Kliko Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Elias på nesten 1 år bruker venstrehånda hele tida, så har en misstanke om at han er skeivvendt. Men det er kanskje litt tildig å se? ( ikke det at det egentlig spiller noen rolle da). Når kan man egentlig se det?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Er ikke helt sikker. Men nevøen min er 12 år og venstrehendt, han har brukt venstrehånda hele tiden, fra han startet å holde i blyanter osv. Min 4 åring har vel blitt mer og mer venstrehendt, han byttet om veldig fra han var 1-3 år, siste året har han nesten bare brukt venstre. Så får vi se da, om han blir venstre eller høyrehendt:-)
Hufsla Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 min nesten-seks-åring brukte mest venstrehånda, men også høyrehånda. I barnehagen har de også kikket på dette. Så fort de gjør seg opp en mening om hva de tror han foretrekker, så bytter han. Nå viser det seg at han bruker begge. Først bruker han den ene hånda for å tegne armer på den ene siden, og når armene skal på på andre siden bare bytter han hånd. Jeg vet det har et navn når de bruker begge, men vet ikke hva.
Piipii Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Vår 4 åring har stortsett brukt venstrehånden. Så helt siden hun var 2 år har vi trodd at hun ville bli venstrehendt
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Har lest at man ikke kan slå fast helt sikkert før ungen nærmer seg 2. Men mine barn har begge vert klart høyre og klart venstre hendt allerede fra 1 års alder, spiser og har blyantgrep med samme hånd. En jeg kjennr på 5 år, bruker fremdeles begge om hverandre, så det varierer nok litt fra person til person.
Dane Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Så på tv en gang. Programmet "kroppen vår", tror jeg det het. Der sa de at man kunne se på hvilken vei verven på håret gikk om man var høyrehend eller venstrehendt. Har prøvd å sjekke det, men finner egentlig ikke ut av det... Men har ikke så stor tro på det da... ;-)
Anne-B. Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Det kan du se ganske tidlig. Min eldste datter er det, og det var ganske tydelig fra hun var baby.
Monajenten Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Min er 3 år nå, og han er både venstrehendt og venstrefotet. Det er kjempemorsomt å se på, for det ser så vanskelig ut, hehe:-) I begynnelsen da han begynte å gripe og bare brukte venstre, ga jeg ham bevisst leker og ting i høyre hånd, men han byttet rett over. Så han er skikkelig venstrehendt:-) Ang. beina så sparker han vanvittig bra med venstre men ikke så bra med høyre. Men det øver vi på, for en fotballspiller som er like god med begge beina er gull verdt! (Sa du ambisjoner? ;-))
Verdens tøffeste mamma Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Vi så det egentlig ganske tidlig. I starten bruker de jo begge hendene, men etter at hun begynte i barnehage ble vi helt sikre... Nå er hun tre år..
Mikkemafian Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Når de bruker begge hender, heter det tvehendt:) Man kan se antydning til det fra ganske tidlig, men det er ikke alltid de har bestemt seg før ved ca 3-4 års alder. Det er også grader av dette. Jeg er venstrehendt og -fotet, og bruker venstre hånd til nesten alt, men spiser riktig når jeg bruker både kniv og gaffel. Når jeg spiser med bare gaffel bruker jeg venstre. Jeg spiller gitar og andre instrumenter riktig vei. Min søster er bare litt venstrehendt: hun skriver med venstre men gjør resten av tingene med høyre.
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Min eldste er venstrehendt, og vi var sikre fra rundt 1 år.
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 Vi så det på eldstemann fra hun var ca 1 år:) ingen tvil nå som hun er 2,5. Er det ikke opptil 2 år de bytter litt?Ikke sikker på det altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå