Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Hvilke tips har dere for kjapp, enkel middag for hele familien. Er matlei, så trenger litt inspirasjon:) hva er typisk uke for dere?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Ørnefilet mandag til fredag. I helgene lage vi ørnekanapeer, noen ganger tapas med ørneboller og aiørni, ørnepannekaker.. alt ettersom..
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Hvor kjapp? Vi bruker ca 30 minutter på å lage middag pga poteter og ris som trenger litt tid på å koke. Torskefilet, bacon, gulrøtter, poteter og hvit saus. Kjøttkaker med ertestuing Fiskesuppe (pose), tilsetter oppkuttet potet, gulrot, purre og små fløteboller, hvitløksbaguetter ved siden av. Pannekaker og ertesuppe med pølsebiter Fiskepinner, poteter, gulrot, remulade. Kyllingklubber, ris og blandet salat.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 f.eks kotelleter med potet og broccoli, ovnsbakt laks/evt stekt i panna , kyllingfilet med salat, barna velger mat en dag i uken, hvis de spiser bra resten av uken. biff fredag, taco eller pizza lørdag, søndag tar vi gjerne middag som tar lenger tid å lage f.eks stek Ikke så spennende her heller
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Lag kjøttsuppe. Det er kjempegodt (med poteter og løksaus) og er jo middag i 2 dager. Jeg lager den ferdig kvelden før. Etter barna har lagt seg, må gjerne gryta stå og putre på ovnen:-D Sa er det bare å lege poteter og løksaus dagen etter. Samme funker flott med frikasse,får i kål, lapskaus osv osv.
3 ferdigklekkede egg Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Hjemmelaget fiskegrateng- lage kvelden før, veldig godt. Kylling:1 i fløte med soltørkede tomater(i olje), parmasan, purre og sopp, med pasta for de som spiser det:-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Vi lager mye av det som er nevnt her, men varmer det som kan i ovnen. For da slipper vi å følge med hele tiden. Men det går i laks, kylling, pasta med karbonadedeig, svinebiff/ koteletter. Vi voksne er ikke så glad i supper, blir ikke mett nok. Trener en del. Dessuten har barns omtrent suppe en gang i uka i barnhagen. Jeg liker ikke middagsrester som varmes opp, liker ikke blir sikkert feil. Men da foretrekker jeg heller brødskive:) Føler vi har mye av det samme hele tiden. Gjerne kom med flere tips! Hi
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Pølsestrognaff er en slager her. Svenske kjøttboller.Vi har både poteter eller tis til. Lapskaus. Lager betasuppe og har mer poteter, grønnsaker og noe kjøtt i (pølsebiter, kjøttdeig, stekt kjøtt) Betasuppe med litt ekstra grønnsaker og stekte rundstykker, evt baguetter. Wok av mange forskjellige slag. Ungene elsker dette. Wok med rømmesaus, som vi har poteter inntil er også godt. Kjøtt deig og pasta i forskjellige varianter. Kyllinggryte. Og andre gryter. Vi fant ut her om dagen at meksikansk gryte er genial å ha i pitabrød. Ungene maser om pita brød men jeg syns det er så kjedelig å dele opp så mye, men dette var en grei måte å gjøre det på Bare å åpne litt maisbokser, kutte litt agurk så var alt ferdig. Ungene syns dette var kjempe godt. (jeg er ikke noe glad i posegryter, men greit å lage når jeg ikke gidder å lage noe spesielt) Pastaformer. Pastade parma som ligger på ett hav av brokkoli, stekt bacon over og så litt ost. Gratineres i 20min i ovnen. Ha hvitløksbaguetter til, er kjempe godt. Vi er ikke glad i pasta de parma bare slik den er. Stekt fiskepudding med poteter/ris og grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Forrige uke hadde vi: - lammekoteletter med ovnsbakte grønnsaker - spaghetti, squashpasta og kjøttsaus - laks ( frossen), grønnsaker og ris - kylling, salat, brød og chutney - lettsalta torsk med gulrøtter, poteter og smør - karbonader, løk, grønnsaker og stekte poteter ( rester fra torskemiddagen) - lasagne og salat. Mange av disse rettene ser ikke veldig "kjappe" ut, men med noen triks, så går ting mye raskere når man kommer sulten hjem fra jobb: - vask og del opp grønnsaker til neste dag mens dagens middag koker, og legg dem i vann eller pakk i plast. - kok dobbelt så mye poteter når du først koker, da har du til stekte poteter, mos eller til å varme i mikroen en annen dag. - kjøp store porsjoner med karbonade- eller kjøttdeig, stek den sammen mad løk og frys ned i middagsporsjonstr. Ta den opp om morgenen og sett i kjøleskapet, og bruk den i pastasaus, lapskaus, lasagne osv. - hiv porsjonsfiskestykker frosne i kald ovn, sett ovnen på 200, så steker de på 20-30 min mens du gjør noe annet. - planlegg for minst et par dager framover, og om det er noe som tar lang tid å lage, så sett det på om kvelden, kjøl det ned og det er bare til å varme opp neste dag når dere kommer hjem.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Typisk uke for oss: I dag hadde vi kyllingfilet, ris og grønnsaker Eller denne uken tenker jeg: * kjøttkaker i brunsaus, potet og pasta * lettsaltet torsk, potetmos og grønnsaker, bacon og løk * lasagn med salat og gresk dressing * pannekaker og tomat suppe * Finnbiff med fløte poteter og grønnsaker * pai med saltat og foccasia * fiskegrateng
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Vanlig mat her i huset: Kokt torsk med poteter, gulrøtter, ertestuing og stekt flesk Stekt laks med poteter eller ris, gulrøtter, smør og rømme Gryterett fra Toro med salat og baguetter Spaghetti med salat Pasta cabonara med bacon og salat+brød/baguetter Kylling og ris med salat Jegergryte med ris/poteter, rosenkål, gulrøtter og rømme/tyttebær Fiskepinner med poteter, gulrøtter og rømme+smeltet smør Hjemmelaget pizza Fylte baguetter ( bland rømme og majones, salt og pepper. Ha i skinke evt purre eller annet godt. Ost på toppen. Gratineres i ovnen. Serveres med salat Tacopai Tacolefser med kjøttdeig og salat Ostepai med skinke. pluss salat Ostesmørbrød med tomater Pastasalat med kylling Pastasalat ,ed bacon, ruccola, tomater, sukkererter, paprika, parmesan Pasta med kylling, chili, løk og fløte Biff stroganof Fiskegrateng Lasagne med salat Tandori kylling med salat Mousakka med tomatsalat Pølse i brød Wok i mange ulike varianter Koteletter med ris/poteterm grønnskaer og brun saus Stekte pølser med potetmos Pizzasnurrer med salat
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 Går mye i taco, pizza og sånn. Dette går det fint an å lage sunt om en legger litt omtanke i tillagingen. Også en del pannekake, suppe, kyllingfilet osv. Lite fisk, desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå