Gå til innhold

Får man os hvis fordelingen er 60/40 eller 70/30 ved samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal flytte fra min samboer som jeg har ei datter med på 1 år.

Han jobber fulltid i sfo og jeg studerer men er hjemme med min datter på fulltid. Jeg syns vår datter er alt for ung til å pendle mellom 2 hjem, og jeg mener naturligvis at hun har det best sammenn med mamman sin.

Sambo ønsker 50/50 samvær med henne ned annenhver uke hos hver av oss, og jeg er svært uenig og mener at 70/30(den vanligste fordelingen) er den vi bør forholde oss til, til hun blir litt eldre.

Jeg må også tenke litt økonomisk oppi alt dette styret og lurer da på hvor grensa går når man skal få innvilget os og samvær mer pappan? Vil jeg kun få os og annen økonomisk støtte dersom jeg har 100% samværet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter ikke med noen fasit, men jeg fikk ihvertfall beskjed om på NAV at jeg kan søke om os så lenge jeg har hovedomsorgen for barnet. Hun påsto at de ikke opererte med prosentregning, men at du skulle vise at du sto for den daglige omsorgen (som du jo gjør hvis du har barnet 70 eller 60 % av tiden). Enig med deg at et så lite barn ikke bør ha 50/50 da ei hel uke er lang tid for en ett-åring. Dere må få dere en time på familievernkontoret, obligatorisk mekling, der kan dere bli enige om en samværsording. Du kan ikke søke om stønader før du har en meklingsattest. Husk også at du må melde flytting til Folkeregisteret.

Kan ikke si meg enig med deg i at barnet automatisk har det best hos mammaen. Pappaer er like gode (og dårlige) omsorgspersoner som oss kvinner.Og jeg forstår pappaen som vil se datteren sin mer enn annenhver helg, men kanskje dere kan få til en besøksordning, at han kan besøke henne hos deg utenom samvær. Dette også for jenta sin del så det ikke blir så lenge mellom hver gang hun ser pappa.

Les noen av de eldre innleggene på forumet her, flere av dem omhandler samværsordninger når barna er så små som ett år. Les også innlegget med oversikt over støtteordninger. Du vil nok ha krav på full os (hvis det er du som skal ha den daglige omsorgen), en ekstra barnetrygd og eventuelt bostøtte.

Huff, alltid trist når foreldre går fra hverandre. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...