Gå til innhold

Dere som bor sentralt i Oslo/akershus, hvordan har dere råd til hus??

Anbefalte innlegg

Vi bor i en 4-roms sentralt i Akershus og kjenner behovet for noe større nå når nr 3 er på vei, hage hadde heller ikke vært så verst..

Vi har en helt gjennomsnittlig lønn, rett over 800 000 tilsammen i året, et par hundre tusen i egenkapital og billån på 200 000.

MEN, det er jo klin umulig å finne et passe greit hus til en pris vi har råd til :( Får maks 2,4 i lån og det holder ikke til mye her i området. Leiligheten vår koster jo ca det samme.

Å flytte et annet sted er uaktuelt da jobbmarkedet er veldig bra for mannen her rundt Oslo, alt av familie bor her og ungene trives så godt.

Er bare så utrolig frustrerende at alt skal være så himla dyrt, det vil jo ta mange år før vi kan klare å spare oss opp flere hundre tusen.

Hvordan klarer dere det? arv? millioninntekter?

Takk for svar :)

Fortsetter under...

vi bor på litt i utkanten av lillestrøm, han er rørlegger og jeg er helsesekretær. vi eier et hus nå, betalte 2,560 for det, har et lån på 2,3 mill...greier oss helt fint...han har vært veldig flink i å spare penger fra han begynte å jobbe og det får vi igjen for nå...vi solgte leiligheten vår og hadde da 400 000 i egenkapital..

lykke til:)

SENTRALT i Akershus??? Er det ikke dét som kalles Oslo?

Dere får det til ved å bo så sentralt (i hvert fall innnenfor det området som dekkes av tbane) at bil blir unødvendig. Og så leier du ut en sokkel-leil eller noe, slik at plassen dere egentlig bor på ikke er større enn den 4-romsen du bor i nå, i de neste første ti årene du eier huset. Dessuten må huset være i såpass dårlig stand når du kjøper det at det blir MYE oppussingsarbeid på dere i mange år.

Det er da mange sentrale og fine steder i Akershus også!?

Er ikke interessert i å bo i Oslo, nevnte det bare fordi vi bor i nærheten og prisnivået er ganske likt.

Har faktisk tenkt på å bygge hus med leilighet (eller kjøpe), men vi får fortsatt ikke mer enn 2,4 i lån pga finanskrisen, selv om vi er veldig sikre betalere og aldri har vært forsinket med en betaling på lånet.

Og man får hvertfall ikke noe hus med utleiedel til 2,5 mill..

Kjenner jeg blir frustrert og irritert av hele greia ;)

Annonse

Vi kjøpte veldig sentralt i Bærum stort hus med utleie. Kjøpte i 2004 og alle synes vi var gale som ga 3.5 for det. Pusset opp for ca 1 mill- vi har samlet inntekt på ca 1.8 mill og hadde ca 400.000 i egenkapital.

( fikk takst nå på 7 mill:-))

Vi hadde ikke klart å kjøpe det huset idag.

Vi kjøpte et flott rekkehus på Skedsmo for litt over et år siden når boligmarkedet var på det laveste. Ga 2,5 mill. Har samlet inntekt på ca 840K.

Vi begge jobber i Oslo og pendler inn til byen hver dag

Vi har kun en inntekt på ca 650 - 700' i året og vi valgte oss en rekkehusleilighet på Oslo Øst. 2-mannsboliger og rekkehus bør dere kunne ha råd til med deres inntekt.

Flere av boligene i området her jeg bor er på ca 80 - 140m2 og det går vanligvis fint for en familie.

Ja rekkehus går jo an, men det er ikke så mange av de til salgs her i området og når det først blir lagt ut så går de med en gang..

Oppussing er ikke noe problem for oss da vi har alt av håndverkere i familien og jeg er veldig opptatt av interiør.

Men det kan ikke være så gammelt at alt må restaureres, rør og elektrisk osv orker jeg ikke ta tak i.

Tusen takk for svar alle sammen :)

Er vel ikke så mange sentrale steder i landet man får enebolig til 2,6 mill, da. Ikke her i Tromsø, i alle fall. Vi tjener litt mer enn dere (va 920') og har en bitteliten enebolig til 3 mill. Måtte hatt større hus om vi skulle blitt fem i familien.

Vi bor rett utenfor Oslo og betalte 3mill for huset vi bor i for 3-4år siden. Vi måtte ta opp 2,4 i lån. Vi tjente litt på salg av leiligheten vi hadde + at vi hadde betalt ned noe på den så vi hadde ca 300 000kr i egenkapital derfra og i tillegg var vi så heldige at vi fikk 300 000kr i forskudd på arv fra mamma og pappa, uten det hadde vi ikke hatt mulighet til å kjøpe det huset vi bor i nå.

Annonse

bor ikke sentralt enda men sånn har jeg planlagt å gjøre de:

kjøpte en leilighet i oslo da jeg var 20 (nå 24) bodde der i 2 år og leier ut nå som jeg har fått barn. skal selge det om 6-7 år og med de pengene jeg får av salget har jeg nok egenkapital til å ta opp lån for hus. nå er jeg singel da. vil ikke klare å kjøpe meg hus i oslo ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...