Gå til innhold

Får barna deres lov til å bråke, leke og løpe inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare en i løpe-alder ennå, men hun får løpe inne. ja.. Ikke løpe skrikende rundt, men springe rudt bordet er lov. HUn går aldri noen plass, bare springer fra sted til sted... Leke og hyle er som sagt ikke lov..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trilletralle;), leke kan i du vel tillate;)?

Skrevet

Selvfølgelig;) Mente jo løpe og hyle samtidig får hun ikke lov til. Leke gjør vi dagen lang!!

Skrevet

såklart får han lov til å herje litt, vi har da et hjem som skal brukes;) er jo ikke værre enn å hysje på han hvis det blir for heftig...

Skrevet

Ungene leker rolig i stua, mens på rommene sine kan de bråke mer! De skal respektere at voksne mennesker vil sitte i stua og snakker sammen uten ungehyl og skrik hele tiden. Inne er det løpeforbud, rett og slett fordi løping inne kan føre til fall ulykker! Det er mere kanter å slå seg på inne enn om en løper ute.

Såklart løper de litt, men det er såpass lite og beskjedent at vi ikke sier noe, med mindre de glemmer seg og setter opp farta.

Våre barn er da like mye barn fordi =)

Skrevet

Det er lov å løpe og hoppe de fleste steder, men ikke der det er trangt. Det er lov å rope, men ikke til noen som er rett i nærheten.

På lekerommet får de gjøre nesten som de vil, så lenge de ikke skader hverandre, kaster maling rundt seg eller noe i den dur.

De får leke med vann, men bare på badet.

De får egentlig lov til det meste, men hvis vi voksne sitter og prater, ser TV eller ikke vil forstyrres av andre grunner, ber vi dem bare leke et annet sted. Det respekterer de vanligvis.

Skrevet

Det er ikke hyggelig for voksne å være sammen når barn bråker og herjer rundt en. Barna bør få herje en liten stund eller på sin egen plass, ikke hele tiden rundt de voksne. Bråk fra egne barn er èn ting men bråk fra andres barn er som kniver i sjela hehe.

Skrevet

Barnet mitt er forløpig forliten til å løpe inne men jeg tror nok at jeg blir streng på dette med at løping er noe man gjør ute, det samme gjelder roping og skriking. sukk... selvfølgelig om det skulle regne kattunger en dag så skal jeg også tillate noe mere bråk inne ( men hadde det faktisk regnget kattunger hadde vel alle vært ute?) men det er da kunn da. Jeg mener nå at det er normal folkeskikk jeg da ikke løpe og skrike inne.

Skrevet

Det hørtes ikke noe koselig ut. Når det til og med er besteforeldrene det er snakk om, så er de lite forståelsesfulle. Det er lenge siden man gikk bort fra at barn kun skal sees, ikke høres.

Syns at enten du eller mannen ar en prat med dem, avhengig av hvem sine foreldre det er.

Skrevet

Hos oss er det lov både å løpe, hoppe og til og med sparke fotball inne. Hyling for å hyle derimot er ikke lov og vi prøver å snakke med "innestemme". Selvfølgelig er det ikke lov å løpe eller hoppe rett ved bord el som man kan slå seg på, men vi har stor nok plass til at det går an å løpe feks frem og tilbake i stua uten at det er fare for å slå seg. Å sitte rolig en hel helg hadde ikke sønnen vår klart, selv ikke om vi hadde vært en del ute i tillegg, til det har han alt for mye energi.

Skrevet

Ja det får de til en viss grad. Barn er barn :o)

Skrevet

Ja, her hjemme får hun lov, men hun får beskjed om det ikke er greit (enkelt - setter i gang en rolig aktivitet). Også er hun ikke fylt 2 enda da....

Jeg mener at barna ikke skal "ta over" slik at det ikke blir plass til de voksne, samtidig så må barna også få plass!

Har vært på hytteturer der ungene tok alt som var av "rom" både fysisk og støymessig, og det er ikke ok!

Skrevet

Hyling, roping og løping er forbudt inne her i hus, de gjør det av og til, men blir da raskt stoppet og roet ned. Men de kan synge, le og danse så mye de vil, så tåler at det er lyd i dem, men innenfor vise sømmelige grenser.

De får heller ikke hyle og rope ute...blir sagt fra hvor grensa går, rope kan de gjøre hvis de trenger hjelp eller er redde, inne eller ute spiller ingen rolle. Viktig å forsøke å lære barna litt normal folkeskikk. Vi driver ikke å løper, roper og hyler vi heller innomhus, bør i hvertfall ikke gjøre det, skal tilstå at jeg kan komme med et mammabrøl hvis alt annet har feilet og frustrasjonen går over hodet på meg.

Skrevet

Vi kan godt ha en liten raptus iløpet av dagen der vi herjer litt med ungene inne. Men det er toppen et lite 5-minutt der vi løper etter dem (typen "nå kommer jeg og tar deg!"). Utover det er del lite roping og løping.Nå er mine relativt små (1 og 2 1/2) så det er grenser for hvor mye bråk de er i stand til å lage. Men inne tar vi det som oftest med ro, og snakker med vanlig stemme.

(Men det er litt som med snop, man spiser stort sett sunt, men det er lov til å kose seg litt en gang i blant. Sånn er det med innelek også, det skal lekes rolig, ikke løpes rundt og en skal bruke innestemme, men av og til når det passer sånn kan man ta en liten herjerunde selv om vi er inne.)

Skrevet

Barna mine får ikke lov til å løpe og herje innendørs. De kan seff få bråke på rommet sitt, med lukket dør, men ellers i huset så går vi og vi bruker innestemme.

Skrevet

Løpe inne er ikke lov, men det blir gjort i perioder. Ser det litt ann når jeg må gripe inn, de løper ikke så mye så de få gangene de gjør det er det igrunn greit. Jeg trenger ikke å si ifra mer enn engang, så blir ikke mye hysing.

Men ungene sitter ikke stille og er stille når de leker. Idag har stua vært dekket av playmo. De har kjørt biler, hester har løpt osv. Jeg hører ikke barna lenger, tror det har kommet en sperre i ørene mine. Barn som leker er en helt vanlig bakgrunnsstøy, og de blir hysjet på når jeg ikke klarer å høre mine egene tanker. Og hører de ikke når jeg ber de dempe seg får de enten gå på rommet og leke vidre eller i kjelleren. Har vi besøk så er terskelen lavere for hvor høyt lydnivået er, greit at vi voksne kan snakke sammen uten å heve stemmen.

MIne barn skal få lov til å leke og kose seg, og ser ingen grunn til at de skal sitte rolig ett sted å leke. Vi har ikke ett hus som ser ut som ett utstillinshus (det er stille)

Skrevet

Veldig enig med sug lut...........

Skrevet

Gutta mine får ikke løpe og herje der andre sitter og prøver å føre en samtale eller slappe av.

De kan gå i et annet rom eller i 2 etasjen. Da er det greit.

Skrevet

Vi har bare ett barn, så det er forholdsvis liten grunn til at han skal løpe rundt og hyle.

Han er ikke typen som løper rundt, herjer og er helt bajas uten mål og mening.. Men, elsker å spille fotball, ishockey o.l. Da får han spille på rommet sitt...

De fyker baller i lysekronene mine hele tiden, he he..

Men, han får selvfølgelig lov til å leke og ordne inne.. De er jo barn.

Men, når han har besøk og det er flere barn her, har vi som regel at de kan leke rolige leker i stua, skal de spille gitar, trommer, og andre bråkete ting, så går de på rommet og lukker døren..

Fungerer helt greit det.

Skrevet

nei, her er det ikke lov å løpe og skrike inne.

det hender at jeg setter på musikk og danser med dem, men ikke når vi har besøk av andre voksene.

i dag hadde vi søskenbarna til småen på besøk og rett før de skulle dra fikk de lov å leke harn rundt en stol. men da var alle ferdige med og prate og det var en felles greie.

Skrevet

Har begynt i det siste å prøve å få til innestemme, men litt bråk og hyling får hun lov til..i alle fall når pappan ikke er hjemme, han tåler ikke så mye bråk. Løpe får hun lov til, vi løper om kapp eller bare jogger rundt og rundt kjøkkenet og stua:) Og når vi er alene har vi høy musikk på og danser og hyler litt :D

Hun får ikke lov til det samme borte som hjemme uansett, borte tar vi hensyn til de reglene som er der:)

Skrevet

Ja, selvfølgelig får han lov til det. Han er et barn!

Jeg synes det er viktigere at barnet vårt lærer seg å selv bedømme hva som er grei oppførsel i forskjellige situasjoner.

Ja, av og til er det greit å løpe rundt i huset og hyle.

Ser ikke problemet så lenge det ikke plager noen.

Dersom det forstyrrer noen, som for eksempel at pappaen ser nyhetene, eller at vi har besøk som vi sitter og snakker med, får ungene beskjed om å gå på rommet hvis de skal bråke.

Det kalles å ta hensyn.

Jeg forstår ikke hvorfor barna skal "ta hensyn" når det ikke er noen å ta hensyn til?

Mitt barn forstår i alle fall at det er forskjell på situasjoner, og at noe er greit i dag, men kanskje ikke i morgen.

På samme vis som at jeg kan spille kjempehøy musikk når jeg er alene hjemme og vasker til helgen, men at jeg ikke gjør det hvis de andre er hjemme, og kanskje ikke ønsker å ha det bråket rundt seg.

Skrevet

Han får definitiv lov å utfolde seg, både med løping, høylytt lek, høy musikk og bråkete aktiviteter som tromming og skramling med lekekjøkkenet sitt(som forøvrig står i stua) Liker lyden av barn, men sier selvfølgelig i fra om han sjenerer og forventer at han hører når vi forlanger det.

Skrevet

Studentmammaen sa det egentlig greit og legger til. Ungene bor i hele huset og ikke kun på rommet sitt.

Skrevet

Her er det som Studentmammaen og prekæs sier. Storebror leker etter situasjonen. Er det bare oss hjemme blir det litt løping og kjører fra kjøkkenet til utgangsdøra med en liten sykkel han har. Vi begrenser når det går for langt i våre øre og øyne;) Har vi besøk prøver vi å finne på litt roligere leker. Han finner fort på det selv også egentlig og kjører da ofte bil eller leser bok eller pusler. Syns det er koselig sånn og det gjør meg ingen ting, men vi er vi på besøk tar vi så klart hensyn til de reglene som gjelder der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...