Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #1 Del Skrevet 8. februar 2010 jeg har da vert i kontakt med lånekassen ang. foreldrestipend siden jeg har hatt en litt spesiell studiesituasjon no... har gått 50% nå vår 2010. til høsten skal jeg søke meg inn på 2. året på økonomi ( tok 1. året i 08/09.) Termin 20 september =) E tter det han skriver forstår jeg det slik at jeg har rett på foreldrestipendet, men det er en ting jeg sliter med å skjønne jeg hadde håpet dere kunne oppklare for meg. " sommerferien regnes med i opptjeningskravet på seks måneder". hva betyr dette...? ingen studerer jo om sommeren som går vanlig høyskole? Har jeg ikke rett på foreldrestipend jeg da? Leste jo om en annen jente her inne som var ferdig med bacheloren sin og var nå gravid. hun lurte på å søke seg inn på et 4. år for så å ta permisjon for å få pengene. hun og måtte jo søke om opptak sslik som meg, vi er ikke garantert plass liskom.... off blir veldig forvirret av dette.... Her er utdrag av mailen jeg fikk med lånekassen: Det er et vilkår for foreldrestipend at du har vært i støtteberettiget utdanning de siste seks månedene før fødselen. Det betyr at du må ta minst 15 studiepoeng våren 2010 for å kunne ha rett på foreldrestipend. Sommerferien regnes med i opptjeningskravet på seks måneder. For å få foreldrestipend er det videre et krav at du er i støtteberettiget utdanning, eller har pemisjon fra slik utdanning. Da du har termin innen to måneder etter høstsemesteret 2010 starter, godtas permisjon hele semesteret. Foreldrestipend gis fra tre uker før fødselen og maksimalt i 10,5 måneder. Håper noen kan hjelpe meg med denne saken å få meg til å forstå litt bedre termin ca 20 september. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141404783-kan-noen-gravide-studenter-hjepe-meg-litt/
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 8. februar 2010 #2 Del Skrevet 8. februar 2010 Heisann. Du har forstått riktig at du har rett på fødselsstipendet dersom du får plass på studiet til høsten og da enten går på det, eller søker permisjon. I mailen står det også at det godtas permisjon fra oppstart av høstsemesteret så du kan bare søke opptak, for deretter å søke permisjon når du har fått plass. Dette med sommerferien. For å ha rett på fødselsstipend må du hatt rett på lån og stipend siste 6 mnd før fødsel. Her teller sommerferien med i disse 6 mnd. Altså slik som i din situasjon, har du hatt rett på lån og stipend hele vårsemesteret. Skulle du lese ordrett hva som står hos lånekassen, altså "Rett på lån og stipend SISTE seks mnd før fødsel", så hadde du jo egentlig ikke hatt rett på det mtp at sommerferien kom inn i dine siste 6 mnd. Men sommerferien teller altså med på dette, slik at du også har rett på fødselsstipend selv om du får barn om høsten. Skjønner? Ser jeg er veldig dårlig og forklare, men håper du forstår. Ja du har rett på fødselsstipend om du får plass på det studiet du snakker om, og da enten studerer eller tar permisjon. Håper du ble klokere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141404783-kan-noen-gravide-studenter-hjepe-meg-litt/#findComment-141405950
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 8. februar 2010 #3 Del Skrevet 8. februar 2010 Dette med at når man er ferdig med utdannelsen som hun du snakker om: Jeg har termin i april og er egentlig ferdig nå i vår, men tar ett års permisjon fordi jeg også vil ha disse pengene. Kunne ha valgt å gjort det samme som hun du nevnte over og søkt meg inn på et nytt studie. Grunnen er at når du får barn på slutten av en utdanning så har du ikke rett på fødselsstipend lenger enn ut skoleåret, som feks i mitt tilfelle ville vært ut juni i år. Hadde jo bare vært 2-3 mnd i mot 42 uker når jeg tar permisjon/eller hadde søkt ny skoleplass. Dette vil ikke gjelde deg, da du har termin om høsten hvis du forstår, og fortsatt er under utdanning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141404783-kan-noen-gravide-studenter-hjepe-meg-litt/#findComment-141405982
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #4 Del Skrevet 8. februar 2010 tusen takk for svar da kan jeg senke skudrene litt og slappe av Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141404783-kan-noen-gravide-studenter-hjepe-meg-litt/#findComment-141406671
kristin90 Skrevet 1. oktober 2012 #5 Del Skrevet 1. oktober 2012 Dette med at når man er ferdig med utdannelsen som hun du snakker om:Jeg har termin i april og er egentlig ferdig nå i vår, men tar ett års permisjon fordi jeg også vil ha disse pengene. Kunne ha valgt å gjort det samme som hun du nevnte over og søkt meg inn på et nytt studie.Grunnen er at når du får barn på slutten av en utdanning så har du ikke rett på fødselsstipend lenger enn ut skoleåret, som feks i mitt tilfelle ville vært ut juni i år. Hadde jo bare vært 2-3 mnd i mot 42 uker når jeg tar permisjon/eller hadde søkt ny skoleplass.Dette vil ikke gjelde deg, da du har termin om høsten hvis du forstår, og fortsatt er under utdanning. Dette med at når man er ferdig med utdannelsen som hun du snakker om:Jeg har termin i april og er egentlig ferdig nå i vår, men tar ett års permisjon fordi jeg også vil ha disse pengene. Kunne ha valgt å gjort det samme som hun du nevnte over og søkt meg inn på et nytt studie.Grunnen er at når du får barn på slutten av en utdanning så har du ikke rett på fødselsstipend lenger enn ut skoleåret, som feks i mitt tilfelle ville vært ut juni i år. Hadde jo bare vært 2-3 mnd i mot 42 uker når jeg tar permisjon/eller hadde søkt ny skoleplass.Dette vil ikke gjelde deg, da du har termin om høsten hvis du forstår, og fortsatt er under utdanning. Jeg har også termin i april, og er ferdig med utdannelsen i mai. Må jeg da søke om permisjon for å få støtte de 44 ukene? Er så usikker på dette, vil jo ha støtte fra lånekassen viss det er mulig.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141404783-kan-noen-gravide-studenter-hjepe-meg-litt/#findComment-144594735
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå