Gjest Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Synes "alle" kjenner noen som har blitt gravide med kobberspiral. Blir litt stressa av det, jeg blir veldig lett gravid og har satt inn kobberspiral nå nylig. Legen min mente den var like sikker som sterilisering nesten. Var så glad jeg slapp disse hormonene men hvis den ikke er sikker vil jeg ikke ha den. var gjennom en abort for noen år siden og det vil jeg helst ikke gjenta.
Sånn kan det gå Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Man blir jo veldig ofte gravid med kobberspiral, men spiralen fører stort sett til at de befruktede egget ikke fester seg slik at man får en veldig tidlig abort. Det er jo faktisk slik kobberspiralen fungerer. Siden det i våre dager er så vanlig å ta sv.skapstester ofte er det jo langt flere i våre dager som oppdager at de er blitt gravide med spiral før spiralen fører til at sv.skapet avbrytes. Og så har du de tilfellene hvor sv.skapet går litt lenger før spiralens tilstedeværelse i livmora gjør at en får en litt seinere abort, og til slutt de tilfellene hvor sv.skapet holder seg fram til fødsel. Alle jeg kjenner som har brukt kobberspiral har faktisk hatt minst et sv.skap som har gått så langt at de har visst at de var gravide før de fikk SA pga spiralen.
Neijasså... Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Huff, kjenner jeg har litt etiske motforestillinger mot kobberspiralen min, jeg... ( Jeg blir også lett gravid, men i og med at jeg ikke tåler hormonprevensjon så er dette eneste alternativet for meg utenom sterilisering (kondom i X antall år frister ikke, og erfaring tilsier at jeg blir gravid da også...). Det er veldig vanskelig å si noe definitivt om sikkerheten, tror jeg. Jeg har lest alt fra 84-99% sikkerhet over et år for kobberspiralen. Men er det ikke slik at de har påvist at tilstedeværelse av kobberspiralen også hindrer sædcellenes bevegelse slik at befruktning skjer sjeldnere enn det ellers ville gjort?
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Omtrent like sikkert som fullamming ... Jeg kjenner ogsaa mange som har blitt gravide med den og toer derfor ikke bruke det.
Sånn kan det gå Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Jo, sædcellene blir påvirket av kobberet de også, men det hender veldig ofte at de kommer seg fram til egget slik at befruktning finner sted.
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Jada jeg er klar over hvordan den fungerer, det hindrer et evt befruktet egg i å feste seg og gjør det vanskelig for sædcellene å komme fram. Jeg har ingen problemer med å forholde meg til det, er jo ikke slik at jeg tar abort hver mnd...:/ Men jeg trodde faktisk den var ganske sikker, men etter å ha lest en del på forskjellige forum fikk jeg et annet inntrykk.... hm.. ikke så lett dette her, tror jeg stoler på legen min enn så lenge.
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Min bestevenninne ble gravid med nr 3 da hun hadde kobbersprial. Har hørt om flere andre også, men ikke som jeg kjenner. Tror dessverre ikke det er så sikkert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå