Gå til innhold

Jobbe ekstra eller få engangsstønad?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student (allmenn påbygg) og skal søke på høyskoler til høsten. Nå er jeg gravid i 7ende uke og jobber ekstra på et sykehjem og med psyk.utvh. Her har jeg fått muntlig tilbud om en fast 50% stilling og de tipset meg om å søke på ferievikar stillingen som er der til sommeren men jeg vet ikke for den er fysisk krevende. Jeg har også en annen ekstrajobb som jeg vet jeg kan komme tilbake i, men det er i butikk. (Ingen fast altså, ugunstige arbeidstider altså lite betalt) Det er veldig uforutsigbart når det ikke er noe fast nesten.

Hva vil være det mest gunstige?

Kan jeg søke på nytt studie til høsten for å søke om permisjon med en gang, vil jeg da få støtte fra lånekassen?

Og får alle permisjon og fødselspenger? :-) Eller er det en vurderingssak fra Lånekassen?

Mange spørsmål men håper noen tar seg tid til å svare :-)

Mia

Fortsetter under...

Hei! Jeg er i nesten samme situasjon som deg, går på høyskole og har termin nå på våren. Jeg har hatt endel ekstra vakter i tillegg til min helgestilling på 15% med tanke på å kunne øke summen av foreldrepenger.

MEN så var jeg på NAV og fikk vite at man må ha tjent en halv G (ca 35 000 kr) OG hatt en stillling som er minst 50% 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Så jeg får kun engangsstønad.... Det står så innviklet på NAV sine sider så jeg trodde bare at jeg måtte tjene mest mulig de siste mnd før fødsel også sende inn søknad på grunnlag av de siste lønnsslippene. Men det tilsvarer jo ikke 50% stilling.

Syns NAV er forferdelig forvirrende!!

Som jeg skrev til deg i den andre òg, jeg har fått penger fra NAV, så skjønner ikke helt dette.. Er du sikker? Det er ikke fordi du har søkt på vegne av begge foreldrene da? For fedrekvoten faller jo bort. Så skal du ha penger fra Lånekassen kan ikke far få penger samtidig, men du kan jo få. Hm...

anonym over her du må få vurdert saken din på nytt. denne gangen har jeg 20 % fast stilling, og har jobbet mye ekstra utenom. jeg har allerede fått vedtak, og har termin i april.

til deg HI:

ta i mot tilbudet på den faste stillingen, og jobb alt du klarer utover det. du kan beholde den andre ekstrajobben din, da du kan ha flere arbeidsgivere. dette har jeg gjort tidligere også, du vil da få en totalsum av nav tilsvarende det du har tjent i gjennomsnitt pr mnd hos begge arbeidsgiverne dine.

glemte å skrive noe om det andre du spurte om.

Lånekassen innvilger fødselsstipend til alle som har hatt rett på lån og stipend siste seks mnd før termindato. dvs at du kan søke deg inn på nytt studie, og så søke permisjon derfra og fortsatt motta fødselsstipendet. det spiller ikke noen rolle om du studerer eller er i permisjon.

men ang. permisjonen kommer det litt an på når du har termin, du kan ikke få fødselsstipendet om du tar permisjon tidligere enn 3 uker før termin, (med mindre det er snakk om noen få uker +- mener jeg)

dvs om du feks har termin i oktober, så må du faktisk studere, iallefall betale semesteravgift, melde deg opp til eksamen og delta på obligatoriske undervisninger frem til permisjonen kan starte. så kan du melde deg av eksamene siden du da er i permisjon, og motta foreldrepenger fra nav og fødselsstipend fra lånekassen.

om sykepleiestudiet faktisk er noe du har tenkt å ta i utgangspunktet, kan det jo faktisk være du klarer å avlegge eksamen til jul om du er heldig, så har du unnagjort noen fag, og kan korte ned studieperioden din litt i samme slengen.

Annonse

Jeg hadde søkt meg inn på sykepleien, og betalt semesteravgift, ca 400 kr. Sannsynligvis er det ikke så veldig mye du må gjøre før du kan søke permisjon fra 6.september. (dvs ca en mnd på skolen ikke det engang..)

Ring lånekassen og forhør deg om det blir godtatt med permisjon fra skolestart siden du har termin en mnd etter oppstart. Det kan godt være, de kan jo ikke være så snever. Men om de ikke godtar det så kan du bare betale semesteravgiften og søke permisjon fra 6 september ca, så har du ordnet det.

Ville takket ja til den faste stillingen og jobbet alt ekstra jeg kunne utover det, hos begge arbeidsgivere.

Så skal du se at du klarer deg bare bra!

• 2 måneder senere...

hei!

virker som det er en del av dere som har greie på dette.. det har ikke jeg! så trenger litt hjelp=)

jeg har et barn fra før, og planlegger et til i løpet av neste år, altså når jeg har gått mitt første år på høgskolen. men hva kan jeg få i støtte? har fått overgangsstønad i to år for gutten jeg har, vil det si at jeg får foleldrepenger? eller bare engangsstønad? forvirrende greier :P

Da vil du ikke kvalifisere til fødselsstipend så da bør du gjøre alt for å få jobbet nok til å få foreldrepenger... Trenger absolutt ikke være minimum 50% stilling, kravet er å ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd, og tjent minst 35 000.. Husk at det ikke må være lengre enn 14 dager mellom vaktene ellers regnes det ikke som en periode. Om du ikke kvalifiserer til foreldrepenger kan du få engangsstønad på 35 000 kr, men må da klare deg med kun 970 kr pr mnd etter fødsel.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...