Gå til innhold

Får barna deres lov til å bråke, leke og løpe inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om barna mine er veldig uoppdragne eller hva...

Har vært på hyttetur i helgen, og der ble de konstant hysjet og kjeftet på av de vi var sammen med. De fikk beskjed om at det ikke var lov til å løpe inne, eller bråke i det hele tatt. De skulle sitte fint et sted.

Jeg er litt av filosofien om at barn skal få være barn, og leke, også inne. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig.

Uff, jeg ble så sliten av dette at vi reiste tidlig hjem på søndagen. Sikkert deilig for reisefølget vårt, for da ble det stille :-( Det er ikke noe hyggelig å føle at man forpester tilværelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg synes løpeing og bråk inne er en komplett uting. Å være barn er ikke det samme som å være bajas overalt.

Skrevet

Ja, barna faar lov til det. Saerlig naar det er for kaldt til utelek. Ellers tar vi jo gjerne barna ut hvis de er veldig aktive da, slik at de faar rent litt av seg.

Skrevet

Ja det får de lov til. Men ikke hele tiden. Og de tar heller ikke skade av å ta hensyn til at det finnes andre mennesker inne også og dermed roe seg ned litt eller finne et annet rom å bråke i.

Gjest sug lut
Skrevet

Da tenker jeg ikke på det som skjer på barnerommet. Jeg gikk ut fra at du mente resten av huset.

Skrevet

Ja, det får han lov til. I stua med oss andre. Vi har det slik at et soverom er et soverom. der skal vi sove. Vi har laget en "egen lekeplass" til han i stua. Nå løper han ikke hele tiden da (han er enebarn ennå) så er det løping så er det ofte fordi vi skal fange han.

Nå synes ikke vi det er tungt eller slitsomt å høre barne bråk, men jeg skjønner jo dem som synes det er tungt og blir sliten av at ungene herjer for mye inne. Som noen andre nevnte så iom at det har vært så kaldt så har ikke vi vært mye ute og vi føler da at vi ikke kan forlange eller forvente at han skal være rolig hele dagen.

Skrevet

Nei, det får de ikke lov til. Selvsagt får de lov til å leke men ikke skrike og løpe. Akkurat det samme lærer de da i bhg ?

Ute er det lov til å skrike (rope) og løpe. Man kan vel leke uten å skrike og løpe inne ?

Har en venninne med en sønn som skriker og løper inne, er faktisk ganske forstyrrende hvis man prøver å føre en samtale.

Skrevet

Vi bor også i blokk og prøver jo å ta hensyn til at det faktisk bor folk under oss.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hyling og skriking ( i alle former) må foregå på rommet. Løping inne er ikke lov, skal man springe og herje får man gå ut.

Skrevet

Reagerer selv på min søsters barn som sykler inne med 3hjulssykkel og herjer omkring. Min unge får nok ikke lov til slik herjing (er litt liten enda). Vi bor i blokk og hun kan ikke løpe bananas her inne. ute skal hun få herje det hun makter. Hun skal slippe å sitte helt i ro på en stol og bare tegne og hviske bår hun er inne, men det er forskjell på det og løpe rundt og rope synes jeg. Det finnes innestemme og utestemme i leiligheten vår :)

Skrevet

Vi holder oss til omtrent samme regler som barnehagen, tror jeg. Inne har vi innestemme og roligere aktiviteter, og ute løper vi, hopper, spiller fotball, osv...

Det hender vi lekeslåss litt på stuegulvet, eller tuller og tøyser litt med høyere støynivå, for all del, her er ingen militærstruktur. Men hovedregelen er at alle barneleker skal være på rommet, vi hopper ikke i senger og sofa, og vi bruker innestemme når vi er inne.

Og helt ærlig synes jeg det er en uting med unger som løper ukontrollert rundt og ikke roer seg ned når de får beskjed om det. Både på besøk hos oss, og når vi er på besøk hos andre.

Skrevet

Det går en grense, hun får ikke lov til å skrike og rope, løpe inne med sko, eller være helt villmann :)

Skrevet

Snuppa får selvfølgelig lov til å leke inne. Men å skrike, bråke og løpe "ukontrollert" rundt får hun ikke. Det har ikke vært noe problem heller - de har samme regler i barnehagen.

Skrevet

Høylytt leik,skriking og bajas-tilstander skjer utendørs!

Normal leik foregår inne..han bor tross alt sammen med andre mennesker.

Vi kjører samme reglene hjemme som i barnehagen, det funker flott:)

Skrevet

Leke, ha det gøy, le og styre: Ja

Hyle og løpe vilt rundt: Nei

Alt på en gyllen middelvei.

Skrevet

Mine barn er ganske herjete. De for til en viss grad löpe inne og litt lyder blir det definitivt fra dem. Jeg vet at andre kan syns det er slitsomt, jeg syns selv det er kjempeslitsomt når vi er borte. Men det er ikke akkurat det vi prioriterer akkurat nå for å si det sånn, så da får de herje endel inne ja.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Løping og herjing inne er lov bare untaksvis, og da aldri når vi har besøk eller det er flere unger tilstedet. Huset vårt er ikke innredet til å være noen løpebane. Og regelen er i alle fall at når vi sier at det er nok, så er det nok, og det forventer jeg av barn som er på besøk i mitt hus også.

Det betyr ikke at jeg mener at unger skal sitte stille i et hjørne, men har vi gjester eller holder på med noe som krever litt ro, så må høylydt lek foregå i et annet rom, enten det er på barnerommet eller på kjøkkenet eller hvor det nå passer. Til en viss grad praktiserer vi inne-stemme og utestemme, men ingen regel uten unntak.

Jeg ville ha blitt sprø om jeg skulle være på hyttetur med folk som lot ungene løpe rundt og herje mesteparten av tiden. Er været for dårlig til å gå ut og få ut litt bråke-behov, så får man heller bli enige om at nå lar vi ungene herje en halvtimes tid, og så får vi roen tilbake igjen.

Skrevet

Springing og roping gjør vi ute. Vi forventer ikke at de sitter helt stille inne, de må jo få bevege seg. Unger er jo uansett ikke så "kultiverte" som vi voksne er. Le og ha det gøy med dans og sang er jo selvfølgelig greit. De får lov å bråke litt mer når de er på rommet sitt, da blir det gjerne litt skrik og skrål i forbindelse med lekinga om det de holder på med er veldig gøy, men vi er snare å si fra om det blir for mye.

De bråker ikke noe særlig her hjemme, men når vi er hos andre folk eller har besøk, har de en tendens til å bli veldig gira. Veldig slitsomt.

Syns du skal ta dette til deg. Det er slitsomt å være sammen med unger som herjer så å si konstant. Jeg syns det er slitsomt selv å ha unger som bråker Et visst lydnivå må man tåle, det er jo tross alt barn. Men man skal jo også lære dem å fungere sammen med andre mennesker, og det er dumt om man blir skydd fordi man som familie bare bråker! Jeg mener at det skal være mulig å holde en samtale gående, uten å bli overdøvd av bråkende unger eller til stadighet bli avbrutt i det man skal si.

Det kan være litt sårt dette her, men kanskje dere skal innføre litt strengere regler hjemme. :)

Skrevet

Løpe, herje og bruke høy stemme gjør man ute og hvis andres barn gjør dette hjemme hos meg så hysjer jeg og forklarer at dette ikke er lov ja :)

Det er forskjell på hvordan man leker ute og hvordan man leker inne!

Selvfølgelig blir det litt lyd av unger, men de trenger jo ikke oppføre seg som apekatter da.

Inne leker vi med puslespill, kler oss ut, bygger klosser, maler osv mens ute kan vi klatre og leke "har`n".

Jeg får migrene av unger som klatrer i møbler og løper frem og tilbake mens de uler og roper, sånt støy hører ikke til inne.

Skrevet

He he skjønner at mange her ser for seg noen villstyringer som løper ukontrollert rundt og hyler av full hals :-)

Men det var ikke akkurat sånn det var... Jeg mente mer "normal" unge-lydnivå. Og de andre ville ha det muse-stille. Jeg synes nesten ikke man kan forvente det når man reiser på tur med små barn... Barn er ivrige, oppfinnsomme, og de leker. Iallefall mine. Sikkert andre som er mer rolige av seg. Det blir lyd når de leker sammen, prater sammen, og tuller sammen. Uten at de nødvendigvis hopper i sofaen eller brøler :-)

Og når de voksne bare kjefter, istedenfor å prøve å engasjere seg litt i barna (som de ser 1-2 ganger i året), så blir det ikke noen god stemning. Det er ikke noen god følelse når minsten ivrig løper bort til Bestemor for å vise frem noe flott (i hans øyne) han har, og han blir møtt med et strengt blikk, pekefingeren over munnen, og et høyt "SHHHH". Og sånn var det hele tiden...

Skrevet

Usj, da hadde jeg nok tatt en prat med dem foer jeg eventuelt hadde vurdert aa reise paa tur med dem igjen. Barna hadde det sikkert ikke saa morsomt de heller :(

Skrevet

Nei, overhodet ikke. Barn skal sees, ikke høres.

Neida, jeg synes normal oppførsel med et barnlig anstrøk er fint. Men hyle rund og lage hoppeslott av sofaen, det liker jeg ikke. Synes også bordmanerer er en fin ting.

Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å reise på tur med dem igjen. Da får det i tilfelle bli på barnas premisser. De er tross alt ikke bare til utstilling...

Vi var på hyttetur med en annen familie forrige helg, og da var vi totalt 6 barn. Og det fungerte helt utmerket. Så jeg tror igrunnen ikke at det er barna det er noe galt med...

Skrevet

Oj, her var det mange utrolig veloppdragne barn, og fantastisk konsekvente foreldre. Da er nok vi og alle vi kjenner litt annerledes. Ja, barna får faktisk lov til å løpe, leke og ergo bråke inne. Ikke helt bajas, men det jeg regner som vanlig lek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...