Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Hei! Skal snart føde mitt første barn. Stor glede :-) Har termin i morgen. Har ønsket meg en mest mulig naturlig fødsel, kanskje føde i vann etc. Men det ble oppdaget en lett svangerskapsforgiftning i uke 39. Har fått tett oppfølging pga høyt blodtrykk etc. I morgen tidlig skal fødselen settes i gang (hvis ikke fødselen starter naturlig før det). Håpet at fødselen skulle starte naturlig, men det viktigste er selvsagt at det går bra med babyen i magen! Er det noen som kan fortelle meg om sine igangsatte fødsler? Kanskje noen som har gode erfaringer også? Hvor lang tid tok det? Takknemlig for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Hei! dette går fint! ble satt i gang med rie drypp.blir veldig heftige rier av det,men effektive til gjengjeld.Det eneste jeg ikke likte var denne koppen de skrudde fast i hode hennes(nødvendig for å kunne følge med tettes mulig på babyn)for den var ubehagelig en liten stund,pluss at hun fikk hodevondt(men fikk paracet) når hun var ute,trodde jordmoren. Det tok 2 timer så var hun ute. Jeg hadde litt over 3 cm når de satt igang dryppet.Og brukte ikke noe form for smertestillende(bortsett fra bedøvless når de sydde meg etter fødsel) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Hei Jeg fikk mitt første barn i november, og det er stor stas Jeg gikk 10 dager over terminen og var på overtidskontroll da det ble bestemt at fødselen skulle igangsettes umiddelbart pga litt lite fostervann. Jeg syns egentlig det gikk forholdsvis greit. Jeg fikk en modningspille kl 12 på dagen og begynte å få menslignende murringer nesten med en gang. Jeg skulle egentlig fått en modningspille til kl 18, men da hadde jeg begynt å få litt rier så de ville ikke gi meg mer. Det begynte å ta seg opp for alvor rundt midnatt og hadde ganske intense rier som hovedsaklig satt i korsryggen. Kl 6 gikk vannet og jeg hadde full åpning og det var bare å presse. 6.20 var jenta ute. Detvar fryktelig vondt mens det sto på, men det er sant som de sier at når du får babyen opp til det så er alt glemt. Nå har ikke jeg noe å sammenligne med, men jeg trodde det skulle bli mye verre. Jeg fikk lystgass, men ikke noe annet smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Er i eksakt samme situasjon som deg! Skal inn til kontroll og vurdering nå strax! Håper jeg blir satt igang en gang i løpet av denne uka da jeg ikke liker å være syk.. Pluss at jenta mi ikke legger så godt på seg inne i magen min..
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Jeg ble igangsatt 5 dager over termin. Hadde avflatet og myk mormunn ved undersøkelse, men kun 0,5-1cm åpning. Fikk modningspiller satt inn i skjeden rundt midnatt. Allerede et par timer etter begynte jeg å få tette rier, men jeg trodde først det var bare maserier. Jordmor hadde informert om at man ofte fikk maserier etter modningskur, og at om jeg fikk det måtte jeg bare spørre etter smertestillende, slik at jeg fikk sove. Jeg hadde imidlertid hatt en del maserier de siste ukene og mente jeg skulle klare meg uten smertestillende. Litt før 4 var smertene så sterke at jeg vekket samboeren min og sa at nå må jeg bare dra i snora (trodde fremdeles det var bare maserier jeg da). Jeg ble kjørt direkte på fødestua, da riene var så tette (gikk i ett). Hadde imidlertid kun 1 cm åpning. 2 heftige timer senere, klokken 6, hadde jeg 8 cm åpning og fikk epidural (pga at riene kom så tett at jeg ikke fikk pustet mellom, var som en konstant ri). Litt før 7 hadde jeg full åpning, men pga vaktskifte fikk jeg ikke presse før ca 07.15. 07.56, under 8 timer etter modningskuren, var vidunderet ute!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Tusen takk for alle svar! :-) Leste noen innlegg om igangsettelse tidligere og fikk inntrykk av at nesten samtlige mente at fødselen deres ble tøffere og/eller langvarig pga igangsettelsen. Men det vet man jo ikke heller. Av de svarene jeg fikk nå ble jeg hvertfall litt beroliget. Jeg håper det går bra! HI
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Heia:) Fikk mitt første barn i november, og måtte igangsettes 14 dager over termin, likte seg tydeligvis altfor godt inni magen:) Kom på sykehuset på morgenen, der de begynte med å sjekke tilstanden "down there". Var ingen åpning eller noe, men nesten avflatet livmorhals..Da fikk jeg litt skrekken, tenkte at da kom et sikkert til å ta lang tid! Gruet meg forferdelig til det skulle settes igang, og satt og grein og grein på sykehuset.. Sleit med fødselsangst før fødselen også, så hjalp ikke akkurat på dette her. Etter undersøkelsen kjørte de CTG- registrering en liten stund for å se at babyen hadde det bra. Kl 12 satt jm inn en modningstablett, og da fikk jeg beskjed om å ligge i ro i to timer. Etter en halvtimes tid begynte jeg å kjenne murringer, og etter en time-halvannen begynte det å bli ganske ubehagelig å ligge helt i ro:) Jm mente at det bare var maserier jeg hadde, da det ikke viste noe utslag på ctg'en. Og da ble jeg LIVredd, tenkte at hvis dette som var såpass vondt ikke var rier, hvordan ville da rier kjennes ut? Sto å kjente på magen min og mente at,neida, dette var nok ikke rier.. Rundt kl 14.30 sa jeg til jm at det nesten kjentes ut som om at jeg ville presse, og fikk da beskjed om at neida, jeg hørtes(?!) ikke ut som en som trengte å presse. Okei liksom.. Kl 15 var det (heldigvis!) vaktbytte, og da sjekket de åpningen min med en gang. 8 cm åpning, og da fikk de heldigvis fart på seg. Hadde blitt lovd epidural ved 4 cm.. Epiduralen ble satt rundt 15.30, og begynte å virke rett etter det. HIMMELSK!! Fikk endelig sett litt rundt meg, hilst på den nye jm, spist og drukket litt. Kl. 17 var det tid for å presse, og måtte da få drypp fordi riene varte for kort pga epiduralen. Holdt på i det som føltes som en evighet (over en time) før hun spratt ut litt over kl 18 Så min erfaring med igangsetting er altså utelukkende positiv! Synes det var vonde rier, men har jo ingenting å sammenligne med:) Og ikke tok det så lang tid som jeg hadde fryktet heller (mamma har hatt ganske lange fødsler, 16-24 timer), og det var jo absolutt et pluss I ettertid tenker jeg på fødselen min som en kjempefin opplevelse, og jeg som hadde fødselsangst før fødselen, bestemte meg kort tid etterpå at dette ville jeg gjøre igjen! Lykke til, dette går så bra at! Du må komme inn på DinBaby etter fødselen, Småtroll 0-1 år og fortelle hvordan det gikk
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Hei! jg ble igangsatt denne gangen uke 35 pga av blodtrykk og sv.skapforgiftning.Var moden og hadde 3cm åpning,di tok bare vannet.så satte fødselen igang av seg sjøl.varte i 1t40min fra første til ungen var ute.D var en inntens fødsel,men hadde styrtfødsel forrige gang også.Og smertene var like,har aldri hatt åpningsrier da bare gått rett på di hardeste riene og pressrier. lykke til ;0)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Jeg ble igangsatt 2 uker før termin. Jeg ble først strippet, fikk deretter ballongkateter. Etter det fikk jeg 3 modningspiller før de tok vannet. Fødselen tok litt over fire timer fra første rie. Jeg fikk ikke drypp. Jeg gikk fra 3-10 cm åpning på en time og det var ganske smertefult. Utover det hadde jeg en fantastisk jordmor og en fin fødselsopplevelse. Dersom det er nødvendig blir jeg gjerne igangsatt igjen. Lykke til!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Jeg ble satt igang etter vannavgang i uke 35, så det var en litt annen situasjon enn din da. Vannet gikk kl 5 om morgenen, og jeg ble satt igang kl 16- med modningspille. Merka ingenting. Kl 20 fikk jeg drypp i tillegg for å få fortgang i det hele, ingen smerter frem til ca kl 23. Da begynte jeg å kjenne menslignende smerter, men det gikk enda flere timer før det faktisk gjorde særlig vondt. Jeg aner ikke akkurat når jeg begynte å føle at jeg faktisk var i fødsel, men det var vel utpå natta en gang. Vondt var det jo, men jeg syntes ikke det var så vondt som jeg hadde trodd det skulle være, og jeg trengte ikke annen smertelindring enn litt lystgass i starten, pluss akupunktur og saltvannspapler mot slutten. Pustet meg greit gjennom det hele, og var såpass rolig at jm måtte se på monitoren for å se at jeg hadde rier- og samboer sovna innimellom! Jeg gikk på do selv til helt mot slutten, og det var vel de eneste gangene (når jeg var ute og gikk) jeg syntes det var mer enn tolererbart vondt. Kl 07.14 var jenta ute. Ikke revna jeg, sydde kun pyntesting etter en liten klipp, og jeg var på beina 30 minutter senere. Ingen problemer nå i ettertid, med underlivet og slikt heller. Jeg synes selv jeg hadde en enkel fødsel. Vondt var det jo, men ikke mer enn at jeg greide meg uten epidural. Det verste for meg var helst det at jeg var så sliten på slutten, siden jeg hadde vært våken helt fra vannavgangen kl 5 dagen før.. Det sies jo at igangsatte fødsler gjerne er vondere og mer intense enn de som setter igang av seg selv- men hos meg stemte ikke dette. Og det behøver ikke gjøre det for deg heller. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Tusen takk alle sammen! Jeg forstår at det ikke behøver å bli så veldig ille. Vet jo at det blir vondt å føde. Men begynte å grue meg så veldig... Og det hjelper jo ikke akkurat. Det var godt å lese historiene deres! Snart skal den etterlengtede babyen bli født :-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå