret for leksegjennomføring blir lagt på særs unge skuldre. Alle fortjener å kunne få lik utdanning uavhengig av bakgrunn. Kanskje man må jobbe mer med studieteknikk bevisst i skolene, men at din prestasjon ikke avhang av hvor vidt du gjorde lekser hjemme. Jeg har det som deg, lett for det. Aldri lettet en finger gjennom skolegangen. Jeg har gjennomført 6 år med høyere utdanning med minst mulig jobbing og gode karakterer. Jeg kommer fra en ressurssvak familie. Ble aldri fulgt opp hjemme. Hvilken nytte hadde det vært å pålegge meg mer lekser? Jeg gjorde ikke de jeg allerede hadde. De som vil ha mest nytte av lekser er jo nettopp de som er mest strukturerte og som blir fulgt opp. Jeg sier et rungende ja til leksehjelp i skole og SFO, men også ja til å forberede ungene på framtidig skolegang. Jeg er allikevel ikke utelukkende negativ til lekser, men skolene må ta høyde for de hjemmene der dette ikke kan fungere. Et lite Ps: Dine ungers evne til å kunne jobbe systematisk og godt med skole, lesing og andre nyttige aktiviteter, avhenger mye av deg som forelder. Du er den som i størst grad påvirker hvordan barna dine møter utfordringer og plikter. Dessverre er det ikke slik at barna velger sine foreldre, og i all overskuelig framtid kommer mange barn til å bli født av foreldre som ikke evner å følge opp.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Skal fatte meg litt kortere jeg. Det er greit med lekser.Men mindre av dem.Så det ikke tar fra ungene læregleden(Om de har noen ;-P).Til og med de som sliter med skolen bør få lite lekser.Heller bruke kreftene sine på det lille de får i lekse.Så de ser seg mål på det hele.Det er ikke bare bare å slite på skolen,og ikke få fri når en endelig er hjemme etter den lange dagen. Jeg tror slitere vil lære mer av å gjøre mindre lekser,mer motiverende,og de gjør det skikkelig(Det er der vi foreldre kommer inn). De som har slitt,vil skjønne hva jeg mener
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Lekser er viktig for at foreldre skal vite hvordan det står til. Jeg ble fortalt at mitt barn var den eneste med lettere matte oppgaver i klassen og at læreren vurderte ekstra lærer. Jeg synes det var rart for jeg gjør lekser med sønnene min HVER DAG! Der hjelper jeg han ikke men evt. veileder ved å lage nye oppgaver som jeg bruker som forklaring. Han må selv tenke for å finne riktig svar (Jeg har høyere utdanning innen matte så jeg vet hva jeg snakker om). I tillegg gikk han ned i engelsk. Jeg krevde å få samme hefte hjem for at jeg skulle lære sønnen min for jeg mente at det var læreren som ikke klarte og motivere sønnene min for den læreren han hadde tre mnd tidligere sa motsatt. Fikk ikke lov. Men.... de fikk lærer mangel og måtte dele inn klassen anderledels. Vi krevde klassebytte. Nå får han alt riktig på prøvene og han var nr. 2 til gange sertifikat. Lekser vise oss foreldre hva våre håpfulle evt. kan. Men leksegruppe lesing hver dag på skolen hadde vært et fint tillegg for å få med alle. Desverre har skolen til mine barn det og mange av de resuressvake bruker ikke dette tilbudet. Her brukes skolen lærere som leksehjelp. Vi bruker og jeg ser over hjemme. Leselekser må leses høyt for meg og gloser jobber vi med sammen (barn i barneskolen)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Det er jo også bevist at skoleflinke som gjør lekser og får hjelp til disse, blir ENDA mer skolesterke, og "drar fra" de dårligere /fra ressurssvake hjem enda mer...Og det skal liksom være en av grunnene til å kutte ut lekser...Altså, man "vil ikke la de flinke blir enda flinkere"; nei, hold de igjen slik at de "ressurssvake" har en mulgihet til å "ta de igjen"?? SÅ man skal holde igejn de skoelflinke (og ressursterkes) læring for at det skal bli "Likt for alle"??? Dette er helt uholdbart..Og hva med de fra ressurssvake hjem som IKKE går på SFO? Skal de tvinges til å gå på SFO??? det vil jo til syvende og sist føre til lengre SKOLE-dag for alle... Og igjen, man begrunner leksefri med å "være ferdig med jobb når man er hjemme fra jobb":.Vel, hvilken jobb har DU som aldri har med deg jobben hjem/må jobbe overtid?? For det andre. SFO er jo ikke jobb/skole om man bruker tiden der på lek og mor sammen med venner? Det er vel den fritiden på dagen barna elsker mest..... ER det ingen som "ser" at om ungene gjør lekser på SFO, vil lek og moro UTEN TV/data bli byttet ut med lekser, til en viss grad..Men når de kommer hjem så vil de bli satt foran nettopp TV7Data, mens foreldre lager middag???? Istedet for at de for eksempel, sitter på kjøkkenet og gjør lekser sammen med mamma/pappa mens disse lager middag? Og hva med de fra 6/7klasse og oppover..Som er hjemme fra alt av aktiviteter rundt 2100..OG som ser på TV, spiller data frem til midnatt og lenger enn det..Ser dere ikke mulgihet for å skvise inn litt lekser her istedet???? Herrejemmini..Det er FORELDRE som skyver unger foran seg for å slippe og ta den diskusjon med barna om viktihget med lekser. For å unngå og måtte sitte sammen med barna og ha en prat om skole og gjøremål med de.....Vi vil gjøre noe "hyggelig med barna" istedet for lekser.....Skal vedde på at i 90% av norsk hjem er dette" hyggelige" TV som blir slått på....Mens mamma/pappa slenger seg ned i sofaen, foran DiB, eller med ei bok..... Og er det ikke en tankevekker at fra den dag alle reformer startet i norsk grunnskole har norsk skole gjort det dårligere, og dårligere på internasjonale "tester"??? ER det ikke på tide og se TILBAKE på det som var og hva som gjorde at norsk skole da faktisk var konkurransedyktig med gode skoler i utlandet??? OG ikek innføre reform, etter reform, som ikke bare er ressurskrevende, men som med stor sannsynlighet vil gjøre barna våre ENDA dårligere stilt enn medelever i andre land...... Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Mine barns skole har leksehjelp i SFO sine lokaler rett etter skoletid. Men hjelpen er ikke forbeholdt SFO elever. Den er for alle som har meldt seg på. Manglende oppmøte må dokumenteres fra foreldre. VELDIG BRA ORDNING! Men bare to dager i uken. Prøveordning i år.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Dette må jeg henge meg med på, for jeg kunne selv ha skrevet det hehehe.. Kunne ikke dette når jeg kom over i videregående, og akkurat som deg HI, så sank mine karakterer fra 1. året til siste året på videregående. Toppkarakterer på ungdomskolen, men.......
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Nå er vel problemet med norsk skole at det ikke tilpasses den enkelte elev godt nok. Ressurssvake kan ikke la være å få barn fordi de må ha to jobber for å få endene til å møtes. På samme måte synes jeg man ikke skal kutte ut lekser for å få jevnere klasser. Det kan da virkelig ikke være målet. Målet må uten tvil være at alle barn og unge får undervisning som gjør at de utvikler seg ifht sitt potensiale. Noen er skarpere i matte, noen i norsk. Selv skled jeg også igjennom barne og ungdomsskolen og la meg til særdeles dårlige vaner mtp lekselesing. Jeg klarte aldri å slutte med skippertaksmetiden, og selv på ett av norges tyngste studier klarte jeg ikke å skjerpe meg og lese hver dag. Dette har selvfølgelig ført til at jeg har blitt veldig opptatt av at mine barn skal lære seg å gjøre det kjedelige først, så kan de gjøre det som er moro. Lekser først, så lek. NÅr barna blir litt eldre, og ikke lenger går på SFO, så er de så gamle at de fint kan ta ansvaret her selv. Det er ingen grunn til at de ikke skal ha gjort lekser før mamma og pappa kommer hjem fra jobb. Det er antakelig flere timer å gjøre det på. Jeg har ingen store tanker om lekser på SFO, men jeg synes nå at foreldre ikke trenger å sitte ned og gjøre lekser med barna for å klare å følge med på hva ungene gjør på skolen. Dersom de får god hjelp på skolen til å gjøre lekser, så er da det helt fint. Jeg tror også at dette med lekser har mye med generell oppdragelse å gjøre. Dersom barn hele tiden får lov til å gjrøe det morsomme først, og utsette det kjedelige i det uendelige, ja, da lærer de seg at det er helt greit på andre områder også. En slik linje setter også krav til foreldrenes engasjement i sine barn. Dersom man er med de i leken, så er det også enklere å sette krav i andre enden.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Jamne der er jo det samme som og innføre lenger skoledag det da.....Om man plikter og være med på "leksehjelpen", kan man jo likesågodt forlenge skoledagen med en time eller to, hvor alle barn må være igjen og gjøre lekser.. Jeg synes fortsatt ikke at lekser med "profesjonelle" kan erstatte lekser med foreldre... Man setter seg ned sammen og får med seg hva ungene lærer på skolen, det er en anledning til å SNAKKE med barnet og det er en anlednign til å lære barnet gode vaner... Ja, det krever at vi voksen tar oss tid bort fra den dyrebare godstolen og setter oss ned sammen med ungene og gjør noe FORNUFTIG med de.. Det er ikke snakk om at ungene skal gjøre alle lekser dritbra, ha alt riktig etc..Det er PRINSIPPET med å lære seg og prioritere oppgaver..Det er noe som må læres, og lekser er en utmerket måte og lære barn, fra de er små, at noen gang må man gjøre ting som ikke er så moro...Hallo, hvilke voksen har "arbeidsfri" når arbeidsdagen er over??? Igjen, alle har vi da arbeid som venter på oss når vi kommer hjemm:Det er ikke bare og kaste av seg "arbeidsdagen"; og gjøre bare det man synes er moro..MEn det er vissst det vi vil lære ungene våre? Hvordan skal det bli når ungene blir innprentet med at etter arbeid, så gjrø du som du vil..Og være med på dugnad, bruke tid på samfunnsnyttig arbeid, husarbeid, ta vare på/besøke syke foreldre, delta på foreldremøter, kjøre unger på trening,- slikt som er litt "tiltak" i hverdagen..Som gjør at man må sette seg selv litt til side.Hvordan tror du ungene skal lære seg og "smette inn" slike ting i hverdagen sin, når de LÆRER at det er ikke bra..Etter "jobben" skal ingen mer fortelle deg hva du skal gjøre..DA er alt opp til deg selv.. Det ER det vi lærer barna med de utsagn som kommer fra "anti-lekse" fløyen.... HI ( og jeg stemmer faktsik SV... en så lenge)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Endelig noen med samme mening som meg ) Jeg mener SFO er et "lekested" for banre mens de kan gå der..Det er jo alltid mas om å få ha besøk/være med på besøk. fodi man vil leke med vennee sine..DET får de på SFO..Og ser derfor på det som en kjemperessurs for mine barn at de har den mulighet på SFO..Lek og moro med venner.... FOr JEG vet, at samme hvor mye jeg deltar i lek med ungene så er det ikke like moro og leke med mamma/pappa som med venner...Så da kan vi jo heller ha "en rolig stund" hvro lekser gjøres og vi snakker om skoledagen":.. Jeg er også livredd at mine barn skal bli "skippertaks"-studenter OG dermed kanskje sette store begrensniger for seg selv senere i livet..OG hva om de IKKE blir like "Lettlære" som meg? DA tror jeg ikke skippertaksmetoden har mye for seg..... Hva er galt med at barna får leke seg og ha det moro på SFO ,- SAMMEN med venner??? Tror dere at dere som foreldre er i stand til å lage like moro lek med barna som de har med jevnaldrende skolekamerater? Tror dere at når ungene er hjemme fra skolen og dere kommer hjem fra jobb, at dere på noen som helst måte greier og erstatte den lek, aktivitet og MORO ungen har på SFO med venner??? Nei, det er nok mye enkelre OG Mer hensiktsmessig at vi tar lekser med barna.....Ikke SFO....
Gjest Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Jeg tror du har misforstaatt HI. Foreldre flest forstaar nytten av lekser. Lekser gir gode arbeidsvaner og kan bidra til bedre laereutbytte. Samtidig er det feil hvis det er saa mye lekser at barnet ikke har tid til aa vaere barn paa fritiden. Laereutbytte av lekser er ikke stort nok til aa forsvare en tapt barndom Derfor synes jeg det er paa sin plass at foreldre faktisk tar diskusjonen med skolen dersom arbeidsbyrden er for stor.
Gjest Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Den politiske diskusjonen derimot er vel en annen sak. Det er kanskje SV sitt spill for galleriet for aa vinne stemmer fra skoleleie 19-aaringer?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 For mye lekser? DET er for meg en helt annen diskusjon, og tror at mye ligger på enkeltlærere i slike tilfeller. At lærer ikke greier og disponere timene godt nok og dermed overfører for mye ansvar til hver enkelt elev mtp å komme gjennom pensum..Nå kan dette igjen skylde for mange barn med spesielle behov/adferdsvansker i hver klasse, som gjør at uroen i klassen blir så stor at mye av tiden går med på kjeftbruk og organisering enn læring....Og da er det ikke lærer eller pensum som er feil/for stort,- da er det andre elementer som ligger bak.. Noen gang ,- foreldrene;- Ta et eksempel;-Når man bruker 20m in på å roe en førsteklasse, fordi noen av elevene er store i kjeften og ikke hører etter, så er dette et problem med foreldre...En 5-6 åring kan ikke ta på seg skylden for slik oppførsel...Da er det noe grunnleggende holdninger hjemmefra som ikke er bra... Men diskusjonen som har kommet opp er dermed om HELT leksefri...OG det er forskjell på å ha en leksemengde som gjør at eleven sitter i 3-4 timer hver dag med lekser hver dag, mot å ikke gjøre lekser i det hele tatt... I småskolen 1-2, ca 20-40 min lekser....3-4kl.. ca 1time rmed lekser....5-7 bør det være en dag eller to i uka med litt mer leksre, oppimot 2 timer, mens det er drøye 1t resten av dagene..... og 8-10 så bør det være flere litt "lengre leksedager" og kanskej et par helger med "Hjemmoppgaver" i tilleg.....Da tror jeg man står godt rustet når videregående og etter det universitet kommer..... 1-2 timer lekser er ikke mye for en 6.klassing..Antar de fleste barn i den alder har 3-4 timer MINST med TV/data, og det er av denne tiden JEG vil bruek til lekser med mine barn...... Nå er det sånn at noen rekker mye på 1 time, andre rekker lite.....Men igjen, det er ikke snakk om at lekserne skal være "perfekte" på noen måte, det er snakk om å GJØRE lekser.....
Gjest Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 Jo, selvfoelgelig er det et problem at mange laerere ikke faar undervist skikkelig. Ikke eier de lederegenskapene som kreves for aa holde styr paa en klasse viltre syvaaringer og ikke er barna oppfostret til disiplin som i "gamledager". Men det blir helt feil om barn skal vaere paa skolen fra 8-16, og saa gjoere lekser type 3-4 timer paa kvelden i tillegg. Sukk. Tror det blir hjemmeundervisning her jeg
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #15 Skrevet 9. februar 2010 SFO= skoleFRITIDSordning, skal ikke vare en forlengelse av skoledagen. Leksehjelp i SFO er etter mitt skjønn uhørt, da dette ikke vil komme alle elever til gode.. Det hanler om struktur og organisering av skolehverdagen, og lærerne må klare å komme igjenom pensum med elevene uten å gi masse hjemmearbeid. Dere som er redd for at de skoleflinke skal "holdes igjen" fordi det skal være "likt for alle", følg med folkens! Opplæringsloven pålegger alle skoler/ lærere å drive mde tilrettelagt opplæring, tilpasset den enkelte elevs evner og behov. Lærerne må i større grad tørre å slippe opp rammeplan og pensum og fokusere på helheten i klassemiljøet og skolehverdagen til elevene. Mange lærere er fullstendig blendet av det teoretiske og er alt for opptatt av å følge pensum. Vi må ikke være så redd for å gå ut av "a4 boblen".. Skolearbeid bør være forbeholdt skoletiden, men jeg syns det skal legges ansvar på forleldrene i form av å holde interessen for skolearbeid oppe også på fritiden. F. eks ved å ta frem bøkene og se på sammen med barna, la barna vise hva de har gjort på skolen, sette seg inn i hva barna driver med i skoletiden. Repetisjon er viktig, og hvorfor ikke lese i leseboka når ma skal lese om kvelden? Dette krever noe av oss som foreldre, men de fleste av oss ønsker jo å delta i barnas hverdag... Det er jo faktisk forledrene som har hovedansvaret for barnas læring :-) Samarbeid hjem - skole er viktig her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå