Gå til innhold

Antibiotika Ery-Max i 1. trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk denne type antibiotika idag. Legen sa at den hadde jeg tatt forrige gang, og det gikk greit. Men forrige gang ammet jeg, var jo ikke gravid. Stor forskjell. Nå når jeg leser pakningsvedlegget hjemme står det jo at det er fare for påvirkning av fosteret. Så ringer jeg gifttelefonen, og damen der sier at det er spesielt fare for påvirkning i 1. trimester mtp hjertefeil. Uff, skumle greier. Jeg har allerede tatt to kapsler. Har prøvd å komme gjennom hos legevakta ikveld uten hell, for å få snakket med en lege. Får bare kutte tvert og få ny type imorgen. Noen som forresten har brukt denne antibiotikan under graviditet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ery-Max er en rimelig bredspektret antibiotika da! Er det ikke noe mer smalspektret du kunne fått da. Mener å huske at det også kan gis ved graviditet dersom indikasjonen er veldig sterk. Men husker ikke om det gjelder alle trimesterene. Sjekk ut preparatet på Felleskatalogen også.

Skrevet

Takk for svar. Snakket med legevakta igår kveld, og en veldig hyggelig lege. Hun sa at jeg IKKE skulle ta Ery-Max! Hun ringte også vakthavende gynekolog på sykehuset som sa det samme, og som anbefalte Dallarcin (usikker på hvordan det skrives!). Skal hente det imorgen.

Så nå er jeg jo litt lettere sjokkert over min svimle og travle lege som har gitt meg antibiotika som kan skade fosteret. Så glad for at jeg kun har tatt to kapsler i kuren, og håper på ingen skade skjedd..

Skrevet

Dette er klippet ut av Felleskatalogen om preparatet Ery-Max:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Orale doser på 2 g/dag ga konsentrasjoner i morsmelk på opp til 3,2 μg/ml. Melk/plasmaforholdet var på 0,5. Beregnet dose barnet får i seg er mindre enn 0,5 mg/kg pr. dag og er mindre enn 2,5% av terapeutisk dose for barn. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes.

Som du ser her så skal man ikke bruke det med mindre det er en veldig sterk indikasjon for det (altså strengt nødvendig). Du ser jo også hvilken innvirkning det kan ha på fosteret dersom mor tar det medikamentet. Nå vet jeg jo ikke din indiaksjon for å få Ery-Max, men uansett syns jeg legen din burde informere om evt skadevirkninger for fosteret, og ikke minst burde han lett etter et erstatningspreparat. Det finnes tydeligvis i ditt tilfelle siden du kan få Dalacin istedet.

Syns det var veldig bra at du var oppmerksom på dette, og tok kontakt med annen lege. Hvis jeg var deg, ville jeg sagt i fra til den legen som foreskrev Ery-Max til deg. Han bør få seg en liten tankevekker :-)

Det er en god tommelfingerregel å lese pakningsvedlegget før man tar medisiner egentlig. Min datter på 3år fikk resept på Cosylan hostesaft som inneholder kodein. På etiketten med hennes dosering som apoteket hadde limt på flasken, stod det at hun skulle ha 10-15 ml mot hoste på kvelden. I pakningsvedlegget stod det at ett barn på hennes alder skulle ha 2,5 ml pr. gang og maks 3-4 ganger i døgnet (max døgndose blir da 10 ml). Tenk om jeg hadde gitt en henne 10 ml på en gang!!!!! Det er tross alt morfin i dette. Ergo: les alltid pakningsvedlegget :-) Legen og apoteket kan gjøre feil dessverre.

Håper du blir frisk snart da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...