Gå til innhold

Hjelp trenger hjelp, vil jobb med mennesker, men ikke bli psykolog - Noen ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute lufter etter gode ideer til utdanning. Jeg vil veldig gjerne jobbe med mennesker, men har ombestemt meg og vil ikke bli psykolog. Har gjort en del innen psykolog studiet, men har litt lyst på andre muligheter nå.

Noen ideer hva jeg kan gjøre isteden. Fortsatt jobbe/hjelpe, men ikke 6 + år før jeg er ferdig.

Har allerede en bachelor som blir litt bortkasta.

Setter stor pris på ideer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med noe ppt-greier da?

Jeg har en venninne som studerte masse psykologi, men bytta retning og ente opp som ppt-leder. du kan kanskje komme inn på en slik master?

Skrevet

Hva med rett og slett helsefagarbeider? Der kan du videreutdanne deg også, innen masse forskjellig:

Rusmiddelomsorgen

Hab/Rehab

Kreftomsorg

Demens

Barsel og barnepleie

Administrativt

Og mye mer.. Du kan jobbe på sykehjem, hjemmetjenesten, private klinikker, sykehus, instutisjoner, skole, barne og familietjenesten osv.

Jeg har tatt den utdanninga, og er veldig fornøyd, siden den gir meg en del valgmuligheter!

Lykke til! :-)

Skrevet

Hva med sosionom?

Da kan man jobbe innen utrolig mye forskjellig som har med mennesker å gjøre.

Bare noen få eksempler er barnevernstjenesten, eldreomsorgen, rusomsorgen, konfliktvern, kriminalomsorgen, nav + utrolig mye annet! Det er også fullt mulig å få lederjobber med den utdannelsen.

Hadde jeg ikke hatt en utdannelse fra før, og ork til å gå på skole nå, skulle jeg tatt den utdannelsen selv!

det er 3-årig høyskole.

Skrevet

Kommer jo litt ann på hvordan du ser for deg at du skal jobbe "med mennesker". Jeg mener en ting er jo de mer praktikske og hjelpende typene som psykolog, sykepleier, sosionom etc. Men når en tekker på det jobber man jo også med folk om man er kontordame/resepsjonist, lærer, førskolelærer, kassadame osv osv, men da på en helt annen måte.. Om du har en bachelor i psykologi (eller lignende) og opprinnelig tenkte å bli psykolog, hva med en master i rådgivning? På NTNU har de en 2årig master i rådgivning (på pedagogisk institutt) Dette studiet kan jeg virkelig anbefale! Har tatt det selv og er kjempe fornøyd. Når du er ferdig har du mange muligheter; PPT, NAV, rådgiver i skolen, konsulent i studeadministrasjonen, amathea, bemanningsbyrå... bare for å nevne noen.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Coaching...

Skrevet

Da ville jeg kanskje bygget på bacherlorgraden med master i rådgivning eller veiledning.

Skrevet

Jeg er sosionom, og kan anbefale det. Mange ulike muligheter som ferdigutdannet.

I samme gate har du vernepleier og barnevernspedagog, som begge er litt mer spesialiserte i en retning, mens sosionom er mer generelt:)

Skrevet

Tusen takk folkens, setter veldig stor pris på alle ideene. Det virker som om når man tenker så mye på noe at man begynner å gå rundt og rundt og aldri kommer noe vei.

Kjempe mange bra ideer. Takk igjen!

Skrevet

Du kunne ikke tenke deg og jobbe som miljøterapeut blant ungdommer? Det er det jo alltids behov for folk! Evnt kanskje som miljøterapeut på familievernkontor?

Kommer bare med noen forslag for at du skal ha noe og tenke videre på!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...