Gå til innhold

Fliser oppå fliser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst på en billig løsning på badet og det er utenkelig å drive å pigge opp gulvet for å legge membran til 80.000. Noe vi sikkert burde, men det gjør vi ikke. Derimot VIL jeg ha nye fliser fordi som er der er helt jævlige. Jeg vet det går ann å legge fliser over fliser. I hvert fall i teorien, men er det noen som faktisk har gjort det og som vet litt om det?

Jeg føler at det er nesten umulig å spørre håndverkere om det fordi de vil tjene penger og anbefaler alltid å gjøre alt ordentlig med en gang. Jeg skjønner tankegangen, men det igjen, uaktuelt for oss å legge så mye penger i det. Jeg vet at varmekablene ikke vil bli noe svakere av denne grunn, så jeg kan ikke helt se for meg hva problemet skulle være. Man må jo lage nytt fall til sluket, men det er jo greit.

Noen erfaringer?

Fortsetter under...

Skrevet

Har aldri hørt om noen som har gjort dette, men personlig tror jeg ikke dette vil fungere..

Fuktighet vil trenge igjennom fugene og mørtelet kan løse seg opp under de nye flisene...

Det vil bli stort varmetap fordi varmen vil ikke trenge igjennom det tykke laget... Mørtelet tåler kanskje ikke varmen som vil oppstå mlm de to lagene...

Jeg ville heller malt flisene om jeg var deg!

Skrevet

Hvordan jævlige er eksisterende fliser? Har de sprekker? Feil farge? Feil form?

Skrevet

Membran til 80 000? Hva mener du med det?

Skrevet

Hvis det kun er noen fliser og ikke hele badet som er fryktelige, så vil jeg anbefale dere å prøve ut flisedekor. Vi har det over de blomstrete flisene over kjøkkenbenken. Søk bare på "kakeldekor". Har ikke sett det til salgs i Norge, men det fins nok.

En venninne av meg la fliser oppå fliser, og da de øverste begynte å løsne etter noen måneder (aner ikke hvorfor), angret de på det.

Bad er noe dritt! :(

Skrevet

Spør på flisebutikken. Søsteren min har nettopp pusset opp badet og de la fliser opp på fliser. Huset deres er ca 14 år gammelt. De ble anbefallt å legge fliser opp på fliser der de kjøpte flisene, de hadde i utgangspunktet tenkt å hakke vekk de gamle flisene. Badet ble ferdig for 6 mnd siden og ser bra ut.

Annonse

Skrevet

Vi la fliser oppå gamle fliser i det gamle huset vårt. Det etter anbefaling fra fagfolk:)

Så lenge det ikke er bom i da gamle flisene (altså at de ligger ordentlig) så er ikke det noe problem. Tilogmed varmekalblene fungerte som før. Brukte ikke mer strøm eller lenger tid før det ble varmt heller.

Men hsuk at med de nye flisene oppå så vil det bygge opp litt og da må su passe på at det er nok plass i forhold til lister, dørkarm osv...

Skrevet

Ja, jeg ser ikke helt hvordan det skal komme noe mer fuktighet under et ekstra lag med flis enn det det kan gjøre på eksisterende gulv pr i dag. Men jeg har jo null peiling.

Pigge opp gulv, legge membran og nye fliser pluss nytt toalett osv kommer på 80.000 miminum, det er jo selvsagt ikke bare flisene som skal byttes men i hovedsak det jeg vil. De som er der i dag er stygge og fugingen er stygg og jeg tror heller ikke den er helt tett. Heter det fuging? Aner ikke.

Skrevet

Pigge opp gulvet kan du gjøre selv, membran koster ca 500 kr for 20 kg, som holder til gulv og vegger på et bad på 5-6 kvadrat. Varmekabler koster ca 1500 kr. Fliser og fliselim, støp, toalett, møbler osv må du uansett betale om du legger de oppå gamle fliser eller ikke. Du bør også ha membran mellom lagene for sikkerhets skyld, spesielt siden du mener at fugene ikke er tette. Er det noe som er viktig å gjøre skikkelig så er det våtrom, ellers får du kjempeproblemer og store utgifter i etterkant.

Skrevet

Dersom dere tenker å selge leiligheten i løpet av de neste 10-15 årene vil det lønne seg å gjøre det skikkelig med en gang. Hvis jeg som potensiell leilighetskjøper leser i taksten at badet ikke har membran og at selger bare har lagt nye fliser på de gamle vil jeg umiddelbart trekke fra prisen på totalrehabilitering av badet på det jeg er villig til å gi for leiligheten. Hvis badet derimot er pusset opp av fagfolk og har skikkelig membran så er leiligheten fort verdt 100 000 mer.

Skrevet

De trenger vel i utgangspunktet ikke pigge opp gulvet siden det er unødvendig å skifte de varmekablene som allerede er der. Ikke spør meg hvordan de får det til å bli 80.000, men det er nå en gang det de skal ha. Og det er HELT utelukket å gjøre det selv. Dessverre.

Det får heller være som det er i dag, så får neste kjøper fikse badet hvis de gidder. For oss er det ikke verdt det. Jaja.

Skrevet

Hei, vi har gjort dette. Eller det er ikke vi som har gjort det, men svigerfaren min. Vi skulle i utgangspunktet ta vekk gamle fliser, men de satt så godt fast at vi la nye oppå. Min svigerfar er murer og er kjent for å være veldig nøye og flink så stoler på at det er godt arbeid. For å si det sånn. Men jeg hadde ville snakket med en fagmann, fordi man må jo bedømme kvalitet osv på gamlegulvet. Vi har hatt gulvet i ca. ett år, og varmekabler og alt fungerer som det skal ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...