hufsetufsa Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 trodde jeg skulle klare meg godt, var ikke syk eller følte meg dårlig i det hele tatt, men så kom uke 7+++ noen dager... da kom spyinga i en rasende fart, morgen og kveld, gjerne litt midt på natta og sånn for å være sikker på dårlig søvn... og da sier det seg selv at det ikke er like lett og være i full jobb, men det mente ikke sjefen min, jeg fikk sm på 60% og da klikka ho, for jeg er jo ung og sprek og blablabla.. så forklarte jeg at jeg er gravid og alt, men da fikk jeg en ny skyllebøtte om hvor dårlig planlagt det var og alt og at jeg heller skulle vært frisk.... får helt noia, gir iallefall ikke lyst til å jobbe mer en 40% og jeg er egenlig veldig gla i jobben min:( fler som har opplevd dette?
Nikki 75 Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Nei, jeg har ikke opplevd det, og hadde tatt det opp med tillitsvalgte eller verneombudet i bedriften dersom jeg hadde blitt utsatt for slik trakassering.
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Sjefen min er ikke slik, men, hun virker livredd for at jeg skal sykemelde meg! Og det vil jeg gjerne unngå... Jeg har 8 dager igjen til prøvetiden er ute, og hun fant ut om graviditeten på torsdag (hun spurte rett ut så jeg hadde ikke annet valg enn å svare ja) så håper de ikke finner på en grunn for å sparke meg! Regner med at det går bra..... men, datteren hennes hadde jobben min før hun ble gravid, og jeg har blitt fortalt ca 50 ganger nå at hun jobbet frem til 8 mnd noe som er kødd, for innen den tid klarer man ikke alle løftene, men jobbe skal jeg, bare bytte litt oppgaver tenker jeg
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Det må da være brudd på en eller annen likestillingslov...! (gruer meg veldig selv til å fortelle sjefer at jeg er gravid, det kommer ikke til å bli gledelig mottatt) Men jeg vet om flere som har blitt oppfordret av sine sjefer til å sette igang å få barn.. så alle er heldigvis ikke sånn, noen er vel mer uheldige enn andre... har ikke kommet til kvalmen enda selv (bank i bordet at den ikke kommer) men ser for meg at motivasjonen ikke blir bedre med den behandlingen. Sjefen din burde være glad du ikke er 100% sjukemeldt for det er det mange som er pga kvalme..
doble<3<3 Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 jeg syns det var dårlig gjort av sjefen din.. Som arbeidstaker er du plikta til å opplyse at du er gravid ei stund før, og du har gjort det lenge før det er normalt.. Du har helt lov til å være gravid og helt lov til å være sykemeldt! Ikke tenk på noe annet.. Jeg fikk heller ikke verdens beste reaksjon: "åå, men da må vi jo skaffe vikar for deg da".. men noen er bare slik dessverre.. Syns det er tøft av deg å klare 40%.. Hvis du har et godt forhold til lege kan du forklare situasjonen for han, det kan gå ut over din psyke (har vært der selv og havna rett i kjelleren etter en god del småstikk fra sjefen min).. Jeg ønsker deg lykke til og håper at når sjefen får tenkt seg om så går det bedre.. Synd at du måtte ha en slik opplevelse..
Snuppa<3 Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 DET skal du ikke finne deg i. Min sjef har faktisk oppfordret meg til å sykemelde meg siden jeg har vært så dårlig. Hun har til og med gitt meg tips mot svangerskapskvalme (og hun har ingen barn selv) Det er sånn det burde være, jeg føler meg godt tatt vare på og respektert for den situasjonen jeg er i! Nå skal det sies at jeg er sta som et esel og nekter å holde meg hjemme selv om jeg spyr
Checkit Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Sjefen min er også livredd for sykemeldinger og han presiserer GANG PÅ GANG at "graviditet er ingen sykdom".... MEn orker man ikke jobbe/kan ikke jobbe så er det sånn dt er!! Å bære frem barn er ikke alltid en dans på roser, men det re våre liv og våre barn vi bærer på!! Så det så
hufsetufsa Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. februar 2010 Min sjef sa og at graviditet ikke er en sykdom, men jeg husker da hun var gravid, hun var ikke på jobb hun heller da... men det var jo ikke meg.... jeg kjenner jeg blir helt matt! sambo sier det må jo finnes folk som kan lede bedriften bedre enn henne, for det er ikke mennesklig å oppføre seg sånn! det synes jeg er bra sagt! Har tenkt å gå videre med det, er kommunalt annsatt, så regner med det finnes noen form for hjelp i systemet, og hvis ikke, vet jeg ikke hva jeg gjør, men hun kan kanskje ikke ha det helt bra selv... Men vi får ta det med et SMIL:) og håpe dagene fremover blir bedre:) og at hun forstår at hun taper på det og ikke jeg... godt å høre at ikke alle sjefer er sånn!!!!!!!!!!
Virreli Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Det er jo hårreisende at en sjef tillater seg å reagere slik! Jeg hadde kontaktet verneombud eller fagforbundet sporen straks. Du bør absolutt konfrontere henne med dette, hvor du sier at det er uakseptabelt at en sjef reagerer på den måten. Jeg skjønner at du ikke får lyst til å jobbe i det hele tatt, og således "ofre" noe som helst for jobben. MAKAN!
Superteam GRAVID <3<3<3<3 Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Utrolig kjedelig at hun reagerte sånn da..! Jeg fortalte det dagen etter jeg fant det ut selv (Fortalte det i går) Og han sa Gratulerer!! Og syntes det var kjempegøy.! Spurte hvordan det gikk og syntes det var greit å vite det såppas tidlig pga da kan han planlegge osv! Så hos meg var det vhertfall stikk motsatt! Nesten sånn at du skal sykemelde deg 100% vet du... Huff for en teit sjef du må ha da
smilla73 Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 kjære vene, trudde ikkje nokon sjefar ville tørre å seie noko sånt etter den saken med Gerd Liv Valla og Ingvild Yssen...
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Hei Heldig vis ikke. Bare dårlige sjefer reagerer sånn. Min sjef er veldig grei, og reaksjonen jeg fikk da jeg fortalte at jeg var gravid var "så hyggelig". Og hun mente det. Selv om vi har alt for mye å gjøre på jobb. I forhold til din sjef: Hun har ikke noe med når du vil ha barn. Hun er ikke en del av familieplanleggingen din og skal heller ikke forvente å være det. Mange sliter med å bli gravide, og prøver lenge før det ordner seg. Unge folk kan også bli syke. Ingen grunn til å diskriminere. Og selvfølgelig skulle du heller være frisk. Det er INGEN som har lyst til å spy til alle døgnets tider. Håper du har noen gode kollegaer som støtter deg i hvertfall. Og dette bør tas opp på medarbeidersamtale. Man skal ikke godta å bli skjelt ut på jobb. Voksne folk får være profesjonelle. og dette var en lite profesjonell reaksjon.
hufsetufsa Skrevet 9. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 9. februar 2010 sjefen min har og sykemeldt seg, så det må ha gått inn på henne på en veldig negativ måte at jeg er gravid.....!!
smilla73 Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 huff, stakkars, ho var vel sikkert berre sliten og på tuppa sjøl då... tvilar på at ho blei sååå deppa over di "manglande" familieplanlegging, at ho blei sjukmeldt av det, hihi... :-)
Schnella Skrevet 9. februar 2010 #15 Skrevet 9. februar 2010 Aller sjefer er ikke sånn, heldigvis - men noen kan kanskje reagere sånn når de opplever at de ikke mestrer jobben...??? Ikke at det er noen unnskyldning da... Og jeg er veldig enig med de som sier at du må gå til verneombud og/eller tillitsvalgt! Dette er ikke en ok måte å reagere på! Da jeg fortalte det, sa sjefen min at det var viktig at jeg tok vare på meg selv, og at hvis jeg var veldig sliten og kvalm var det lurt å sykemelde seg for en periode. Hun fortalte også at de kunne søke om å få tilbakebetalt sykepengene som de betaler i arbeidsgiverperioden fordi det jeg er sykemeldt for er svangerskapsrelatert... Krysser fingrene for at min 20% sykemelding gjør meg mindre sliten og kvalm!
doble<3<3 Skrevet 9. februar 2010 #16 Skrevet 9. februar 2010 du må for all del ikke føle at du har skyld i det!!!! Sykt hvordan voksne folk kan oppføre seg dessverre..
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 9. februar 2010 #17 Skrevet 9. februar 2010 hvor jobber du? Jeg regner med din sjef har en sjef hun å.hadde villet gått til sjefen over sjefen din med dette. Hun har ikke lov til å snakke slik til deg!!!
Mamma2010:-) Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Hei! Jeg har opplevd min arbeidsgiver på sitt verste, nettopp på grunn av min graviditet. Hadde ALDRI trodd slik diskriminering! LEGEN min bestemte at jeg skulle sykemeldes 50%, ikke meg, men dette ble ikke tatt godt opp av sjefen min. Sittestillende jobb, bekken/ryggsmerter. Fikk skjennepreken over telefonen av sjefen min, visstnok gått og tenkt lenge på dette, og hisset seg godt opp! Så da var det fint å la det gå ut over noe, MEG! Fikk hastetime hos legen neste dag, sykemeldte meg 100%, på grunn av at sånne forhold går det ikke ann å jobbe under, blei for mye, og man har da ikke bare seg selv å tenke på lenger, tenke for to;) Tror vi må huske i disse tider at det er LEGEN som sykemelder, ikke oss JENTER! Stå på, vi er ikke gift med jobben, jeg for min del, ser etter ny:-)
Linnymor_87 Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 seriøst, det er så mye onde sjefer her i landet at det er til å DØ av.... jeg husker første gangen jeg var gravid.. jeg tenkte at det var best å vente til uke 12 med å fortelle det til sjefen, men så fikk hun mistanke da jeg var i uke 9 (pga at jeg var ofte kvalm og hadde vært hos legen og på sykehuset et par ganger, for jeg hadde veldige smerter og trodde noe var galt..) så hun ringte meg seint en kveld og spurte rett ut om jeg var gravid, og da sa jeg at det var jeg... hennes svar til det var "Ja men skal du beholde det??? jeg må jo nesten vite det, får nå setter du meg i en kinkig situasjon.." og da ble jeg helt satt ut, så jeg visste ikke hva jeg skulle si annet enn at jeg skulle beholde barnet... etter det behandla hun meg veldig stygt.. jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig, og en dag ble smerten så forferdelig at jeg greide ikke å bruke beina noe særlig og det var bare så intenst vondt.. (siden jeg var frisør så var jeg ikke mye tess på jobben da det skjedde).. Beina mine kutta ut mens jeg var på jobb, og jeg måtte bare sette meg på pauserommet.. så ringte jeg sjefen (hun hadde fri den dagen) og lurte på om hu kunne komme og ta over for meg for jeg greide ikke å reise meg opp.. og da sa hun at akkurat den dagen passa det veldig dårlig og at jeg fikk bare spise paracet og sitte mens jeg klippa.... Det ville ikke kollegaen min ha noe av så hun sendte meg hjem og ringte sjefen og sa at jeg ikke kunne jobbe i den standen jeg var i.. og da måtte jo sjefen bare komme og hele den dagen dreiv sjefen og sutra over at hun måtte jobbe, for hun hadde tenkt til å shoppe så det passa henne bare sååå dårlig... er det mulig sier jeg bare....
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #20 Skrevet 10. februar 2010 Sjefen min spurte om jeg skulle beholde hun også haha hun ser ut som en snill eldre dame, men i virkeligheten er hun nok en drage hun spurte også om det var planlagt.... Men jeg blåser i det! Så lenge de ikke finner en grunn til å sparke meg innen neste tirsdag er prøvetiden over og jeg er "trygg"... Gleder meg masse til det!! Hver gang jeg snakker med henne nå spør hun "er det om svangerskapet?" som om hun bare venter at jeg skal sykemelde meg.... det eneste slikt jeg ønsker er å slutte å jobbe annenhver lørdager! Er utslitt for tiden, jobber, kommer hjem, sover hele kvelden, våkner og spiser litt, og så legger jeg meg! Tror det kanskje kunne hjelpe å i allefall ha helgene til å hvile ut! De ukene jeg jobber lørdag har jeg fri onsdag, men det bir ikke det samme som å ha en hel helg man kan sove ut på.... hva tenker dere?
Linnymor_87 Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 helt enig med deg om at å ha fri onsdag ikke hjelper når du skal jobbe lørdag.... man må nesten ha hele helgen for at det skal ha noen effekt spør du meg.... jeg ble 100% sykemeldt fra midten av fjerde mnd pga bekkenløsning sist jeg gikk gravid, men før det jobba jeg hver lørdag og hadde fri annenhver tirsdag.. det funka rett og slett ikke..... jeg var trøtt, sliten og grinete hele tiden, og når jeg tenker på det nå syns jeg utrolig synd på samboeren min...
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 11. februar 2010 #22 Skrevet 11. februar 2010 Sjefen din opptrer ulovlig - ingen tvil om det. Dette burde faktisk vært rapportert - men du har sikkert mer enn nok med deg selv nå Heldigvis er ikke alle sjefer slik. Selv ble jeg sykemeldt 100% (fra 2+3 pga ivf fryse-innsett) fra begge mine arbeidsforhold, og har bare blitt møtt med velvilje og gode ønsker.... Men - jeg har fra dag 1 vært svært åpen overfor arbeidsgiver selv om dette ikke er påkrevd eller skulle være nødvendig for å bli møtt med litt medmennsekelighet. Nå er dette min 5. graviditet - alle de foregående har endt med abort - så jeg skal kun hvile og ta det med ro - selv om det forsåvidt ikke er noe medisinsk som tilsier at dette nødvendigvis hjelper. Men - for psyken min vil det hjelpe betraktelig at jeg vet jeg har gjort alt som sto i min makt for at det skulle gå bra denne gang....dette er det legen som sier (Hadde en tur ned i krypkjelleren etter SA nr3 og var gradert sykemeldt i 8 mnd) Jeg er selvfølgelig også tungt medisinert, bruker akupunktur og homeopati for å sikre svangerskapet...nå prøver vi alt! Så - jeg ligger hjemme og koser meg med gode bøker, Dr.Phil og Oprah - gleder meg til OL - og prøver ikke å ha dårlig samvittighet... Håper å være i jobb igjen i deltid etter første UL uke 7...men kjenner jo at kvalmen er i ferd med å ta meg også....er 5+2 idag. Stå på hufsetufsa - jeg heier på deg! Og husk - i jobben er vi ikke så viktige når alt kommer til alt - alle kan erstattes. Dette som skjer i kroppen vår nå - DET er det som er viktig i livet - det skal vare livet ut - så vern om det Lykke til!!!
hufsetufsa Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #23 Skrevet 11. februar 2010 oioi, jeg ønsker deg all lykke til som finnes:) håper virkelig det går deres vei denne gangen:) Heier på babyen deres og dere:) vi har prøvd i 2år før det klaffet, haddeen exu før det, så tiden var tung å vente og ikke vite, men endelig er vi i lykkeåret 2010:) ikke så koselig det med sjefen min, men det er vel bare å lukke ørene en stund...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå