Hermanus Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Har en gutt på 2 mnd. Han er stort sett grei på dagtid, men så og si hver kveld får han gråtetokter som for meg virker uforklarlige. Har mistanke om at han noen ganger er overtrøtt og blir "grinete" av den grunn, men får han ikke til å sove. Hva slags rutiner har du klart å innarbeide for din baby på 2 mnd? Tenker på soving på dagtid, leggetid, soving/mating om natten osv (min får morsmelkerstatning). Hvor lenge sover h*n sammenhengende på natten osv, hvor lenge er h*n oppe før det er tide med en lur på dagtid osv.
abella Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Knerten er også flaskegutt og litt over 2 måneder. Han har etter hvert fått ganske faste rutiner. Han sover fra 20-8 om natta, og 3 ganger i løpet av dagen. Dvs ca 11-12 timer om natta og 5-7 timer om dagen. Det betyr at han sjelden er våken mer en 1-2 timer av gangen på dagtid. Når det gjelder mat får han mat også på ganske faste tidspunkter. 2 ganger i løpet av natta og 5 ganger på dagen. Er overrasket over hvor mye han trenger å sove. Han er ofte litt sutrete på kvelden før han legger seg, da er han stuptrøtt. Min erfaring er at så små barn ofte strever med å finne søvnen når de er overtrøtte. Knerten er et vanedyr med en innebygget klokke og vi brukte derfor litt tid på å etablere sovevanene hans. (han var våken når han var 'vant til' å være våken og sov når han var 'vant til' det, uavhengig av hvor trøtt han var...)
snillemamma1 Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Jenta vår er 8 uker. Hun blir ammet på dagen og natten og får en del flaske i tillegg på kvelden. Jeg synes også hun er sutrete på ettermiddag/kveld og har etterhvert kommet frem til at det vel er en kombinasjon av at hun er sulten og at hun er overtrøtt som er årsaken. Har så smått begynt å legge henne tidligere og tidligere på kvelden siden hun virker stuptrøtt, men tenker at vi må ta det gradvis for å få det til. Akkurat i disse dager legger hun seg i 21.30 tiden og står opp i 8-9 tiden om morgenen. Hun får da mat en til to ganger i den perioden. Etter at hun har stått opp er hun våken en time for deretter å sove i vognen sin i ca 3 timer (ute eller i gangen med ytterdøren åpen når det er veldig kaldt). Er deretter våken 1-1 1/2 time for så å sove 45 min-1 time igjen. Etter dette er det litt rotete frem til legging og ikke så mye rutiner, men hun sover minst en lur til før legging selvsagt, men jeg føler at det blir vanskeligere og vanskeligere å få henne til å sove utover dagen og at hun sover kortere og kortere økter. Målet er å få til en rutine med legging kl 19 og deretter tre soveøkter på dagen (en lang og to kortere feks). Det var rutinen med storebror og den fungerte iallefall utmerket på ham.
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Har ei jente som blir to mnd den 12.02. Hadde samme problem som deg/dere frem til vi fant ut at hun var klar for senga mye tidligere en vi hadde regnet med. vi har en sovebaby som liker og sove og derfor var det alt for seint og legge hun i senga for og sove kl halv elleve. Nå legges hun ved ni tiden inn på rommet men som i går sovnet hun kl seks her i stua for bare og være våken nok til og spise litt kl syv og da tok vi på pysj.. (så jo at jenta var utslitt. Hun sovnet mens vi matet osv..) Også våknet hun til mat kl to i natt og kl seks.Hun får mme. Så to vi opp kl haløv ni. Og hun sovnet kl halv elleve. Så hun er max oppe to timer av gangen før hun sovner igjen. Nå er hun heelt skutt og sover enda. (hadde besøk av fettere i går og det tok på tror jeg. Ellers har vi fast rutine med bad/dusj før vi tar på pysj og en sang etter hun har fått mat. Også har hun varmeflaske i senga. (noe som har funket bra) Hun hadde fryktelig stort behov til kroppskontakt og vi orket ikke ha henne i sengen vår. Etter vi la den i senga hennes sover hun alene hele natta. ) Bare morgen kosen da.
Romeren Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Gutten vår er 11 uker, og sover tre dupper om dagen. Så han her er også bare våken 1-2 timer før han vil sove igjen. Vi står som regel opp rundt 9 og han er trøtt rundt 11. Så sover han kanskje klokka halv 14 igjen og sover til 15.30, og så har han kanskje en dupp fra rundt klokka 17 til 19. Så legger han seg i 20-21 tida. Det er han som bestemmer rutinen. Legger han ned med smokken så snart han begynner å bli litt smågrinete og jeg vet han ikke er sulten. Da sovner han som regel, selv om jeg på dagtid ofte må løpe å gi han smokken en 4-5 ganger.
Maramara Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Har en gutt på snart 9 uker som sover gjevnt på dagtid men noe urolig på kvelden, som dere andre sier! På dagtid kan han sove 3-4 timer i slengen men på natta spiser han ca 2 1/2 - 3 time noen ganger litt oftere også... Prøver å drøye den litt med å gi han smokken istede men fungerer ikke alltid så godt!? Kjenner jeg har lyst til å få litt mere søvn snart
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Jeg lurer også på dette med rutiner. Har en baby på 11 uker som ikke har noe bestemt rutine enda. jeg tar det litt med ro fordi jeg husker det kom av seg selv etter 3 mnd med søstra hans. Han her sover mye. Ofte 20 timer i døgnet, men ser ut til å ha våkenperioden sin akkurat når det passer dårligst. Etter klokken 20 på kvelden. På en gad dag sover han mellom 21 og 22, men ofte ikke før 23 eller tilogmed 24. Å holde han våken mer om dagen virker vanskelig fordi han bare blir overtrøtt og sutrete. Hver natt har han en 6 timers peride han sover gjennom og etter det er det som regel 3 timer av gangen resten av dagen. Det som er kjedelig er at den våken perioden han har på kvelden ikke er til kos men fordi han sliter med forstoppelse...Som regel har vi en time kosetid på morgenen der han smiler og prater. Ellers er det mest soving, spising og mageknip.
abella Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Må legge til at grunnen til at vi innførte rutiner var rett og slett fordi jeg følte han var klart for det. Hadde også innstilt meg på å vente til 3 mnd, men så fant jeg ut alle dagene egentlig så ganske like ut allikevel. (Knerten har dessuten aldri hatt noe særlig mageplager og da er det vel lettere å få til faste rutiner.) Det eneste som var problemet var dette med litt 'rot' på kveldstid. Den eneste justeringen jeg gjorde var å begynne å legge han tidligere med fast leggetid, resten av døgnet var egentlig gått seg til allerede. Etter at jeg begynte med dette funker de fleste dagene veldig bra og vi har ingen sutring på kveldene lenger. (Stort sett i hvert fall, det hender jo at noen dager bare blir rot og da topper det seg gjerne på kvelden med litt sutring... :-))
snillemamma1 Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Tror egentlig man må se an hver enkelt baby, ja. Vår virker overtrøtt hele kvelden egentlig, så derfor har jeg så vidt begynt å legge henne tidligere og tidligere. Tidligste hun har sovnet så langt er 21. I går sovnet hun 21 og sov til 3 i natt, så hun er tydeligvis klar for å sove såpass tidlig (og muligens tidligere.) Ser liksom ikke noe poeng i å ikke gjøre det så lenge hun virker så lite fornøyd på kvelden, men dette er vel som sagt veldig individuelt. Hvis de verken virker trøtte eller misfornøyde blir det jo noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå