Gå til innhold

Hva synes dere om slankeoperasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere at det er greit at overvektige tar det eller er det "feigt"?

Da mener jeg overvektige med en bmi over 40.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er greit. kjenner flere som har kommet seg i gang med livet igjen etter en slik operasjon. Hva mener du med feigt ?

Skrevet

Synes det er greit, men ikke at det skal være refundert 100%.

( tror da at det er refundert 100%)

Skrevet

Feigt er det ikke, men ofte uhensiktsmessig.

Om du har en BMI på 40 er det ofte underliggende psykiske problemer, en bruker mat for å takle følelser. Om denne muligheten faller bort, kan en få psykiske reaksjoner, og trenger ofte terapi. Det som er slående er at om en hadde fått denne terapien på forhånd hadde kanskje operasjonen vært unødvendig.

En ser ogå at når den 3 år lange oppfølgingen etter operasjon er over, er det mange som klarer å spise seg opp igjen.

Når det er sagt, er det mange som klarer det, men det er nok disse som hadde kunne gått ned i vekt uten operasjon med den riktige oppfølgingen (livsstilsendring)

Skrevet

Flott for de som behøver det. På ingen måte feigt, og bør absolutt ha offentlig støtte (jeg tror samfunnet sparer temmelig mye i syke- og uføreutgifter ved det).

Skrevet

Kan ikke komme på en eneste grunn til at det ikke skal være 100% dekket av det offentlige. Hvorfor mener du at pasienten skal dekke alt/deler av det selv?

Skrevet

Var nå bare nysgjerrig. Etter å ha vært på dette forumet en tid så har jeg jo sett at det å være overvektig er for mange(overraskende mange) både tabu og uakseptablet. Opptil flere blir jo kvalme bare de ser en overvekig person, spesiellt hvis denne er så vågal at de befinner seg inne på Burger King.

Hadde jo bare vært typisk hvis det var like uakseptabelt å ta en slankeoperasjon.

Hi

Skrevet

Ventekøene for å få gjort dette er veldig lange så mange tar opp lån selv for å få det gjort privat. Men ano 09.43 trenger ikke å engste seg for at kostnader blir dekt av det offentlige, tro meg det blir fort tjent inn.

Skrevet

Det er dessverre sånn at det er veldig dårlige prognoser for personer som får slankeoperasjoner. 60-70% er like feite igjen etter 2-3 år nettop fordi det er en grunn til at de ble så store i utgangspunktet (og historier om enkeltpersoner som har greid det er ikke så interessant, her er det de store tallene som man må gå ut fra.

Skrevet

ano:11:28

Har du noen linker med denne statistikken? Eller hvor jeg kan lese om denne type info?

Skrevet

Oi, lagret visst før jeg fikk skrevet ferdig (11:28).

Det er dessverre sånn at det er veldig dårlige prognoser for personer som får slankeoperasjoner. 60-70% er like feite igjen etter 2-3 år nettop fordi det er en grunn til at de ble så store i utgangspunktet (og historier om enkeltpersoner som har greid det er ikke interessant, her er det de store tallene som man må gå ut fra).

Det er mange som hevder at man blir tykk fordi man er syk, men for minst 90% er det omvendt, nemlig at man blir syk av å være tykk. Det er altså ingen annen grunn til at man er tykk enn at man spiser for mye/feil og forbrenner for lite. Det er synd at det ikke er noe annet å skylde på, men det er dessverre fakta. For noen få er det selvsagt annerledes, men det gjelder ikke mange.

Samfunnsmessig er det selvsagt utrolig mye å spare på at overvektige blir normalvektige, for overvekt gir en ulempe når det gjelder nesten alle tenkelige sykdommer og plager, og dette koster samfunnet vanvittig mye. Men da må det være de riktige operasjonene, oppfølgingen må være god og man må vite at de pasientene som blir prioritert har den rette motivasjonen til å endre livsstil for å holde vekten nede etterpå. For det går ikke av seg selv. Fortsetter man som før er man raskt opp i samme størrelse (og samme komplikasjoner) som før operasjonen. Dette er nemlig ingen enkel løsning som mange syntes å tro!

Skrevet

jeg er HELT I MOT slankeopperasjon,kjenner selv 3 stk som er operert. Og jeg kan fortelle dere det at fedme er et problem som ikke sitter i kroppen,men i hue. Så når man slankeoppereres og blir tynn uten å gjøre noe for det så henger liksom ikke hue med. Så man bytter bare addiction spør du meg.

Og det argumentet om at operasjonen tjenes inn igjen er bare tull,for det er et fåtall av slankeopererte som kommer ut i full jobb igjen.

Nei,staten kan heller lage gratis treningsenter rundt om i landet så folk ikke har noe unnskyldning til å sitte på ræva.

Si man har spist seg opp til 100 kg da,så har man valget

a) skal jeg ta den jævla jobben det faktisk er og orke å legge om kosthold og begynne å trene?

B) spise meg opp 30/40 kg til,pådra meg diabetes og vektrelatert ryggprolaps og vente på at noen andre ordner opp?

ALT for mange velger sistnevnte spør du meg.

NEI TIL GASTIC BYPASS

Skrevet

Fra seminar om overvekt i reig av Helse Sørøst:

"Deretter overtok kirurg og spesialrådgiver i SHdir, Torgeir Løvig, som pratet om forutsetninger for et godt behandlingstilbud. Løvig sitter i et utvalg utnevnt av SHdir, som har fått i oppgave å evaluere dagens behandlingstilbud til overvektige, samt hvor stort behovet for behandling er. Han mente at operasjon var den eneste behandlingen som kunne hjelpe overvektige til et varig vekttap. Han hadde med en masse statistikk fra operasjoner som hadde blitt gjort for ca. 20 år siden. De operasjonene han hadde statistikk fra var stort sett GB (Gastric Banding) og GBP (Gastric bypass). Det er disse operasjonene de hadde mest tall/resultater fra, samt at fra de fleste andre operasjonene så hadde de ikke tall som strakk seg så langt tilbake i tid. For det var ingen tvil om at alle slankeoperasjoner har en meget bra korttidseffekt, men tallene fra Sverige viste for eksempel at 68% av de som hadde tatt GB var tilbake til opprinnelig vekt innen 5 år etter operasjonen. DS var den operasjonen som var mest effektiv på personer med en bmi på over 50."

http://www.annecollins.com/health-dangers-of-gastric-bypass-surgery.htm

Skrevet

Hei

Jeg er for slankeoperasjoner,tok selvfor 5år siden og jeg har fått et nytt liv.

Vi var da damer som tok samtidig og vi er alle normalvektige 5år etter.

Dette har kostet tårer og svette.Ingen må tro at dette er en lett løsning.

Nå slapp jeg komlikasjoner,ja hadde noen få,men ikke noe å bry seg om.Slet og sliter fortsatt med dumping.

Første 1-1.5året så raste jeg ned 60 kilo.På dette året så trente jeg masse,spiste som jeg skulle osv osv.

Etter ca 2år kan du gå opp igjen og da begynte den virkelige kampen.Fortsette å trene,spise sundt...dette var et slit siden jeg hadde hatt et skrudd forhold til mat i 20år.Hver eneste da var en kamp for å ikke falle for fristelsen til å gå tilbake til mine uvaner.

Selv om jeg er slankeoperert har jeg like mye lyst på sjokolade,potetgull osv som før operasjonen.

Nå 5år etter har jeg någenlunde kontroll.Mitt liv som normalvektig er sååå mye bedre enn 60overvektig,dette gjør at jeg klarer å fortsette å spise normalt og trene.

Så ja,for slankeoperasjoner,men folk må tenke seg nøye igjennom og vite at dette er IKKE lett løsning.

Skrevet

ano:11:36

Du har jo ikke peiling!!

Kan hende de overvektige du kjenner spiser på seg allverdens og forventer at samfunnet skal ordne opp, det gjør ikke de jeg kjenner.

Ta deg et kurs eller ti før du uttaler deg om et slikt tema, hvis det var så enkelt som du skisserer her så hadde jo alle vært slanke.

Skrevet

Fantastisk at kanskje normalvektige kommer her å komentere en sånn sak!

Jeg er op for snart et år siden å live mitt er helt annerledes å myye letter. Jeg har ingen psykiske problemer.. Jeg spiste for mye å var altfor glad i mat å usunne ting. rett og slett. Mange ja har kanskje psykiske problemer å mer til men det gjellder rett å slett ikke alle. Jeg likte heller ikke å trene for alt var så tungt å off.. næi..

Jeg tok op privat å har betalt selv for den. Kost holde mitt å mitt forhold til mat er å hel annerledes nå en før.. Jeg liker rett å slett ikke feit mat mer, det kom gradvis( etter op ville jeg gaffle i meg alt!!) men gjorde det jo ikke ( men tanken på mat var der fordet)

Men kjenner jo noen som er op å som ikke har lakt om matvanene sine å som drikker ganske så ofte..

Å ingen som ikke har blitt op kan komme her å si til meg at dette er en lettvindt løsning.. da blir jeg å klappe di ned.. for det er det aldeles ikke. Mange mange er sånn at de ikke tåler diverse typer mat for en periode og man kan ikke spise så masse lengere å man kan få domping av ting man vanligvis tåler..

Ja det er våres valg, men det er ikke lett for det, man skal omstille seg totalt å det er ikke gjort på en uke akkurat..

Dette har i værtfall vært til stor hjelp for meg å angrer ikke på det!

Jeg vet hvorfor jeg var stor å jeg vil ikke tilbake dit.

Har tatt av 44 kg og føler meg nå kjempe flott å bra!! er jo gravid nå så har lakt på meg to kg, er 24 uker da, men det er jo normale kg å legge på seg , og forhåpentligvis går de fort bort etter på .. Er å bynt å trene å det er faktisk gøy nå som man ikke er kliss blaut etter 5 min på sykkel..

Blei litt langt men de som ikke har et alorlig vekt problem, er ikke snakk om 5 eller 10 kg for masse her, men kanskje 40 til 50 så er det ikke bare lett å skal snu om.. Legen min sa det var 5 % av de overvektige som klarte det aleine.. Jeg hadde nok ikke klart det uten hjelp.

Skrevet

synes det er greit hvis det er den absolutte siste løsning.! da skal det mesta ha vært prøvd ut.! noen velger den den ¨lette¨ veien med operasjon fordi de ikke gidder å røre på seg og prøve en gang.! men fordi som virkelig har prøvd å gå ned i vekt,men sliter veldig. og er tydelig overvektig,synes jeg er ok ..

Skrevet

Jeg har også hørt at det er kun 5% som klarer å gå ned av seg selv og holde vekta av min lege.

Grunnene til dette er mange og komplekse, ikke så enkelt som mange besserwissere skal ha det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...