Gjest Skrevet 9. februar 2010 #26 Skrevet 9. februar 2010 tror kanskje spylevæske og heroin er i en annen klasse en røyk og snus. Ro ned hormonene
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #27 Skrevet 9. februar 2010 Det vet jeg da, men det var bare satt på spissen for å understreke urimeligheten i argumentet med at alt er greit, siden alle "kan bestemme selv hva de vil gjøre".
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #28 Skrevet 9. februar 2010 Dere som røyker/snuser er klar over hva nikotin er ikke sant? Nikotin. 1-metyl-2-(3-pyridyl)pyrrolidin, meget giftig alkaloid som sammen med mindre mengder av flere kjemisk nærstående baser finnes i arter i tobakksplanteslekten, Nicotiana, der de foreligger bundet til eplesyre og sitronsyre. I tobakksbladene varierer mengden av nikotin fra 0,5 til 8 %; ferdig tobakk holder gjerne 2 %. Nikotin virker både på det sentrale og det perifere nervesystemet. Virkningen skyldes at nikotin etterligner acetylcholin, som er viktig i overføringen av nervesignaler. Nikotin virker også på bl.a. blodtrykk, blodsirkulasjon, åndedrett og mage- og tarmfunksjon. Nikotin i ren form tas lett opp gjennom hud, luftveier og mage-tarmkanal. Nikotinforgiftning opptrer i lettere grad hos uvante røykere med blekhet, hjerteklapp, svimmelhet, hodepine, kvalme og brekninger. Hos vanerøykere inntrer det en tilvenning som gjør at det kreves større nikotindoser for å fremkalle akutt nikotinforgiftning. Kronisk nikotinforgiftning skyldes lengre tids overdreven tobakksbruk, og er karakterisert av slapphetsfølelse, skjelving, svimmelhet og andre nervesymptomer. Hyppig er hjertesymptomer som kan føre til organisk hjertesykdom. Også synet kan svekkes. Dødelig nikotindose for voksne er ca. 40 mg, noe som tilsvarer innholdet i 1–2 sigaretter.
Mor Løvehjerte Skrevet 9. februar 2010 #29 Skrevet 9. februar 2010 Jeg sluttet å snuse rett etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg hadde brukt snus som erstatning for røyk som jeg sluttet med året før og var dessverre så "innsnust", at jeg var sikker på at jeg kom til å bli sprø når jeg måtte slutte. Men så kom jeg over en nikotin- og tobakksfri snus som heter Onico. Den smakte nesten som vanlig snus, og jeg brukte den i fire dager før jeg sluttet helt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #30 Skrevet 9. februar 2010 Tja. Nikotin er en veldig farlig gift da. Nikotinet i 1 -2 sigaretter er nok til å drepe et voksent menneske... Spylevæske er ikke i nærheten en gang av å være så farlig
Gjest Skrevet 9. februar 2010 #31 Skrevet 9. februar 2010 skjønner poenget ditt med å komme med fakta om nikotin, men tror de fleste er inneforstått med at nikotin er farlig. de som mener snus er mindre farlig en sigaretter, er jeg enig i. Hva det anngår fosteret/barnet, har jeg ikke peiling på. Eneste jeg vet er at min onkel fikk kreft i lungene og begynte å snuse fordi det var tross alt mye bedre for kroppen hans. (han var døende.) Helt klart skal man helst holde seg unna både snus, røyk, alkohol, spylevæske og heroin under svangerskap. Men om snus er "bedre" en røyk er det IKKE tvil om.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #32 Skrevet 9. februar 2010 Til 13.56 ! Hvor sa jeg at det var GREIT å gjøre det? Ingen steder? nemlig.. Det er ikke greit og det er ikke bra.. Men jo, ALLE bestemmer selv hva de velger å gjøre. Og som noen andre svarte på også (ang de ekstreme eksemplene dine) , så er det ulovlig med bl.annet heroin, og derfor blir det en helt annen sak. Men vær så god, hvis du føler deg så mye bedre med deg selv, ved å rakke ned på hva andre gjør, så skal jeg ikke stoppe deg. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på, nemlig mitt eget liv og de som er i det (måtte bare svare på innlegget ditt, fordi du la ord i munnen på meg som jeg aldri hadde sagt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå