Gå til innhold

Anbefalte innlegg

noen som kjenner til det fenomenet? Jeg har ikke hørt om det før, men leste litt om det i dag, og lurer på om det er det jeg opplever.

jeg drømmer jo mye nå som jeg er gravid, og ganske ofte har jeg mareritt. Ofte handler det om at jeg blir jaget eller truet på en eller annen måte. Noen ganger har jeg en følelse av at jeg vet at jeg drømmer, men jeg klarer ikke å vekke meg selv. Jeg prøver å skrike for å vekke samboeren min, sånn at han kan vekke meg, men det kommer ingen lyd, eller noen ganger kommer et hest hvin. Kan også drømme at jeg prøver å løpe og at noen er etter meg, men at jeg ikke kommer meg av flekken.

Leste altså om søvnparalyse og spesielt det første jeg beskriver minner veldig om det jeg leste. Forskjellen er at jeg føler det som jeg drømmer. og i følge definisjonen på søvnparalyse er man våken og halusinerer. Men jeg er jo som nevt bevisst at jeg drømmer, så kanskje dette er to sider av samme sak?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141406706-s%C3%B8vnparalyse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver om at du prøver å skrike men ikke klarer det - kan minne om søvnparalyse. Men mareritt og vonde drømmer har ikke noe med søvnparalyse å gjøre.

Ved søvnparalyse er du våken i hodet, men kroppen kan ikke beveges og man klarer ikke å prate. Det kan være veldig skremmende og ubehagelig. Men er ikke farlig.

Jeg har slitt en del med søvnparalyse gjennom flere år nå.

Får det ofte i perioder hvor jeg kanskje ikke har det så bra generelt,

men uansett.. Jeg opplever det som om jeg er våken i hodet, men totalt lamma i hele kroppen. Klarer ikke åpne øynene, bevege kroppen eller snakke/skrike. Føler jeg bare får pressa fram noen lave hviskende lyder, selvom jeg skriker høyt innvendig. Det varer ikke spesielt lenge før jeg klarer å bevege meg og våkner skikkelig, men får like panikk hver gang. Tror ikke det har noe sammenheng med drømmene jeg har hatt i forkant heller egentlig. Skjer ofte under innsovninga eller oppvåkninga. Noen ganger kan det kjennes ut som om det er ett press over brystet mitt, som om noen sitter over meg og holder meg fast mens jeg ligger der helt lam i kroppen, men våken i hodet. Ganske ekkelt egentlig. :) men heldigvis helt ufarlig.

Har plagdes med søvnparalyse, spesielt når jeg er hjemme til foreldrene min og når jeg bodde der..

Klarer ikke å røre meg eller si noe, men er helt med på at jeg er våken, bare at ingenting reagerer.

Har hatt oppleverser der jeg halisunerer, ser folk/skygger i rommet, føles ut som om at noen løfter foten min etter tåa mi- ufattelig ekkelt.. blir så skremt hver gang, fordi kroppen ikke reagerer, få ikke til å ta bort foten min eller ta på meg dyna mi, eller be "personen" inne på romme mitt om å gå ut!

Brr gla det nesten bare er hjemme hos foreldrene mine..

Om det er det du opplever vet jeg ikke, bare at den siste delen av REM- søvnen tror jeg det er, er du mer bevist på at du drømmer og at ting kan føles mer virkelig, og når du har mareritt blir disse mer skremmede for det kan føles mer virkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...