Gjest Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 tenker frem og tilbake på dette for tiden. Har ei på 1,5 år nå. Det er jo flere faktorer som spiller inn også.. Skole, jobb, økonomi. Vil hvertfall at nr. 1 skal få nok tid som liten før nr. 2 kommer
lengter daler ned i skjul... Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Tror alle svarer akkurat den forskjellen de selv har mellom sine barn, for det finnes alltid fordeler uanset aldersforskjell. Tror ikke det finnes noen perfekt aldersforskjell. Det er 14 mnd mellom mine gutter, på noen måter er det vel flott, men jeg anbefaler det egentlig ikke. Jeg synes det var slitsomt å være gravid med nr 2, masse plager og en liten på mnd i tillegg. Hektsik med 2 så tette, 2 bleiebarn. Nå krangler dem om alle leker, dytter og slåss. Men om et år eller to får de sikkert mere glede av hverandre )
melkekua™ Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 En studie som ble publisert i The New England Journal of Medicine (NEJM) i 1999, som inkluderte informasjon fra 173.205 fødsler, konkluderer med at 18-23 måneder mellom en fødsel og neste unnfangelse er optimalt. Her kan du lese resten av artikkelen: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/perfekt-aldersforskjell-26535.html
Simply Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Enig med hun over her. For barna sin skyld så er vel ca. 2 års aldersforskjell perfekt (syns jeg), for foreldrene sin skyld (spesielt moren som skal bære frem et nytt barn), vil jeg på den ene siden si 3-5 år i mellom men også ca. 2 år i mellom (dette for å bli ferdig med sv.skap og spedbarnstiden som jeg ikke er spesielt glad i, men som mange andre er glad i) Jeg har 2 år og 3 mnd. mellom mine. Da minsta var baby og mens jeg gikk gravid så var det tøft, men nå er minsta 1,5 år og nå er jeg glad for at vi valgte de såpass tett. De er så søte sammen, totalt avhengig av hverandre, vil være sammen 24/7. Men igjen, mange forskjellige meninger om det. Broren min har nesten 5 år mellom sine og jeg ser jo fordelene der også. Hvordan det vil bli når de blir større vet man jo ikke. Jeg har en tvillingbror + en eldre bror som er 2,5 år eldre enn meg og vi har ikke noe spesielt tett forhold. Jeg har et litt tettere forhold til tvillingbroren min men ikke så supertett heller.
FrøkenSprøken Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Jeg vil svare 3-4 år, som det blir mellom våre barn. Men det er jo derfor vi har valgt den aldersforskjellen Storebror er gammel nok til å ta hensyn, og til å glede seg over å bli storebror, samtidig som aldersforskjellen ikke er så stor at de aldri vil kunne leke sammen. Ja, det vil ta mange år før de er jevne, men det er jo baksiden ved å ikke få "to tette". Allikevel tror jeg ikke det skal så mange år til før de vil finne stor glede av hverandre. Hos oss blir det 3 år og 11 mnd mellom barna, og kanskje hadde det vært mer optimalt med ca 3,5 år? Da hadde de vært litt jevnere, og babyen hadde kommet før årsskiftet, slik at det bare ble to skoleår mellom dem. Men det er grenser for hvor nøye slike ting lar seg planlegge;) Uansett, jeg er veldig glad for at vi ikke har to tette, for jeg tror at storebror har hatt veldig godt av å ha oss for seg selv så lenge. Dessuten hadde jeg gått på veggen hvis jeg skulle ha vært høygravid eller hatt en nyfødt baby midt i den verste treårstrassen hans, som startet omtrent på dagen da han ble tre, og varte i 4-5 mnd... :-/
solstråle69 Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Tror ikke den finnes i utgangspunktet. MASSE faktorer som spiller inn, som går på alt annet enn alder. Det er 2 år mellom meg og min lillesøster - vi krangla omtrent bestandig helt til vi ble voksne. Har et flott forhold i dag, men det har jeg også til de 3 andre som er henholdsvis 10, 15 og 20 år yngre enn meg.
rosa og en blå Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 det som er så rart er at vi tenker: at den vi får først må få nok tid alene før de skal bli storesøster\bror.. hvor mye alene tid får en lillebror\storesøster?? hehe.. vi har 16 mn mellom våres, har aldri vært noe sjalusi.. -de fleste av mine venner har 2.5 -4 år mellom, og jo eldre storesøskena er jo mer oppmerksomhet trenger det etter beibin kommer..
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Hvis du er veldig interessert i dette med aldersforskjell så vil jeg anbefale deg å lese "lillesøster hopper fallskjerm" av Elisabeth Schönbeck. Da er det litt mer objektivt skrevet enn her inne :-) Man vil jo stort sett ikke si at man har valgt "feil" aldersforskjell til sine barn. Mamma og pappa har fått 3 barn i løpet av 3 1/2 år, og jeg har alltid tenkt at det var det beste, å få tette barn. Vi har blitt oppdratt som tvillinger. Men når jeg leser i boka så forstår jeg mer av hvorfor vi har den dynamikken vi har, absolutt ikke tradisjonell eldst, yngst og midterst. Jeg tror heller ikke den perfekte aldersforskjellen finnes, og det er fordeler og ulemper uansett hvordan man gjør det, også med enebarn. Men jeg tror nok at jeg vil ha 2 1/2 - 3 år mellom mine, hvis vi kan få det til. Problemet er jo at jeg gleder meg til å prøve igjen, og hun er jo bare et halvt år.... Vi får se hvordan det blir.
prekæs Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har like ofte sett hund og katt blant søsken med kort avstand imellom som gode lekekamerater. Det er 13 år mellom min yngste og mellomste, og har opptil flere ganger hevdet sånn bare for å være slem "å det er så deilig med avstand" i nærheten av bekjente og venner med hund og katt unger med halvannet års mellomrom. Det rare er at de i de fleste tilfeller ikke vokser det av seg før de er voksne heller. Selv var og er jeg god venn med min lillebror som er to år yngre, men hørte som liten ofte andres foreldre påpekte hvor gode venner vi var i forhold til deres hund og katt barn på samme alder. Mener vel til syvende og sist at det er foreldres behov for barn som skal bestemme når barn kommer, og ikke foreldrenes behov for å bli ferdig med det og lekekamerater til førstemann.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 det er nok vekdig individuellt hva som er best. Har 3 barn, mellomeldste og mellomste er det 22mnd og mellom mellomste og minste er det 3 år og 1 mnd. Synes absolutt at 22 mnd var myyyye bedre aldersforskjell enn 3 år.
lucky_mom Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 Vi har 4 år mellom nr. en og to, og 2 år mellom nr. to og tre. For OSS var den behageligste aldersforskjellen 4 år, i og med at eldstemann var såpass stor da lillesøster kom. Men for barna, ser jeg at de to minste har mye mer glede av hverandre.
Bebés'ilvousplâit Skrevet 8. februar 2010 #13 Skrevet 8. februar 2010 Vi har 4 1/2 år mellom våre 2. Det var ikke meningen det skulle bli så lang aldersforskjell, men pga. sykdom hos både meg og faren og nødvendighet med prøverørsbehandling, så ble det nå slik. Til å begynne med plaget det meg, og jeg trodde ikke de ville bli så på bølgelengde som de er i dag. Nå er hun 2 og han er 6 og de leker faktisk fint sammen! De er veldig tett knyttet til hverandre, ler og tuller og trives enormt godt i hverandres selskap. Det skal sies at den minste allerede har godt utviklet språk og er tidlig ute motorisk, så det har sikkert også litt å si. Dessuten har det mye med kjemi å gjøre, ikke bare aldersforskjell, når det kommer til søskenforhold. Du kan ha en tvillingsøster som du har lite til felles med i oppvekst og voksen alder, mens din 10 år eldre bror kan ha mye mer sammenfallende interesser med deg. Det er så forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå