Gå til innhold

RS virus og bare 3mnd gammel!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanteungen min ligger nå på intensiven og får pustehjelp pga RS virus. De har nesten ikke fått kontakt med godgutten i dag... Blir nervøs, jeg.. Kan ingenting om dette viruset, så lurer egentlig bare på om det kan gå skikkelig ille?? Han er jo på sykehuset, så naive meg tenker jo at det må gå bra, men...

Noen som har erfaring med alvorlig tilfelle av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min var 3 uker da han fikk rs viruset, og det holdt på å gå ille, men heldivis gikk det bra. Vi møtte selfølgelig på en lege som mente på at han bare var litt snørrete, så det var bare å sprute i morsmelk i nesa, men det ble så ille at han begynte å bli blå. Babyer puster jo ikke med munnen.. Jeg var 18 år, og ikke så veeldig flink til å stå på mine krav, så hadde det ikke vært for min mamma, som fikk oss med ambulansen til sykehuset, så hadde det ikke gått så bra..

Der tømte de han før slim i alle åpninger, og vi lå på isolat ei uke tror jeg. (7 år siden)

Men etter det var han frisk som en fisk :)

Så llenge de er på sykehuset, så har de den hjelpen de trenger der :)

Voksne får vel også rs virus, men det slår bare ut som en vanlig forkjølelse..

Skrevet

Rs virus er skumle greier, men som du sier, han er på sykehuset og da må man nesten tro det skal gå bra. Jenta mi fikk det bare 2 uker gammel + et annet virus "cmv". det holdt på å gå skikkelig ille. Dette virus er nok farligst FØR man kommer til sykehus siden hs og allmenleger er trege i oppfatningen ser det ofte ut til.

Skrevet

Vesla var 6 mnd da hun hadde det. Var to ganger på legevakten, og legen var helt oppgitt. Var jo bare litt forkjølet!

Heldigvis hadde jeg litt erfaring med broren som var mye plaget da han var liten.

Hun vart veldig tett natten etter jeg hadde vært på legevakten for 2. gang. Morgenen etter ringte jeg rett til barnelegen på sykehuset her. Snakket med han 2 min. og han ba oss pakke kofferten og komme. (gjett om det var deilig å bli tatt på alvor)

Prøver ble tatt og det bar rett på isolat i 6 dager. Hun var veldig dårlig, og fikk behandling hver 2. time døgnet rundt.

Tantungen min var bare 3 uker da hun fikk det, og da var det vist veldig alvorlig.

Går nok helt fint. Tror aldri jeg har hørt om noen som har mistet livet av RS virus. en bivirkning kan være at de blir mye syke i ettertid. Har iallfall vesla mi vert.

Skrevet

Mini ble innlagt da han var 3 uker med misstanke om RS. Han ble blålig rundt munn og øyne og under fingerneglene.

Ble flydd i hu og hast med luftambulansen til Haukeland.

RS prøvene var negative så han hadde bare en vanlig forkjølelse. Men siden han hadde en medfødt hjertefeil som han nå er operert for og at han var så liten så fikk det så fatale konsekvenser.

Er glad det skjedde på dagtid, utrolig hvor fort det kan gå fra lett forkjølelse til alvor med de små.

Nå er han frisk og rask men blir lett asmatisk ved forkjølelse. Legger ved litt info om RS viruset.

Hva er RS-virus?

RS-virus er forkortelse for respiratorisk syncytialvirus. I vintermånedene er denne gruppen virus den hyppigste årsak til akutt bronkitt hos små barn. Typisk rammes barn under to år, og oftest er barna under seks måneder. RS-virus gjør seg mest gjeldende i vintermånedene og tidlig på våren. Barnet kan bli veldig medtatt og sykehusinnleggelse kan bli nødvendig. Men tilstanden er uhyre sjelden livstruende, og de fleste barn kommer seg uten mén. RS-virus smitter typisk fra person til person via hendene. Når en voksen eller et eldre barn bare vil være forkjølet, blir det lille barnet oftest mer medtatt av sykdommen.

Hva er symptomene?

Symptomene hos små barn starter gjerne med at nesen renner og barnet nyser. Så følger feber omkring 38,3 - 39,4 grader. Barnet utvikler hoste og har vanskelig for å puste inn. Symptomene utvikler seg ofte i løpet av få timer. Den mest kritiske perioden pleier å oppstå cirka to til tre dager etter at hosten er startet. De små luftveiene i lungene er nå påvirket, og pusting blir tungt og kan være smertefull. Raslende lyder i brystkassen, blekhet og blåfarge omkring munnen og under fingerneglene kan være tegn på at sykdommen er blitt alvorlig. Det samme gjelder hurtig pust. Barn under seks måneder får vanskelig for å die, og søvnen blir hurtig påvirket fordi pusteproblemene gjør at barnet kun sover kortvarig.

Komplikasjoner kan være at det nesten blir umulig for barnet å puste. Feberen og pustebesværet gjør at barnet risikerer å lide av væskemangel, fordi det både mister væske og ikke får erstattet det i stor nok grad. Symptomer på dette kan være kald, tørr og blek hud, hurtig puls, innsunkne øyne, innsunken fontanelle (hos barn under ett og et halvt år) og døsighet.

Slik behandles RS-virus

Barn under seks måneder blir oftest innlagt på sykehus hvis de får RS-virus. Det gjelder spesielt hvis barnet har pustebesvær og har vanskelig for å spise, drikke og sove. Eldre barn kan ofte passes hjemme. Antibiotika har ingen virkning, fordi symptomene er forårsaket av virus. Noen barn har nytte av medisin som utvider bronkiene. Barnet får ofte oksygen for å bedre pusten. Hvis barnet lider av stor væskemangel, kan det bli nødvendig å gi barnet væske intravenøst. Selv om barnet kommer seg over sykdommen i løpet av uken, fortsetter mange barn med å hoste lenge etter - spesielt i forbindelse med forkjølelse.

Slik forebygges infeksjon med RS-virus

Barn under seks måneder bør holdes på avstand fra personer som er forkjølte. Grundig håndvask med vann og såpe er nødvendig. Det gjelder før matlaging og spising samt etter hvert toalettbesøk og hver nesepussing. Spesielt i vintermånedene, og hvis barnet i forveien er skrøpelig som følge av at det er født for tidlig eller født med f.eks. en hjertefeil er det viktig å følge opp disse rutinene. Amming har en viss forebyggende effekt mot luftveisinfeksjoner, herunder RS-virus.

Hva kan man selv gjøre?

Det er viktig å holde øye med om barnet kan puste, og sikre seg at det ikke lider av væskemangel. Gi barnet rikelig å drikke - uansett hva. Legg ekstra hodeputer under hodet for å letter pustingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...