Gå til innhold

Jeg har brune øyne,sambo har blå..Jenta vår har blå som pappaen,hva får neste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

venter en jente til,er det stor sjans for at hun får blå øyne eller brune nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har brune øyne og har ei datter med blå, betyr det at du har gensammensettningen Bb (=brunblå). Pappaen til jenta har blå øyne, og dermed gensammensetningen bb (=blåblå). Det betyr at hvert barn dere får sammen har 50% sjangse for å få blå og 50% sjangse for å få brune øyne. Dette regnestykket forutsetter også at pappaen virkelig har blå øyne, og ikke grønne (=brunt gen).

Skrevet

Tusen takk for et godt svar,pappaen har helt blå øyne og jeg har brune med litt grønt i.

Skrevet

Ok, men da stemmer nok regnestykket. :) Heldig du er, som kan få begge varianter. Jeg synes brune øyne er så fint! Men ingen sjangs for det her, men den pappaen jeg har valgt til mine. :)

Skrevet

Hadde vært morro om neste fikk brune som meg,det gjenstår bare å se:)

Skrevet

Jeg har grønne øyne med litt brunt i (det er vel samme gen som brune?), mannen har blå.. begge barna våre har fått blå øyne. Kanskje det kommer en liten grøynnøyd en gang:)

Skrevet

Je har mørkeblå øyne, samboeren min har brun/grønne. Gutten vår har arvet pappaen sine øyne. Spennende hva nestemann får..50/50:)

Skrevet

Mamma har brune øyne med litt grønt i, pappa har blå.

Vi tre barna har:

Nr1: Grønne

Nr 2: Blå

Nr 3: Brune

Salig miks av øyenfarger:))

Skrevet

Jeg har brune/grønne øyne, mannen har også brune.

Jente nr1 har mørkebrune øyne.

Jente nr 2 har lyseblå øyne,

Når vi som begge har brune øyne kan få en jente med blå, er nok kjangsen stor for at dere kan få barn med brune øyne:)

Skrevet

Det er 50/50 for blå og brune øyne. Alt avhenger av hvilket gen du avleverer, om det er det brune, eller det blå :) (ja, du har blått gen, derfor dattra di har blå øyne :) )

Skrevet

Hmmm...hvordan er det med denne da:

Min mamma har bare brune øyne og min pappa har bare lyseblå

Jeg har grønne.

Hvem har jeg mine øyne fra??

Jeg har jo mine grønne og pappan har sin ubestemmelige blå/grå/grønn og det tror jeg sønnen vår får også etter sin pappa.

Skrevet

Alle brune øyne kan være BB eller Bb. Du kan ikke se på dem om de er det ene eller det andre. Videre varierer fargen fra brun til grønn og alle nyanser av gult.

Altså: Blå og grå øyne = bb

Brune, gule og grønne øyne = BB eller Bb

Om du har grønne og din far har blå, må du ha Bb. Det betyr at du har ett anlegg for brune og ett anlegg for blå. Men siden brunt er dominant, vil øynene bli brune.

Skrevet

Jeg har brune, mannen min blå...

1. blå

2. brune

3. blå

:=)

Skrevet

Har jeg tenkt på og.

Jeg har mørkebrune, mannen min har grå, mens jenta vår fikk knall grønne.

Lurer på hva jenta vår som skal komme i april får da...

Noen som vet om en side på nettet om dette?

Skrevet

Det virker som om blandingen blå og brun kan bli grønn :o) Så det er kanskje derfor du har grønne øyne, anonym 00:18.

Min farmor hadde isblå øyne og min farfar hadde mørkebrune øyne. Noen av dem sine barn fikk blå øyne, noen fikk brune og noen fikk mørkegrønne.

Min far fikk mørkegrønne. Min mor har blå øyne.

Vi er tre søsken, hvor min søster har blå øyne og min bror og jeg har mørkegrønne øyne.

Jeg er spent på hvordan øynefarge mitt barn får. Min samboer har mørkebrune øyne og jeg har som sagt mørkegrønne.

Skrevet

i min familie har mor brune og far blå.

de har 3 barn med blå, å et barn med brune..:) altså øyne..:)

Skrevet

Gnetisk sett så regnes grønne øyne som brune. jeg har selv knallgrønne, mamma har lysblå og pappa har grå-grønne. Søsknene mina har grå-grønn og blå. Virker som grønn-genet (dvs brun) fra pappa slo virkelig ut hos meg for mine er langt grønnere enn hans.

Kjenner ellers et par som begge har brune øyne men har fått 2 barn med blå øyne:) Dvs at begge foreldrene må ha blå-brune gener, og begge gangene har de to blå genene slått ut.

Skrevet

Jeg har blå, pappan har grønne. Alle tre barna våre har blå.

Det er tilfeldig blanding av gener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...