Gå til innhold

Trenger tips om legge-helvete!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna på 2 og 4 år deler rom, og det er et rent helvete hver kveld, er syyyyyykt lei nå!!!!!!!!!!!!!!!!

De tøyser og tuller m hverandre, prater, ler, synger, roper på meg om hverandre, og roer seg liksom ikke før de er så trøtte at de omtrent sovner midt i en setning...

hva kan jeg gjøre??? Noen glupe tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lagt den ene før den andre slik at det ikke ble prating osv. Ta den ungen som sover tyngst før du legger den andre. Jeg gjør det og føler at det fungerer veldig greit:)

Skrevet

Njaaaa... men problemet er at de BØR sovne forholdsvis tidlig begge to, og det er grenser for hvor tidlig jeg kan legge den første... jeg ønsker at de skal legge seg likt og sovne uten å tulle FOR mye, litt er greit, men ikke halvannen time!!!! Går det an å få til det da????

Skrevet

Den store legges i voksensengen og bæres over når hun har sovnet. Den lille legges som vanlig til fast tid uten tull og tøys;-)

Lykke til!

Skrevet

Storesøster her i huset (hun deler ikke rom med lillebror) begynte å "skape seg" på legging en periode i fjor, og kunne leke til nærmere halv ti på kvelden (legges etter barnetv). For meg ble løsningen å sitte på rommet hennes, hun skulle ligge i senga, fikk ikke lov å snakke med meg, lese eller leke med noenting (dette var da etter halv åtte eller åtte, så hun hadde fått ligge å "roe seg" en stund før jeg satte ned foten). Hun syns det var dritkjedelig at jeg satt der og kikket på henne (men sovnet jo så lenge hun ikke fikk ildnet seg selv opp med lek etc). Deretter holdt det med "trusselen" om at jeg skulle sitte inne hos henne... Husker ikke hvor lang tid det tok før hun var tilbake i normal rute på sovning igjen, men jeg tror ikke jeg satt inne hos henne mer enn 3-4 ganger. Kan ikke direkte sammenliknes siden jeg bare hadde ei, men kanskje noe liknende kan hjelpe hos dere?

Skrevet

spørs om jeg må prøve å sitte inne hos de.. men må ha en konsekvens om de ikke gjør som jeg sier tror jeg... for går frem og tilbake nå og legge de ned og prater strengt til de, prøver snillt osv, men ingenting hjelper, hører IKKE på meg... alt det morsomme overvinner klart hva jeg sier... så ser for meg et helvete fortsatt om jeg sitter der inne... men sikkert bedre enn nå da... huff slitsomt dette!!!

Skrevet

Det hjalp her å innføre felles lesing og synging, men at de fikk sovne på hvert sitt rom. Nå har vi prøvd å legge dem samtidig igjen, og da har vi sittet inne hos dem en liten stund, nok til at de blir for trøtte til å herje. Som regel sovner lillesøster før vi går ut. Tar litt lenger tid, men det er senker stressnivået på legginga betraktelig. Spesielt for unga, er de det er viktigst for. :)

Skrevet

Vi har for en periode valgt å legge hun på 4.5 i vår seng og bærer henne over før vi skal legge oss. Hun på 2.5 ligger i sin egen seng som vanlig.

Kanskje ikke en langvarig løsning, men det funker for oss. Nå legger de seg og sovner rimelig kjapt om kvelden i motsetning til før jul, hvor de styra på inne på rommet sitt i 1-2 timer hver kveld. De ble sure og trøtte på dag også pga for lite søvn. Viktig for disse små å få en god natts søvn, og foreløpig så blir dette løsningen for oss.

Skrevet

3- og 5-åringen min får høre lydbok, noe de er veldig glad i, og den blir stoppet hvis de tuller. Har veldig sjelden problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...