Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 sliter med søvnen disse dager da sambo "bråker" noe grusomt i søvne.. Han har plutselig begynt å gnisse tenner i søvne, og ikke bare litt heller! Skikkelig intens gnissing, gjennom heeele natten. Inatt var det så ille at jeg ikke fikk sove, og måtte gå på gjesterommet. Han legger ikke merke til det selv.. Vet noen hva dette kommer av, og hva som evt kan stoppe denne gnissinga??
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Han må komme seg til tannlege, få tatt avstøpning av tennene så han får en slags gom. Dette er egentlig veldig dyrt, men han får refundert ganske mye av trygdekontoret. Selvom du synes gnissingen er fæl å høre på, er det faktisk din samboer som har det verst uten at han merker det selv. Gnissing av tenner foregår med sånn kraft at tennene kan bli løse, han kan miste digre skall av tennene og etterhvert få hodepine og skikkelig dårlig søvnkvalitet. Når han bruker gom, vil han fremdeles mest sannsynlig gnisse med tennene, men fordi gommen er av en form for gummi vil han ikke skade tennene, og det blir heller ikke så stor påkjenning for kjeven fordi gommen fungerer som en demper. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Men HVORFOR gnisser han sånn? Er det helt uten grunn, eller er det noe "feil" liksom der inne?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Gnissing/tannskjæring heter egentlig Bruxisme. Man relaterer ofte problemet til å ligge i at man har stressproblem eller psykisk anspenthet. Så hvis samboeren din plutselig helt ut av det blå har begynt med dette, ligger det nok en årsak bak!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 har hatt våre krengler de siste mnd, har fersket han i å skrevet meld til andre jenter, og han har løyet mye. + at vi venter barn snart.. Regner med at dette kan være noe,,
Mellirs ♂ '10 Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Ååååh, dette innlegget kunne vært skrevet av meg!! Sambo har begynt med dette spesielt nå i det siste, og jeg hater det! Er så grusomt ekkel lyd. Han vet jo ikke at han gjør det selv, og klarer ikke gjøre det med samme kraften og lyden når han er våken. Jeg får ikke sove når han begynner som verst med det.. Leste litt om det på nettet for en stund siden, og fant ut at det kunne være mange grunner, hodeverk, stress, bla bla, og en måtte behandle desse osv osv. Gav rett og slett opp, fant ingen konkrete måter å få slutt på det på. Håper virkelig på å få litt hjelp i denne tråden!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Ja, det har du nok rett i! Lykke til iallefall
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Nimela: Har han fått gom da? Det hjelper! Er ikke alltid man får bukt med selve problemet, men da er gom en utrolig flott løsning! Er heller ikke bestandig at det finnes noen "grunn" til at man skjærer tenner, noen har gjort det fra barndommen av. Han tar på gommen når han legger seg, og da vil dere begge få kvalitetssøvnen tilbake!
Mellirs ♂ '10 Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Nei, har liksom ikke komt så langt som å skaffe gom enda.. Tror ikke han er så veldig villig til å skaffe gom heller, liker ikke noe sånn tannlege greier, og problemet går jo ikke utover han.. Tror ikke han kan ha gjort dette fra barndommen, jeg har ihvertfall ikke merket noe før nå i det siste.. Ser noen her skrev at det kan være psykiskeproblemer, vet ikke om det sto stress også, men kan jo være noe i det, vi skal snart ha baby liksom, og det var ikke akkurat planlagt.. Har faktisk foreslått samlivsterapi jeg, ikke sånn i sammenheng med tanngnissingen, men bare for å "forberede" oss litt på hvordan forholdet kan bli og slikt etter babyen er født, kanskje, visst jeg er veldig heldig, så hjelper terapien på tanngnissingen:D Men føler det er litt som ett skudd i mørke..
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Jeg er tannpleier, og har aldri hørt uttrykket "gom". Han må kalle det "bittskinne" når han er hos tannlegen, så de forstår hva han mener. Ellers er rådet svært godt, og jeg kan bekrefte faktaopplysningene som står i denne tråden. Det er ikke så fryktelig dyrt, jeg mener å huske vi tok ca 1200 kr for en skinne for noen år siden (før jeg sluttet i jobben). Hvis han plutselig har startet med dette, og ikke har gnisset tidligere, bør han prøve avspenningsøvelser og å fjerne stress/få en løsning på det som plager han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå