Gå til innhold

Hvordan lærer ditt barn i småskolen og regne nå på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her bruker de tall linje.. Jeg har aldri verken sett eller brukt tall linje. Vi brukte ikke slik da jeg gikk på skolen. Er dette vanlig over hele Norge nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er tall linje?

Aner egentlig ikke om de bruker noe spesiellt her, tror egentlig ikke det.

Skrevet

Lærer de på den gamle måten da? slik som vi gjorde? At vi setter det største tallet øverst og det tallet man skal trekke fra rett under og så trekker fra ett og ett tall? slik som:

40

-20

=20

.

Her står tallene:

40-20=

Så ser jeg på gutten at han har lært og ta 4-2 og skrive opp 2 og så ta 0-0 og skrive opp 0 så da får han jo svaret.

Blir det for vanskelig kan han bruke tall linjen som er en tall linje.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

1 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 osv

Så må han stå på 40 og telle 20 (som er tallet han skal trekke fra) nedover og det tallet, allså da 20, som han kommer til er svaret.

Gutten min bruker minst mulig denne tall linjen. Og de skal hvist bare ha den i år, så skal de over til den andre måten neste år igjen. Han går i 2. klasse.

Skrevet

På tall linjen skal det da være strek for hvert tall slik at de kan telle for hvert tall..

Skrevet

Her begynner dem å sette regnestykker oppå hverandre i 3 klasse, i 1 og 2 klasse bruker de andre måter til å finne ut svaret som å pugge tiervenner 6+4=10 og lære seg og telle ti og ti om gangen, fem og fem osv. f.eks 10, 20 , 30 ... og så teller de på fingrene da ;)

Nå i 4 klasse har dem begynt med grader på sirkler, pugger gangetabellen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...