Gå til innhold

Jeg synes det er så vanskelig å finne på gode, sunne og billige middager som mini liker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går liksom i det samme, kjedelige hele tiden...

Kjøttkaker

Koteletter

Kokt fisk

(jeg liker ikke fiskmat, kun ren fisk.)

Sprøpanert torskefileet (til nød)

Findus fransk fiskegrateng (også til nød. Begge disse inneholder ren fisk, og ikke farse...)

Stekt laks

Torsk med rotgrønsaker gratinert i ovnen

Pølse og potetmos/spaghetti/potet og brunsaus

Kjøttsuppe

Tomatsuppe

Pizza

Taco

Pannekaker

Ja, det var alt jeg kan komme på, faktisk...

Mini er ikke kresen på smak, og spiser gjerne pesto, hvitløk o.l. men han har helt angst for nye konsistenser, og rører derfor INGEN typer grønsaker som ikke kan kokes og moses. Altså utgår salat, tomat, mais, ananas, paprika, bønner og alt annet som vi foreldrene er så glade i...

Noen som har noen tips?

Jeg klarer liksom ikke å komme på noe mer, og jeg er såååå lei av pølser og fiskegrateng... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du liker stekt fisk er seifilet ofte billig fersk mat. Og den er ok frossen i blokk også, ikke minst er den billig!

Kylling er kanskje et alternativ? Det finnes mye god kylling som er ganske rimelig, se på Rema nå for tiden for eks.

Ang grønnsaker, så hadde jeg fortsatt lagd grønnsaker på vanlig vis til meg selv - så kanskje han vil smake etterhvert?

Skrevet

Dette er noe veldig enkelt da, som man som regel har i skapet:

Kok pasta

Kutt opp eplebiter

Kutt opp agurk

mais

litt olivenolje

tilslutt hell naturell/melon/banan yoghurt over

Dette er knall godt til de små:)

Skrevet

Når du lager tomatsaus til pizza eller pasta så kan du hvive i slike små linser (røde) som du får kjøpt på mega og andre velassorterte butikker. De koker i stykker i sausen og du får i næringen + at det jevner sausen.

Lakseburgere? Kjøp laksefilet og finhakk/evt en liten runde med blender.

Oppskrift på godfisk.no.

I stedet for potetstappe kan du lage blomkålstappe med en potet i + sellerirot. Mye sunnere + smaker bedre.

Hvor gammel er din mini?

Hva med å bare servere mat som han ikke liker over en periode (pga konsistensen) så vil han jo bli tilvendt smakene i stedet for at dere underbygger hans redsel for nye konsistenser?

Skrevet

Takk for tips!

Mini er straks fire år gammel.

Linser i tomatsausen skal jeg huske på. Lakseburgere kan vi jo også prøve å lage. Han er veldig glad i fisk, spesielt laks.

Blomkålstappe har vi foreldrene spist noen ganger, og er veldig glade i, men mini nekter å spise det. Aner ikke hvorfor, for det er jo både godt på smak og har en god konsistens.

Men kanskje han liker det nå? Er en stund siden vi prøvde det sist...

Vi serverer bare mat han liker, det er jo derfor jeg er så matlei;)

Altså, vi lager jo grønsaker og salat til oss voksne, men han får velge selv om han vil spise det. Noe han aldri gjør... Han har omsider godtatt å ha det på tallerkenen, og av og til smake på det...

Men lakseburger skal prøves. Han liker rømme og agurk, så da kan han jo ha det på også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...