Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 begge mine foreldre har blå (mulig svakt grønne) - Jeg har en sønn med blå øyne.. _kan_ vi få grønnøyd/brunøyd barn i fremtiden? (Ikke lett å forstå disse gen-greiene altså:-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Spiller det noen rolle spør jeg bare...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Vi skriver gjerne stor B for brunt, og liten b for blått. Når du skriver at dine foreldre har blå øyne med mulig grønt går jeg uti fra at deres gener er Bb for begge. Dine øyne er mest sannsynlig Bb også siden du har grønne. Nå vet ikke jeg hva din samboer er, men om hans foreldre har blå og han selv har helt blå vil jeg gå ut i fra at han er bb Det blir altså slik: Bb bb Så får barnet deres en type b fra hver av dere Noe som kan gjøre at du gir bort din store B, og stor B er mer dominant enn liten b, så muligheten er så absolutt tilstede. Faren til barnet gir selvsagt liten b da, for han har ingen stor B. Dette er selvsagt mye mer innviklet enn som så, så dette var veldig lettvindt forklart. Håper du likevel forstod hva jeg mente.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Hvis du og din partner begge har blå øyne, kan dere KUN få blåøyde barn.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Tusen takk for svar:-) Begge foreldrene til samboer har blå øyne, så han har helt rene blå øyne (hvis jeg nå forstår det riktig).. mens jeg mest sannsynlig har på en måte ett blått gen og ett brunt gen,.. Så, barna kan enten få blått fra far og blått fra mor - 75 % sjanse fordi far har 2 blå gener, og mor har ett, dvs 3/4 sjanse? blått fra far og brunt fra mor - 25 % sjanse? Blir det riktig? (hvis man ser bort fra at det er mer komplisert altså.. he he HI
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Annie 00:50 du tar så ufattelig feil! Ja HI, du og din mann har tilsammen Bbbb, noe som gjør at det er 75% sjanse at dere får barn med brune øyne, MEN B er mer dominant så man kan nesten si at hvis dere får la oss si tre barn tilsammen vil kanskje et av barna få brune eller grønne øyne. Jeg vil helle litt mer mot grønt siden du har det, og dine foreldre har mer grønt enn brunt. Grønn er som uferdig brun. P.s Hvis det gulet på øynene dine er som en liten ring rundt pupillen, kan det tyde på at det er noe galt med fordøyelsen din (ikke alvorlig, spes hvis du ikke har symptomer på noe)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Nei, det du skriver blir litt feil. Det brune (grønne) genet ditt er dominant. Det betyr at begge kombinasjonene med ditt brune gen og farens blå gener vil resultere i brunt. Det blå genet dit paret med farens blå vil resultere i blå øyne. Så sjansen er 50/50. Artig dette, jeg elsket arvelære på videregående:-)
Lemonia Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Dere kan i grunnen få hva som helst, selv om noen farger er mer sannsynlig enn andre. Dette med B og b, at to blåøyde bare kan få blåøyde barn osv er en svært svært forenklet versjon av det som faktisk foregår. Det er _mange_ gener involvert i bestemmelse av øyenfarge, så det er ingenting som heter at to foreldre med blå øyne bare kan få barn med blå øyne. Så ja, dere kan få barn med grønne eller brune øyne. Hvor sannsynlig det er er vanskelig å si når man ikke kjenner til hvilke gener dere har i familien.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 dette svaret forstod jeg ikke helt... 75 % sjanse for brunøyde barn, men bare ett av tre?... Det er mulig det er jeg som ikke skjønte helt hva du mente, men jeg synes dette er forvirrende altså:-))) Men, det er samtidig veldig artig da, så jeg takker for svar:-)) HI
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Anonym 01.01 har visst også misforstått noe.. :-) Bbbb gir IKKE 75 % sjanse for brunøyde barn. Mor har Bb, far har bb. Det gir følgende kombinasjonsmuligheter: Bb, Bb, bb og bb. Bb betyr brune øyne, bb betyr blå. Så sjansen er 50/50, som jeg skrev lenger opp også. Men det betyr ikke at halvparten av deres barn vil få brune og halvparten grønne øyne. Det betyr at for HVERT BARN er sjansen 50/50. Så om dere får 15 barn, kan likegodt alle få blå øyne, dette er helt tilfeldig:-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 min far har BB (brunebrune) fordi han er indisk min mor har bb (blåblå) jeg har grønne.. (Bb) ... altså denne gengreia fungerer mest i toeri fordi det er såpass komplekst.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 men grønne behøver ikke være Bb... det kan være BB :-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 Annie 00:01 her! Bbbb gir selvfølgelig 75% sjanse for blåøyd barn!! hehe...tenkte riktig, men skrev feil da vettu, fort gjort. Men siden B er dominant blir det nesten 50/50!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 da tror jeg at jeg forstår det:-) Tusen takk for svar. Fort gjort å skrive feil, ja :-) Hadde vært artig med forskjellig farge på barnas øyne:-) HI
svima hege Skrevet 9. februar 2010 #15 Skrevet 9. februar 2010 jeg har grønn brune og faren har blå.. hele slekta mi har brune , grønn/brune og hele slekta hans har blå gutt nr1. har blå gutt nr2 har grønn/brune og blir spennende og se hva nr 3 får nr 2 hadde blå til han var 1,5år , da forandret de seg.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #16 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har Bb, fordi mine øyne er grønne(med litt blått). Min mor har brungrønngule øyne(spettet), og min far har gråblå. Far til mine barn har blå, som nok er bb. Mine barn har da Bb. Og ene har helt blå og andre har mer slik som meg. Ingen av vi søsken, eller våre barn har fått brune øyne, selv om min mor har det. Kun grønt eller/og blått. Men jeg har sett eksempel på par som har fått helt brunøyd(sånn nesten svart brunfarge) barn, selv om begge har vanlige blågrønne øyne. Da er der noe brunt langt bak i slekten et sted, som plutselig dukket opp som rene brune øyne, og ikke bare grønt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå