Gå til innhold

kan dere hjelpe meg litt?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er gravid med termin i september.

Jeg har jobbet 50% stilling på en klesbutikk siden august 09 og gått skole 50% vedsidenav. Nå skal butikken nedlegges 1. mars å jeg står her gravid og uten jobb. Har jeg noen rettigheter? Tviler på jeg får dagpenger med tanke på jeg tar 2 fag på høyskolen..... noe annet nav kan gjøre`?

Jeg har de siste 4-5 dagene bare blitt i dålrigere form og sliter nå med og komme meg på jobb.. konstant kvalm, dålrig i korsryggen og har null energi, føler jeg må sove 24/7.(tar og på at jeg sitter å bekymrer megfor økonomien nå som jeg mister jobben...) tenker på å ta meg en tur til legen å snakke med hun om evt. sykemelding.

Hvor lenge før må jeg sykemelde meg før butikken avvikles for å få penger?

La oss si jeg blir sykemeldt ut april, og etter det er jeg da arbeidsledig. har jeg rett på foreldrepenger da? har jo jobbet 6 av 10 mnd før permisjon da?

Er ikke enkelt å skal søke ny jobb gravid, og i dålrig form..... d må da finnes noen rettigheter med tanke på jeg er gravid og mistet jobben?

kan jeg prøve søke dagpenger basert på dette som grunnlag?

Jeg har sendt mail til lånekassen om studiesituasjonen min, skal søke 2. året på økonomi til høsten og så søke permisjon og venter på svar fra de om jeg har rett på foreldrestipend og evt. hvor mye.

håper jeg har rett på noe, men er neimen ikke sikker :S:S:S:S

er bekymringsverdig disse pengegreiene:S

Fortsetter under...

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan her.

Foreldrestipend fra lånekassen forutsetter at du har hatt krav på støtte til FULLTIDS utdanning de siste 6 mnd før permisjonen tas ut. Så hvis du tar deltid mener jeg å huske at du ikke kan få det. Får du det, så er det like mye i stipend som det du ville fått i studielån+stipend dersom du hadde studert som vanlig. Husk at hvis du får foreldrestipend fra lånekassen, har du samtidig krav på engangsstønad fra NAV.

Når det gjelder sykemelding, mener jeg at det er slik at du må sykemelde deg før butikken avvikles, uten noe krav til hvor lenge før. Så lenge det er før den datoen som står på oppsigelsen.

Har du jobbet/tjent opp til foreldrepenger 6 av de 10 siste månedene før permisjon inntrer, så har du krav på foreldrepenger (så lenge du har jobbet 50% eller mer) uavhengig av om de 6 mnd med opptjening var først, sist eller midt i de 10 siste mnd. Men husk at du får enten 100% av lønnen din i 46 uker eller 80% i 56 uker (valgfritt). Da må du huske på at det du tjente i en 50% stilling er 100% lønn. Du får altså ikke 100% lønn for en 100% stilling, hvis du skjønner.

Det er mulig du kan få dagpenger, men vet desverre ikke hvordan dette fungerer i forhold til 50% og studier samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...