Gå til innhold

Hard fødsel-ks neste gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

FIkk mitt første barn for 6 mnd siden. Hadde en ganske lang og tøff fødsel. Endte opp med både klipp og rift (grad 3c). Har en del arrvev og det kjennes ganske så sammensnurpet ut der nede. Stiller man bedre til å kunne få keisersnitt evt. neste gang? Noen med erfaringer på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kusina mi fikk innvilget keisersnitt pga. massiv revning (innvendig og utvendig). Det var på Ullevål.

Er sikkert litt ulik praksis rundt om i landet så jeg ville tatt kontakt med lege/jordmor når det blir aktuelt og forhøre meg da. Og husk: Det er fritt sykehusvalg i Norge så om du ikke får det innvilget så står du fritt til å søke ved et annet sykehus

Skrevet

Takk for svar. Revnet også inn- og utvendig. Det har ikke skremt meg fra å få flere barn, men ønsker å kunne ha valget neste gang. Vet de er veldig streng her jeg bor, så da får jeg evt ta turen til Ullevål da;) For alt jeg vet kan det jo gå strålende neste gang men akkurat nå føles det umulig å kunne presse ut en baby til;)

Gjest Morn du
Skrevet

Jeg hadde en for meg hard fødsel med første. Kom inn på føden med 8 cm åpning, da hadde jeg holdt på i 1,5 døgn.

Tok ytterligere 7 timer før snuppa var ute. Prøvde mange forskellige fødestillinger før den tid.

Ble sydd ganske lenge, kanskje 1,5 timer? Fikk beskjed om at de hadde slutta å telle sting, kanskje bare akkurat da, mista tellinga? Hehe, uansett, dagene etterpå var rimelig vonde, vondt å bevege på meg, vondt å sitte.

Andre fødsel var en drøm i forhold. Første fødsel hadde vel banet vei, sydde tre sting for syns skyld.

Det jeg vell vil fram til, er at som regel er andre fødsel mye lettere enn første. At smertene er like ille, ja, men alt det andre går mye lettere:)

Skrevet

Høres ut som vi har hatt mye av den samme opplevelsen. Ble satt i gang mandag, fikk fødselsrier, men ingen modning før onsdag. Gutten kom onsdagskveld etter et døgn uten mat og søvn...zzz.. Sydde i en halvannen time og kunne ikke gå på dagesvis. Fikk heller ikke vite hvor mange sting for at jeg ikke skulle bli lei meg...som de sa;) Vel, hadde selvfølgelig gjort det igjen...og igjen.

Nå er det altså mye arrdannelse så jeg føler at vevet ikke er så elastisk og ser for meg totalruptur. Men hvis det funker sånn at første fødsel baner vei, så ser jo dette lyst ut. Så bra at fødsel nr. 2 var lettere for deg. Jeg får vel bare krysse fingrene:)

Gjest Morn du
Skrevet

Må bare si at jeg ikke har arrdannelser, så hvordan det funker, vet jeg ikke. Men er ganske sikker på at fødsel nr 2 blir lettere for deg. Kanskje du ikke trenger å bli satt i gang heller, uten at det har noen sammenheng med antall fødsler.

Det gikk ganske lang tid før jeg kunne tenke meg å føde igjen. Det første året var det uaktuelt egentlig. Men det er ikke mer enn 2 år og 4 mnd mellom jentene.

Uansett, lykke til med valgene du tar:)

Skrevet

Takk for svar. Håper og tror at jeg ikke blir satt i gang evt. neste gang. Gutten tok til seg lite næring mot slutten og jeg ble derfor satt i gang.

Jeg ble spurt av den ene anestesilegen, da jeg lå på operasjonsbordet, om jeg kunne tenke meg en til. "Du valgte et meget dårlig tidspunkt å spørre på..,"var svaret:)

Har ikke lyst til at det skal være for lenge mellom 1 og 2, men en 1,5 til 2 års tid høres bra ut. Det at det er så mange som får flere enn et barn tyder jo på at kroppen heler seg og utrolig nok blir klar for å bære fram et nytt barn. På operasjonsbordet tenkte jeg "dette gjør jeg ikke igjen, neste gang blir det adopsjon!" Får bare håpe at vi er så heldige at vi får enda et barn, uansett måte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...