Gå til innhold

Sophia eller Sofia til etternavnet vårt..?

Anbefalte innlegg

Jeg liker Sophia og Sofia like godt, så da har jeg og bf bestemt oss for å velge det som står best til mellom- og etternavnet hennes :)

Jeg heter Lie til etternavn, og mannen heter Andreassen, så hun skal enten hete

Sophia Lie Andreassen

eller

Sofia Lie Andreassen

Hvilket syns dere vi skal ta? Hvilket ser best ut på papiret, og hvorfor? :)

Håper på mange tilbakemeldinger, da vi er veldig usikre! :P

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Siklerotte

Hver gang jeg ser Sofia tenker jeg at det ser ut som et helt annet navn, det er vel en vanesak, men foretrekker nok skrivemåten Sophia. Så jeg stemmer for Sophia, men ser argumentet om at Sofia er en mer norsk skrivemåte som passer bedre til de norske etternavnene.

Takk for meninger. Men vi er enda ikke blitt noe klokere..

Enig med dere at siden Andreassen er såpass norsk, passer kanskje Sofia best.. Men til Lie syns jeg kanskje Sophia er finest.. Hehe, ikke lett dette! Det er en norsk modell som heter Sophia Lie, og syns det ser finere ut enn Sofia Lie (tror jeg..) Men nå er jo Lie bare mellomnavnet hennes, men vi kommer nok til å bruke begge, men vi vil ikke ha bindestrek mellom.

Flere?

Hvis du ikke er blitt klokere av at 99,9 % av svarene her sier at du bør skrive Sofia, så er du ikke ærlig i spørsmålet ditt!

Du ønsker å kalle opp datteren din etter en modell som heter Sophia Lie.

Kan ikke ungen få lov å slippe det?

Uansett, du gjør jo som du vil!

Død og phine!

Dere har helnorske etternavn, så det mest naturlige ville være å skrive Sofia, slik de aller, aller fleste mener.

Skjønner ikke dette med at noen vil skrive navn på helnorske barn på en måte som egentlig er helt meningsløst på norsk.

-ph- gir egentlig ingen mening på norsk.

Annonse

Wow.. Du er virkelig en kjerring.

Hun spør jo om hvilket som er finest, og greit at du syns Sofia! Holder det ikke å skrive det? Hun prøvde vel egentlig å bare komme med synspunktene sine..

Tror jeg ville skrevet Sofia, fordi jeg syns det er penest. Men i forrige uke ville jeg skrevet Sophia, så jeg skifter mening angående ph/f veldig fort!

Da går jeg i mot strømmen og sier Sophia. Det heter min datter, og er etter min mening det fineste navnet.

Datteren min er også helnorsk, men har et litt svensk klingende etternavn + mitt norske til mellomnavn. Har aldri fått negative reaksjoner på navnet hennes.

Takk for mange svar! Jeg pleier egentlig like den internasjonale stavelsen på navn best, Hannah, Sarah, Leah fremfor Hanna, Sara, Lea.. Men veldig usikker på akkurat dette navnet! Syns dere vi bør velge Sophia, i tilfelle fremtidige søsken vil få et internasjonalt navn? Eller gjør det ikke noe om de heter for eksempel Hannah og Sofia?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...