♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Vi ønsker oss ett barn til, men er litt bekymret siden jeg fikk svangerskakpsforgiftning sist. Det kom plutselig med høyt blodtrykk og proteiner,de snakket også om endrede lever verdier. ble innlagt i uke 40 (2 uker etter første symptom) og ble satt i gang vaginal fødsel. Blodtrykket ble normalt igjen etter noen uker. Leser noen steder at sjangsene er små for å få det igjen ca 5%. mens noen mener at jeg absolutt ikke burde bli gravid igjen. Er ikke dette info jeg evnt burde fått på sykehuset etter fødsel??? Fikk ikke beskjed om noen verdens ting og føler meg egentlig ganske snytt! ;O) Noen som har erfaringer om dette??
Fifrildi Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har en venninne som har født to ganger,og begge gangene fikk hun svangerskapsforgiftning - noe jeg på henne skjønte at er uvanlig, så 5% tallet stemmer. Hennes første var prematur og ble tatt med keisersnitt pga plutselig, alvorlig svangerskapsforgiftning, neste gikk til termin før hun ble dårligere og de tok keisersnitt. Jeg opplevde at både hun og legene syntes det var uproblematisk med svangerskap nr 2, og da hun fikk høyt blodtrykk med nr 2 ble hun fulgt ekstra godt opp siden hun hadde utviklet svangerskapsforgiftning en gang tidligere.
simba>>>3gutter Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Skal ha nr tre og hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap. Idette og i forrige har det ikke vært anntydning i verken høytblodtrykk, ødem eller protoin i urinen. Det er veldig uvanlig å få det flere ganger, legen snakket noe om at man ble imunn mot det når man har hatt det med nr en. Så det er ikke farlig å få flere barn. HAdde det vært det så hadde nok sykehuset/legen sagt det!
tullemor75 Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Jeg fikk svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap, og fødselen blei satt igang 4 uker før termin pga dette. Jeg har nå termin om tre uker, og dette svangerskapet har vært bra. Har hatt noen prøver med litt utslag, men neste prøve noen dager etter har vært helt rein. Det jeg har fått beskjed om av min jordmor, er at det er størst risiko for dette i 1svangerskap, eller dersom det er en ny far ved nytt svangerskap. Siden du har hatt dette tidligere, blir du sikkert fulgt nøye opp ved ett evt nytt svangerskap, men oddsen minker dersom det er samme far, for å få dette..Lykke til!!
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2010 Tusen takk for svar. er samme far ja, så da håper jeg på at det vil gå bra ) vet jo mer hva jeg går til denne gangen og kan kanskje få mer innvendig ro. var veldig redd forrige gang. hadde ordentlig sykehus skrekk... Gleder meg så til å gå gravid igjen å kunne nyte graviditeten i stede for å være redd hele tiden.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå