Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Hun hadde en fantastisk rytme før, og sov hele natta uten problem. Men så begynte hun å rulle seg så mye og vips så var alt ødelagt. Nå våkner hun konstant om natta, og nekter å sovne igjen. I kveld fikk hun en skål med grøt, kveldsbad, massasje og en flaske melk før leggetid. Hun sovnet vel etter en halvtime. Våknet igjen en times tid etterpå og skrek i 2 timer før jeg tok henne opp for å sjekke bleia og om hun var tørst. Da jeg la henne i sengen igjen sovnet hun kjapt, men våknet etter en time igjen og skrek og skrek. Nå ligger hun på gulvet og brøler og leker seg... Jeg prøver så godt jeg kan å bare gå inn, putte i smokken og gå igjen. Men hun gråter bare værre og værre, og det gjør så vondt i mammahjertet mitt. Er desperat etter tips til hvordan jeg kan få henne til å sovne.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Hei. det høres ut som om at jenta di har deg rundt lillefingeren, og det vet hun ;-) Min sønn er også 6mnd og høres ut som din jente, men jeg tror vi har klart å snu det... Jeg har ikke prøvd på ferber i det hele tatt, for jeg vet at jeg er alt for svak til det, og da ender det opp med at han bare blir forvirret... Istedet så gikk jeg inn når han begynte å gråte. Trøstet, men tok han aldri ut av soverommet, og slo aldri på lyset... Det tok nok 2-3 uker før han forsto at når han våknet måtte han bare legge seg ned igjen å prøve å sove videre... Nå vet han at klokken 8 er det natt og det er det til 8-9 om morgenen... jeg tilbyr vann om han er tørst, og han får melk klokken 5 om morgenen for da er det ingenting annet som hjelper. Bare vær konsekvent...det er det viktigste...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt er at dette er en fase! Kanskje hun får tenner? eller, har hun akkurat lært noe nytt motorisk som gjør at hun føler seg mer trøtt og sliten? Det er veldig mye som skjer med hjernen til disse små, og det vil ofte påvirke søvnen.. Min gutt var også et sovedyr.. Han sov natten gjennom fra han var 3 måneder, og nå når han er 9 måneder sover han får syv om kvelden til åtte om morgenen, stort sett uten en lyd! Da han var 7-8 måneder hadde vi en periode med oppvåkning en times tid etter at han hadde lagt seg.. Han gråt veldig sårt syntes jeg, og jeg hadde det vanskelig med å finne en metode for å håndtere det. Det endte med at jeg tok han opp i min seng og lå der sammen med han, selv om jeg egentlig ikke hadde lagt meg selv enda, og det jo selvfølgelig passet dårlig med tanke på tv og avslapning for min egen del. Jeg prioriterte på en måte hans trygghet.. Han ble også vanskeligere å legge etterhvert, og en periode drev vi på i flere timer hver kveld.. Jeg tenkte da at jeg hadde valgt helt feil metode, og at jeg skulle ha vært hardere, men, så bedret det seg veldig igjen... og nå sitter vi igjen med at jeg må legge meg sammen med han i syv tiden, MEN, nå tar det maks en halv time før han sovner, og han sover igjen hele natten. Jeg synes det er en liten pris å betale egentlig, og så får vi ta det med tilvenning til å legge seg i egen seng etterhvert. Han er nok litt ekstra sårbar nå, og har blitt vant til å sovne mens jeg ligger ved siden av han.. Det er sikkert mange som er uenige i at vår metode er bra, men her i huset fungerer det fint pr. i dag. :-) Jeg tror det er viktig å tenke i FASER, fordi det skjer så mye i disse små sine liv.. Nye situasjoner, nye mennesker, nye ferdigheter, tenner, magevondt, osv..... Det er viktig for meg at gutten min føler seg trygg.. :-) Lykke til videre, dere får det nok til tilslutt:-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Har aldri brukt ferber skiten på mine barn.Det ene barnet mitt sov ikke særlig om natta en stund.Men fikk sove sammen med meg og mannen min.Når vi skulle gjøre "voksensaker" flyttet vi barnet til sengen sin. Det gikk bra.Har en trygg og blid unge.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Ferber er en metode som reparerer et symptom, men ikke årsaken. TIl og med Ferber selv har kraftig moderert sin egen metode senere. FInn noe som virker og gjør det. Om det tar en time å legge barnet i en periode så gjør det faktisk det.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Er nå ikke så fryktelig bløthjerta om du lar en 6 mnd gammel baby skrike i to timer før du sjekker bleie eller om barnet var tørst. Det er ikke din bløthjertethet som er problemet, men muligens at metoden ikke funker for ditt problem?! En baby som skriker vil bli tørst, og det lenge før det er gått to timer. Hva med å forsøke mer konvensjonelle metoder, som å legge babyen til brystet, eller gi barnet en flaske med mme når det våkner om natta. Det erhelt normalt at en baby på seks måneder våkner flere ganger på natta. Da er det vanlig med litt kos og litt pupp/flaske, så sovner ungen igjen. Det er veldig naivt å tro at ungen skal sove hele natta igjennom hele baby tiden. Vær heller glad for at du nå har hatt en god periode, vær trygg på at slike gode perioder kommer igjen, men det går i faser dette med baby og søvn. Fordi om noen unger sover hele nattaigejnnom og ikke har tydelige faser med god søvn/dårlig søvn, er det unntaket. De fleste unger går igjennom slike perioder og det er helt naturlig og helt normalt. Ha ikke for høye forventninger og tenk at det er noe feil med barnet. Det forventningene som er urealistiske. Gi babyen den omsorg han/hun fortjener, også på natta.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Jeg husker ikke i farta hva metoden heter, men den går ut på at når babyen skriker om natta uten grunn som sult, våt bleie el.l så skal du ta henne opp og trøste. Når babyen har roet seg legger du henne straks ned i senga igjen og sier rolig "nå er det natta, nå må du sove". Hvis babyen begynner å skrike igjen med en gang du legger henne ned så tar du henne opp igjen og trøster. Dette gjentas til hun ikke begynner å skrike når hun blir lagt ned i senga. Det kan ta litt tid de første gangene, men det vil bli færre og færre ganger hun må taes opp og trøstes før hun sovner.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Når ungen skriker, så skal du ikke ta den opp, men stryke over nese/tinning. De trenger å kjenne nærværet, men tar du de opp, blir de forvendt igjen med "bæring"
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Lar du en 6 mnd gammel baby ligge å gråte i to timer før du tar henne opp??Ja da er du jo veldig bløthjerta må jeg si..
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Tro meg, hvis du har hjerte til aa la ungen din ligge og grine to timer i strekk er ferber en bedre loesning.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Altså, jeg gikk jo inn til henne og putta inn smokk og strøk på henne da. Hun lå ikke bare der og skrek helt alene.
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 Hi hi, ok da Men det mange kaller ferber er jo i prinsippet det samme da. De gaar inn og ut, gjentar at naa er det natta ... Et tips er jo aa laere henne aa ta smokken selv. Legg masse smokker i senga og laer henne aa finne den selv. De fleste i den alderen laerer seg det ganske fort. Ellers tror jeg det er ganske vanlig at barn tuller med soevn i den alderen. Begge mine har gjort det. Tenner, ny mat osv. Mye paa en gang for en liten kropp. Fortsett med gode rutiner og saa vil det nok gaa seg til
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #13 Skrevet 8. februar 2010 Hun skriker jo ikke i 2 timer i strekk da. Men jeg prøvde å drøye den før jeg TOK HENNE OPP. Det er mest når hun har rullet seg på magen og blir lei hun skriker. Og når jeg legger henne på rygg igjen, så skjer akkurat det samme...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #14 Skrevet 8. februar 2010 Ja, hun får det til noen ganger når hun leker seg på gulvet iallefall. Burde jeg kanskje prøve med litt lys innpå soverommet så hun ser smokken da?
Gjest Skrevet 8. februar 2010 #15 Skrevet 8. februar 2010 Kanskje? Vi har littegranne lyst paa barnerommene. Men babyer er jo ogsaa flinke til aa foele seg fram da
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #16 Skrevet 8. februar 2010 Hadde en baby som regelrett snudde spisingen av ren nyskjerrighet + hadde en toåring. Han spiste akkuratt bare det han måtte for å ikke sulte på dagtid og på nattaen var han våken natten igjennom med 30-60 min mellomrom. På dagtid sov han kansje to økter a 30 min. Her måtte jeg være streng med tanke på to åringen også. Jeg ga han mat på kvelden som vanlig, når han våknet fikk han "restene", etter det bare vann resten av natten. Tok han da ikke opp bare snakket at det var nattaen og han måtte sove. Evt. strøk han over hode/nese. Gikk ut, han gråt, ventet 1 min etc. Jeg lot han være alene max 5min og jeg tilbrakte natten på madrass mens far og toåring lå oppe og sov så kun jeg ble utslitt. Første natt helt ille, dag to nesten ikke og dag tre som normal baby. Han "testet" etter det etter en ukes tid, men så ordnet det seg. Han er 7 år nå og har sovet godt siden Var en periode han kom inn og sov med mor. Men det var bare koselig Jeg skal nå ha nr. tre og nøler ikke igjen. Å gå i en tåkebank av null søvn gangner ingen. Nomal baby våk er noe annet. PS! Han ville ikke ligge med mor og far heller for det var spennende og han ble lys våken! Første mann var drømmen. Opp i sengen og amme og der sov vi godt videre alle mann.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #17 Skrevet 8. februar 2010 Forsøk "midtimellom". Her funket det. Ferber har jeg ikke sansen for og ikke er jeg hardnakket nok heller, så det ville bare blitt tull. Midtimellom går ut på å gi barnet den tryggheten det behøver, man i forlater ikke rommet når barnet skriker. Samtidig må småen lære å sovne på egenhånd. De har en egen nettside, google "midt i mellom" og metode så skal det komme opp. Lykke til, er ingen festlig fase dere er inne i!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #18 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har også en 6 månder baby, men h*n våknet rett før h*n fylte 4 måneder to ganger løpet av natten. Da hadde h*n sovet hele natten lang ikke noe tull. Det som da var problemet, det var sult. Barnet var skikkelig sulten da det så våknet på natten. Men, da så ble begynt med fastføde, da begynte det å forandre seg. Det var av og til at jeg måtte ta h*n opp for å gi stryk, da la jeg bare ned igjen, og det gikk kjempe bra. Nå våkner h*n kanskje en gang pr natt, men h*n legger seg alltid igjen etter en liten stund selv. H*n kan godt ligge og prate litt før soving, men jeg har lært meg så legge h*n har det bra og ikke srkiker så lar jeg h*n ligge. Her funker det som bare det, enda. Men, det kan mer enn så snues, ingen tvil om det:) Det er masse som når skjer, tennutbrudd og diverse:) Om ikke det er en festlig fase, men så er det faktisk en fase som er spennande:)!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #19 Skrevet 8. februar 2010 mange fine tips på www.sovlillebaby.com
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #20 Skrevet 8. februar 2010 Jeg tror ikke det er realistisk å forvente at en baby på 6 mnd skal ha normal døgnrytme og sove hele natten. Hvis dere har hatt det slik til nå har dere vært superheldige. Ha tålmodighet med henne, hun blir snart stor og sover hele natten. Ikke la deg friste av ferber metoden. Gi henne trygghet og kjærlighet. Jenta mi ble forøvrig fremdeles natteammet da hun var 6 mnd, så jeg ville sannsynligvis gitt litt pupp og nattinatt igjen. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #21 Skrevet 8. februar 2010 Minste begynte vi ved ca 6 mnd alder å gi mm på flaske når hun våknet på natta. Hadde en thermos med kokt vann på nattbordet som vi varmet flaska i. I løpet av 1 mnd tynnet vi melka mer og mer ut med det kokte vannet, og tilslutt fikk hun kun vann om hun våknet. Gikk ikke så lang tid da før hun sluttet å våkne på natta da.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2010 #22 Skrevet 8. februar 2010 Skremmende å lese at folk faktisk tror at en baby på 6 mnd er utspekulert og har evnen til å snurre foreldrene rundt lillefingeren. Så små barn responderer kun på sine primærbehov.. Altså mat, bleie, kos/trøst osv.. De skriker ikke av jævelskap! Visste dere det at barn som ikke blir utsatt for ferber faktisk generelt er blidere og enklere å ha med å gjøre? Små barn skal ikke forlates skrikende uansett!! Jeg blir skremt av at folk faktisk praktiserer denne grusomme metoden på sine små. Hva trodde dere når barnet kom til verden? At de skulle sove natta rundt fra fødselen av? Snakk om å få seg en kalddusj. Ferber er ren egoisme fra ende til annen.. Fysj!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå