Gå til innhold

Kvaaaaalm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil egentlig ikke klage, for tenker at så lenge jeg er kvalm er alt bra med tærten. Må bare få ut litt frustrasjon om at jeg ikke kan legge meg til normal tid for jeg er SÅ kvalm på kveldene. Hvem fant opp ordet morgenkvalme?!? Hehe ;) Prøvde å legge meg for en times tid siden, men måtte bare stå opp igjen. Så lenge jeg sitter oppreist her i stua går ting greit, men er jo litt kjedelig å snu døgnet da.

Jeg prøver å spise noen ritz før jeg skal legge meg for å ikke være sulten, men heller ikke mett. Spiser ikke noe sterk mat etter kl. 16 omtrent for det er døden. Noen andre som har noen tips?

Som sagt, skal ikke klage, for vil heller ha masse symptomer og at alt går bra, men føler jeg trenger litt søvn også. Er 10+4 nå så er vel ikke så lenge til kvalmen roer seg uansett :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er også kveldskvalm- skikkelig irriterende, var det samme sist gang også:( Prøver å se positivt på det da, siden godteri-apetitten er på et lavmål, så NOE godt kommer det jo ut av det hehe. Jeg tar meg gjerne en banan el noe før leggetid, synes det funker greit- tror det viktigste er å spise noe, ikke så nøye akkurat hva sikkert, bare sånn at ikke blodsukkeret synker til bunns iløpet av natten.

Skrevet

Har hørt om mange som drikker sjokomelk mot svangerskapskvalme, vet ikke om det funker for jeg har ikke vært plaget med kvalme under graviditet :P Bare et tips ;)

Skrevet

Hei

Fersk ingefær kan visstnok hjelpe mot kvalme ved graviditet.

Skrevet

hjelper meg litt men te med ingefær i, og (på morningen da) et par pepperkaker, det er det også ingefær i. :)

Har tidvis det samme problemet som deg. kvalme når jeg ligger. Kjenner igjen symptomene fra jeg hadde spiserørskatar. det kommer rett og slett magesyre opp i spiserøret. Vurderer å ta en tur til legen for å høre om jeg kan tygge litt pepsiduo, kanskje kun en på kvelden. Det er syredempende og hjelper også hvis du har halsbrann. Men samtidig så har jeg ikke lyst å ha legemidler i kroppen når jeg er gravid hvis jeg kan slippe.

Tror kanskje det kan hjelpe deg også, siden du blir kvalm når du ligger. Men du må uansett forhøre deg med lege før du tygger i vei..:)

Håper det hjelper deg litt. blir det verre hos meg så tror jeg ikke jeg har noe valg lenger..:(

Skrevet

Takk for mange fine tips :) Jeg er liksom HELT fin på morningen. hehe

Har faktisk noen peppekaker liggende igjen fra jul - kanskje jeg skal prøve meg på de? Sjokolademelk er en snål greie ja. Vanligvis når man er kvalm er jo det noe av det siste på jord jeg ville drukket, men nå er det ganske godt :D haha

Vet liksom ikke om jeg har halsbrann eller ikke, men har mistenkt det. Føler hvertfall kvalmen forrverrer seg stort når jeg ligger ja.

Noen uker til nå så.. og det er så absolutt verdt det!!!

Skrevet

Leste at du hadde vært på UL Håpefulle K, så bra alt stod bra til! :) Er nok en kjempe lettelse å få se det lille knøttet ligge der å sprelle og hjertet som banker. <3

Skrevet

Off ja, fikk brun utflod med litt blod i forrige helg og fikk helt spader! Var sikker på at NÅ går det galt. Legen min ringte til sykehuset og jeg fikk komme. Der så vi en liten tært som kavet rundt, såpass mye at til og med legen måtte le litt. Håper fortsatt alt står bra til med den lille. heldigvis er hvertfall symptomene mine fortsatt der :)

Har du sett din lille ennå eller?

Jeg skal på ul i uke 12-13 også, så det er ca. 2 uker til (privat denne gangen)... spent og håper alt fortsatt er som det skal :)

Skrevet

Nei. har ikke det. Så sant jeg ikke får noe blødninger eller jordmor synes livmoren min er stor (har stor mage alt og litt småbeskymra for om det er fler der inne, er sikkert ikke det men man tenker jo sitt;P) så blir det ikke UL før 16 april, ordinær UL. Men gleder meg sinnsykt! Føles så LENGE til......

Har en aktiv liten krabat du da...:) hi hi...

merker jeg er litt missunnelig på den UL timen din. Men har lovet meg selv å ikke ta ekstra så sant alt virker bra. Men ser jeg ikke kjønnet den 16 april så blir det privat UL altså! Vil vite det! :-D

Skrevet

Heihei

Uff, du sliter med det ennå du og ja....

Samme her.. Kvelden er det verste. Blir kvalm når jeg blir trøtt og enda verre når jeg legger meg... Bruker gjennomsnitt 3 timer fra jeg har lagt meg til jeg sovner, så må jeg opp å tisse 3-4 ganger i løpet av natta og bruker da lang tid på å få sove hver gang + at jeg bruker ca 1 time på å komme meg opp etter jeg har våknet om morgenen..Utrolig tungvindt!! Håper denne kvalmen gir seg snart!!

Er kvalm om morgenen og, noen ganger må jeg bare gi opp å få i meg noe mat... Men en ting som funker for meg er pommesfrites!! Med salt og ketchup! mmm MÅ ha det!! Spiser det nesten hver dag til frokost (når jeg ikke klarer noe annet) ikke veldig sunt, men det er hvertfall noe..:P

Ellers hjelper det litt med grønne epler uten skall.. Dundersalt og cherrytomater... ;)

Bortsett fra det så drømmer jeg om mat, planlegger middager og mannen påpeker ofte at jeg snakker masse om hva vi skal spise.. hehe.. DET er hvertfall en gravidgreie her!!

Du må gjerne legge ut ul-bilde fra den du hadde sist om du kan? Er morro å se andres. Har selv bilder her fra forrige uke.. skal prøve å få mannen til å scanne de inn på pcen..!

Tenker vi skal ha en ny ul i uke 14-15 kanskje.. (privat denne og, men ul nr 2 var billigere:P), har ikke fått den ordinære før 9.4.. altfor lenge til syns jeg:P Tid skal du?

Skrevet

Jeg spiser vel egentlig ganske "normal" mat, men spiser nok litt lite. Samboeren min kommenterte det i går at han syntes jeg var blitt så småspist og at jeg så litt tynn ut (bortsett fra den lille kulen på magen og puppene som bare vokser og vokser da). Det stemmer nok også for jeg har liksom ikke lyst på mat, så hadde det ikke vært for sunn fornuft kunne jeg fint gått 8 timer uten mat.

Kveldsmaten min består stort sett av Ritz med gulost og melk til. Har fått helt dilla på det. Hvem hadde trodd at melk er godt når man er kvalm. hehe.

Jeg er helt fin frem til middagstid jeg da, men da er det pluttselig KVALM! Spiser nesten ikke middag for ingenting frister. Druer er godt da :) Men kanskje ikke veldig næringsrikt. Har ikke gått ned mer enn 1-2 kg da, men veide ikke all verdens fra før.

Blir feil å si at jeg liker å være kvalm, for det er jo forferdelig, men har engstet meg en del den siste uka selv om jeg så at alt var bra på UL. Så derfor er det psykisk litt godt å være kvalm. hehe.. Men teller virkelig ned dagene til 12 uker og 2.trimester nå og forhåpentligvis at kvalmen roer seg litt :)

Skal prøve å få tatt et bilde av UL-bildet mitt og legge det ut på siden min. Gleder meg til å se ditt også :) Klem

Skrevet

Hei hei!! Jeg skrev et innlegg her for litt siden, matlei og kvalm og spurte hva andre spiste. Du kan jo lese svarene der også :-)

Jeg var også kvalm på kveldene og hang over doskåla hver kveld ETTER at jeg hadde lagt meg. Hjalp litt å spise tørre ristede brødskiver, syrlige epler og drikke melk før jeg la meg. Og så tok jeg sånne tyggetabletter mot sure oppstøt og halsbrann. Dette hjalp noe. Men jeg har fortsatt noen brekninger om kveldene selv om dette har avtatt veldig siste uken. Jeg ble så dårlig at jeg gikk til akupunktur. Det hjalp iallefall meg :-)

Håper du finner din måte å takle dette på! Lykke til :-)

Skrevet

Hei. Huff jeg og sliter med kvalmen. Selv om jeg er kvalm hele dagen er det gått over til å være verst om kvelden:/ Ikke noe særlig å legge seg så kvalm. Jeg har også gått til akupunktur og det har hjulpet meg også:) Så nå er jeg begynt å jobbe litt igjen. Gleder meg til kvalmen forsvinner helt:) Sist forsvant den i uke 14-15.

Skrevet

Jeg er "heldigvis" sykemeldt for tiden for har slitt veldig med migrene, og når jeg ikke kan ta noe for hodepinen så stopper ting fort opp. Da kan jeg jo snu døgnet litt, men prøver så godt jeg kan å legge meg til noe normal tid og heller stå opp når det blir for ille. Eneste måltidet jeg er helt fin på er frokosten, så for meg kan jeg hvertfall ikke kalle det morgenkvalme. hehe...

Er sykmeldt til jeg er 14 uker på vei for legen min hadde ingen tro på at jeg ble bedre av hverken kvalmen eller migrenen før jeg var minst en 14 uker på vei. Har brukt 1-2 uker på å ha dårlig samvittighet ovenfor jobben, men nå har jeg innsett at jeg absolutt ikke hadde hatt noe å gjøre på jobb slik jeg er og at det er greit jeg er hjemme. Gjorde ikke mye fornuftig de siste 2-3 ukene før jeg ble sykemeldt når jeg var så dårlig og liksom bare ble værre og værre fordi jeg ikke fikk sove pga. helt ekstrem migrene og at jeg kastet opp hele tiden. Forrige helg hadde jeg noen blødninger også, legen fant ikke ut hvor blodet kom fra og alt stod bra til med den lille, men fikk hvertfall beskjed om å ta det med ro.

Jeg trøster meg med at jeg ikke trenger å bekymre meg for vektoppgang ennå, og at den lille har det bra når mammaen er kvalm :)

Har hele tiden hatt skikkelig guttefølelse, men med all denne kvalmen har jeg begynt å lure på om den lille kan være en jente likevel.. Uansett kjønn - den er like ønsket :)

Skrevet

Jeg har vært fullt sykemeldt i 1mnd, og har nå fått 70% gradert sykemelding. Første dagen på jobb i min 30% stilling, brukte jeg på å brekke meg og spy i 1 time. Hærlig:-)

Men nå holder jeg i allefall på næringen og blodprøvene holder seg innenfor referanseområdet.

Kan forresten anbefale sjokomelk altså. Gjør underverker for meg:-)

Skrevet

Jeg føler så med deg!

er så vannvittig kvalm selv, den siste uken stort sett hele døgnet!

I dag har jeg kjøpt seaband armbånd og de har funket ganske greit, klart og spise middag i dag!!!

håper det snart gir seg for deg!

Husk at de sier at de som er mye kvalme har enda større sjangse for at det skal gå bra!

Skrevet

Jeg er også sinnsykt kvalm. Hele dagen!!! På meg har det funket med Sea- bands :) nå kaster jeg opp max en gang om dagen. Uten de kaster jeg sikkert opp 6 ganger....så, anbefaler å prøve de =)

Håper det gir seg snart, er på 5 uka med kvalme nå :-O er 11+0 i dag :D

Skrevet

Hmm.. kanskje jeg skal få kjøpt meg noen sånne Seabands? Er jo verdt å prøve :) Takk for mange supre tips jenter og god bedring til dere også! Vi er hvertfall kvalme for en veeeeldig god sak :)

Skrevet

Sånn hadde jeg det med nr 1 og 2 fra ca uke 6-7 til dem kom ut=(

Det er ikke morsomt!

Ønsker dere god bedring=) Lykke til!!!!

Skrevet

Håpefulle K, du kan prøve magnesiumtilskudd for migrenen. ikke sikkert det hjelper, men har fasktisk hjulpet mange. verdt et forsøk. :)

jeg har kjøpt det før på meny. flytende og helt naturlig. :)

Har slitt med migrene før jeg og, og spennings hodepine. ble kvitt det da jeg sluttet med melk, ante ikke at jeg ikke tålte det. :S

Skrevet

Takk Bringebærsnipp. Jeg har faktisk prøvd det meste. Vært til utredning hos nevrolog for utredning siden migrenen er kronisk til tider. Jeg er vel testet for alt, og det de har funnet ut at jeg reagerer på er sult og stress rett og slett. Gått til homeopat og akupunktør en stund før jeg ble gravid og var plutselig helt fin i over 7 mndr. Det var så deilig :) Så ble jeg gravid og ble nok litt ekstra sliten og da kom migrenen for fullt tilbake. Nå sliter jeg jo også med at jeg nok egentlig er sulten, men siden jeg er kvalm glemmer jeg litt å spise. De siste dagene når jeg bare slapper av hjemme så er jeg helt fin, men så fort jeg har prøvd meg på å finne på noe kommer migrenen. Skal høre med legen min ang. magnesium. Kan man ikke bli litt kvalm av magnesium? Vinningen opp i spinningen? hehe

Skrevet

Jeg har blitt kjent med kvalmen siste uka spesielt.... Sjokomelk er faktisk eneste jeg får i meg til frokost. Deretter tørre knekkebrød (rugsprø med brunost) og cherrytomater, grønne epler, appelsiner (blodappelsiner fra Kiwi), dundersalt, ritz-kjeks er ting som funker for meg. Jeg må unngå pommes frites, potetgull, dip, sjkokolade og godteri for det trigger kvalmen. Når det gjelder syrenøytraliserende vet jeg ikke hvordan det er med pepsiduo, men Gaviscon er i alle fall veldig greit å ta:)

Håper formen deres kommer seg etterhvert jenter:)

Klem

Skrevet

vet ikke om magnesium kan gi kvalme, jeg ble i allefall ikke det. :)

Samme som meg, fikk anfall når jeg var sliten, sov for lite eller ikke spist jevnt og mye nok. føler med deg. er grusomt. slet med mirgenen i 24 år! :S ingen som klarte å hjelpe meg. migrene medisinen ble jeg enda verre av. usj! nå er den endelig borte, bank i bordet! :-D

Håper du kommer deg nå når du nærmer deg 12 uker. :)

Skrevet

Hos meg funker migrenemedisinen supert - heldigvis, men når den er kronisk så er det ikke bra for kroppen å ta tabletter hver dag i flere uker. Det er det at jeg ikke kan ta tabletter som har stoppet meg i graviditeten, for synd å si det, men er så vant til migrene og fungerer helt fint i jobb og delvis i hverdagslivet fordi jeg tar en migrenetablett og blir fin igjen. Litt sliten etter hvert, men hodepinen blir borte.

Ser det er mange som har fine tips mot kvalmen. Nå nyter jeg to brødskiver med leverpostein og det smakte riktig så godt faktisk... med kald melk. Rart hvordan melk smaker så godt når man er kvalm. Logisk sett er det jo helt på tryne :P hehe

Må nesten le litt av det vi spiser; dundersalt, cherrytomater (vi er spesifikke). Det er vel hvertfall ingen tvil om at vi er gravide :P haha...

Samboeren min ler når jeg ligger på sofaen og offer meg over hvor kvalm jeg er for i neste øyeblikk sluke et glass med sjokolademelk. Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...